فروش سهام عدالت چه محدودیتی دارد؟

تور لحظه آخری-کاماپرس

یک کارشناس بازار سرمایه با تشریح ابعاد مختلف سهام عدالت ، پیش بینی کرد فروش این سهام  توسط شورای عالی بورس با محدودیت هایی مواجه شود.

به گزارش کاماپرس، صارمی عضو هیات مدیره کارگزاری ساوآفرین در تشریح شرایط پیش روی سهام عدالت اظهار کرد: سهام عدالت به حدود 49 میلیون نفر از 6 دهک پائین جامعه تخصیص پیدا کرده است و اکنون با آزادسازی سهام عدالت، اغلب مالکان این سهام، گزینه مدیریت مستقیم را انتخاب می کنند.

بعد از انتخاب این گزینه، سبدی از سهام شرکت هایی که در پرتفوی سهام عدالت قرار دارند و شامل شرکت های معدنی، پتروشیمی، پالایشگاهی، هلدینگ های سرمایه گذاری و غیره است، به هر سهامدار تخصیص خواهد یافت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: وقتی مالکان سهام عدالت بخواهند مدیریت سبد سهام خود را به دست بگیرند باید کد بورسی داشته باشند. بنابراین اگر این افراد پیش از این فعالیتی در بورس نداشته‌اند و کد بورسی ندارند طی یک فرآیند ساده با ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت کد بورسی دریافت می‌کنند و قادر می‌شوند سهام خود را در صورت تمایل از طریق یکی از شرکت های کارگزاری بورس، بفروشند.

وی درباره نحوه فروش سهام عدالت توضیح داد: سهامداران سهام عدالت با انتخاب یکی از شرکت های کارگزاری برای انجام معاملات خود، شناسه و رمز عبوری برای ورود و معامله در پنل آنلاین آن کارگزاری دریافت می کنند و از طریق آن پنل قادر به فروش سهام عدالت خود به صورت اینترنتی خواهند بود، ضمن آن که فروش سهام به صورت تلفنی با ثبت سفارش فروش تلفنی به کارگزاری نیز امکان پذیر است.

راز آسمان پایتخت

صارمی با بیان این که هنوز آئین نامه معاملات سهام عدالت توسط شواری عالی بورس به تصویب نرسیده است، گفت: بعد از تصویب این آئین نامه فروش سهام عدالت توسط مالکان آن بلامانع خواهد بود.

احتمال اعمال محدودیت 3 یا 6 ماهه در فروش سهام عدالت

وی ادامه داد: پیش بینی می شود تعداد قابل توجهی از سهامدارانی که سبد سهام عدالت را در اختیار دارند و مدیریت مستقیم آن را به عهده گرفته اند برای فروش آن اقدام کنند چرا که اغلب این افراد از دهک های کم درآمد هستند و در حال حاضر نیز شرایط اقتصادی به گونه ای است که نیاز این دهک ها به نقدینگی کاملا ملموس است. این امر موجب عرضه انبوه سهام در بازه زمانی کوتاه خواهد شد و نقدینگی هنگفتی برای جذب این سهام نیاز است که چنین نقدینگی در حال حاضر در بازار سرمایه موجود نیست، بنابراین جذب این حجم از سهام در بورس باید توسط شورای عالی بورس مدیریت شود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه می توان پیش بینی کرد شواری عالی بورس محدودیت هایی برای فروش سهام عدالت در نظر بگیرد که عرضه ناگهانی این سهام تعادل بازار را به هم نریزد؛ برای مثال ممکن است مصوب شود سهامداران سهام عدالت – آن بخش که مدیریت مستقیم سهام خود را برگزیده اند – طی 3 ماه یا 6 ماه آینده نمی‌توانند بیش از 30 درصد یا 50 درصد سهام خود را به فروش برسانند.

نکات مهم برای تشخیص ارزندگی سهام عدالت

این مدرس دانشگاه به سهامداران سهام عدالت توصیه کرد در صورتی که نیاز فوری به پول ندارند از فروش سهام خودداری کنند و خصوصا سهام شرکت هایی که ارزش بنیادی دارند را با مشاوره از خبرگان و کارشناسان بازار سرمایه در میان سبد سهام خود شناسایی کرده و از فروش سهام این شرکت ها خودداری کنند چرا که علاوه بر سود سالانه، ارزش و قیمت سهام این شرکت ها در طول سال های پیش رو – اگر استراتژی بلند مدت در سرمایه گذاری داشته باشیم – افزایش می یابد و در مقاطعی نیز این شرکت ها افزایش سرمایه می دهند و سهامداران از محل افزایش سرمایه هم  منتفع می شوند. ضمنا از سود سالانه پرداختی شرکت هایی که در سهام آنها در سبد سهام عدالت آنها وجود دارد نیز می توانند به ارزندگی واقعی آن سهام پی ببرند و در مورد فروش یا حفظ آن سهام تصمیم بهتری بگیرند چرا که اگر سود سالانه سهام شرکتی بیش از سود پرداختی به سپرده های بانکی باشد، می‌توان گفت حفظ سهام این شرکت به صرفه است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره انتخاب روش غیرمستقیم برای مدیریت سهام عدالت، توضیح داد: در این روش شرکت های استانی به عنوان یک واسطه مدیریت سبد سهام سهامداران عدالت را به عهده می‌گیرند و طبعا افرادی که این گزینه را انتخاب کنند نمی توانند مستقیما در مورد فروش سهام خود تصمیم بگیرند و حق معامله و مدیریت سهام را به شرکت های استانی می دهند. این روش برای افرادی که به هر دلیل نمی خواهند درگیر مسائل کارشناسی و فنی بازار سرمایه باشند بهتر است ولی این افراد باید در نظر داشته باشند هزینه های شرکت های استانی  که مدیریت سهام را به عهده می گیرند از سود سالانه سهام آنها کسر خواهد شد و در نتیجه سود سالانه ای که در حالت مدیریت غیرمستقیم به آنها تعلق می گیرد، کمتر از حالت مدیریت مستقیم است.

انتهای پیام

مرتبط با : کارگزاری ساوآفرین
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز