تعطیلی پنجشنبه خسارات زیادی به صادرات و واردات کشور وارد می‌کند

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با انتقاد از پیشنهادات ارایه شده در خصوص تعطیلی پنجشنبه به عنوان دومین روز تعطیل هفته، گفت: با تعطیلی پنجشنبه، 4 روز را برای ارتباطات اقتصادی با شرکای خارجی از دست می‌دهیم که این سیاست غلط خسارات زیادی به صادرات و واردات کشور وارد می‌کند.

بهرام شکوری، با بیان اینکه هماهنگ شدن تعطیلات پایان هفته ایران با سایر کشورها، به افزایش صادرات و پررنگ‌تر شدن حضور در بازارهای جهانی می‌انجامد، گفت: افزایش رشد اقتصادی مستلزم افزایش تعاملات با دنیای خارج است. در این راستا، هماهنگ شدن تعطیلات پایان هفته با کشورهای دیگر باعث برقراری روابط مالی با سایر کشورها شده و بستر را برای افزایش صادرات فراهم می‌کند.

به گفته وی، بسیاری از کشورها حتی کشورهای مسلمانی همچون ترکیه و آذربایجان، شنبه و یکشنبه تعطیل هستند و این مساله منافاتی با مناسک عبادی روز جمعه هم ندارد. کشورهایی مثل قطر و عمان نیز جمعه و شنبه تعطیلند که در نتیجه ارتباطشان با دنیا تنها 2 روز قطع است.

شکوری با بیان اینکه تدبیر نمایندگان مجلس در مورد تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه مشخص نیست، بیان کرد: هدف این است که با این تغییرات، شرایطی برای افزایش ارتباط ما با دنیا ایجاد شود، در حالی که با تعطیلی پنجشنبه، ارتباط ما با دنیا برای 4 روز در هفته قطع می‌شود.

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

وی با تاکید بر ضرورت فراهم آوردن زیرساخت‌های ارتباطی در کشور، افزود: زمانیکه اپلیکیشن‌های شناخته‌شده دنیا در کشور ما فیلتر بوده و یا سرعت اینترنت تا حد قطعی کاهش پیدا می‌کند، چگونه می‌توان درباره ارتباط با سایر کشورها از طریق شبکه‌های اجتماعی داخلی سخن گفت. البته ما سعی کردیم ارتباط خود با شرکای خارجی‌ را در بستر شبکه‌های اجتماعی حفظ کنیم. با این حال در مواردی نیاز است که مستنداتی را ارسال و یا گزارش‌هایی را دریافت کنیم که حتی اگر به صورت مجازی انجام شود باز هم در روزهای تعطیل پاسخگو نیستند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه در شرایط کنونی روابط بانکی ما با دنیا قطع است، گفت: اگر این روابط برقرار شود، در این صورت آن‌ها روزهای پنجشنبه و یا جمعه منتظرند برای طرف‌های خود در ایران آل سی باز کرده و یا حواله پولی ارسال کنند، اما با بسته بودن بانک‌ها، چنین امکانی وجود نخواهد داشت.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با تاکید بر اینکه بسیاری از مجوزهای موردنیاز برای صادرات محصول در روزهای تعطیل صادر نمی‌شوند، گفت: با تعطیلی پنجشنبه 4 روز را برای توسعه صادرات از دست می‌دهیم و  این سیاست غلط خسارات زیادی به صادرات و واردات ما وارد خواهد کرد.

انتهای پیام

مرتبط با : اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز