ترخیص کالا ؛ هشدارهای جدی درباره قوانین گمرکی

لست سکند

فرآیند واردات و ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک همیشه پیچیدگی‌های خاص خود را داشته و دارد. مخصوصا اینکه در سال‌های اخیر نرخ ارز به شدت بالا رفته و عوارض گمرکی و دیگر هزینه‌های مرتبط هم تغییر پیدا کرده است. البته نباید تغییر و به‌روزرسانی قوانین ترخیص کالا و تاثیرش بر کار بازرگانان را نادیده گرفت. به همین خاطر بسیاری از تجار و بازرگان بیشتر از همیشه سردرگم شده و مداوم به دنبال منبعی آگاه برای اطلاع از قوانین روز گمرکی هستند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازرگانی خارجی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از سپاهان همراه، بیشتر تغییراتی که اخیرا در حوزه قوانین گمرکی رخ داده، به منظور مبارزه با قاچاق کالا صورت گرفته است؛ چراکه همیشه ورود کالاهای قاچاق به کشور باعث صدمه به تولیدات داخلی شده و مانع از افزایش کیفیت محصولات ایرانی است.

با این حال، علاوه بر تاثیرات و رویکرد مثبت قوانین گمرکی جدید، نوعی از محدودیت‌ها و چالش‌ها نیز برای بازرگانان ایجاد شده است. حتی در برخی موارد باعث محرومیت تجار از کار و امور بازرگانی می‌شود. هم اکنون اگر تاجری مایل به واردات باشد، تنها می‌تواند از مبادی سقف سفارش استفاده کند و با به کارگیری آن کالای مورد نظر را وارد کند. اما برای همان هم باید تعهدات ارزی را رعایت کند، وگرنه در جریان امور بازرگانی خود دچار مشکل و حتی محرومیت از تجارت خواهد شد.

در چه صورت کارت بازرگانان باطل می‌شود؟

بنا به دلایلی که گفته شد، بازرگانان باید مراقبت باشند تا کارت بازرگانی آن‌ها باطل نشود. با توجه به عدم رفع تعهدات ارزی و قوانین جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در صورتی که عدم رفع تعهد ارزی به عنوان مثال تا مبلغ 100 میلیارد ریال باشد، منجر به محرومیت بازرگانان از شش ماه تا یک سال خواهد شد. این موضوع مانع از کمک تجار واقعی به چرخه اقتصادی می‌شود.

راز آسمان پایتخت

بنابر اعلام سپاهان همراه در خصوص مشکلات تجار بعد از اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با توجه به اینکه مجازات‌‌های جدید جهت عدم رفع تعهد ارزی در حوزه قاچاق اتفاق می‌افتد، بازرگانان با مشکلات و جرائمی چون: عودت عین ارز، محرومیت از فعالیت، جریمه نقدی، حبس تعزیری و ابطال کارت بازرگانی روبرو می‌شوند. در حالی که محدودیت‌های سامانه جامع تجارت و مشکلات تحریم و … بازرگانان را در برگشت ارز به کشور دچار مشکل کرده، این نوع اقدامات هم مانع از فعالیت تجاری می‌شود.

ارائه اسناد خلاف واقع برای کالاهای وارداتی چه عواقبی دارد؟

برخی از فعالان حوزه تجاری بیان می‌کنند که با وضع قانون مبارزه با قاچاق، اسناد اظهارنامه به اسناد خلاف واقع تبدیل می‌شود و ممکن است باعث وارد شدن اتهام جدید به تجار شود. سپاهان همراه به عنوان یکی از مجموعه‌های فعال در حوزه تجاری بیان می‌کند که بعد از وضع قانون مبارزه با قاچاق، امکان تبدیل شدن یک کالا به کالای قاچاقی افزایش یافته است. در واقع در بعضی موارد مسئولان گمرکی می‌توانند سلیقه‌ای عمل کرده و یک بند را به قاچاق تبدیل کنند. به همین دلیل کالا با اسناد مربوطه باید از هر جهتی باید تطبیق کامل داشته باشد و هیچ جزئیاتی از قلم نیفتد تا بازرگانان کمتر در معرض اتهام قاچاق قرار گیرند.

دلیل معطلی کالاهای مختلف در گمرک مشخص شد

به گفته سپاهان همراه، با توجه به اینکه برنامه حمایت از تولیدات داخلی در راس توجهات قرار دارد، اکنون بیشتر کالاهای اساسی با مشکل ترخیص مواجه هستند. زیرا به بهانه حمایت از تولید داخلی یا از ورود آن‌ها جلوگیری شده یا با وضع قوانین و مجوزهای دست و پاگیر به سختی ترخیص می‌شوند. در حالی که واقعا امکانات و زیرساخت‌ لازم جهت تولید آن محصولات وجود ندارد.

حتی برخی از کالاهای پرمصرف و حیاتی مثل شیرخشک و تجهیزات آزمایشگاهی هم در کمرگ معطل می‌مانند. علت معطلی این دسته از کالاها به ارز دریافتی و مشکلات بین بانک مرکزی و گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت برمی‌گردد. در واقع مشکلات بین دستگاه‌های دولتی باعث اختلال در امر ترخیص و در بعضی موارد سو استفاده و احتکار واردکنندگان می‌شود.

با این حال بر اساس اطلاعات سپاهان همراه، ترخیص درصدی کمک کننده است و باعث تسریع روند تشریفات گمرکی، ترخیص کالاها و مواد اولیه مورد نیاز گروه‌های مختلف می‌شود و تا حدی نیاز جامعه را برطرف می‌کند.

انتهای پیام

مرتبط با : سپاهان همراه
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز