کاهش قیمت ورق سیاه و تاثیر شگفت انگیز بر محصولات فولادی

ورق سیاه-کاماپرس

کاهش قیمت ورق سیاه در ابتدای تابستان ۱۴۰۱ شرایط دادوستد‌ ورق سیاه در بازار را وارد فصل جدیدی کرد.

به گزارش کاماپرس، به نقل از پرشین آیرون، قیمت ورق سیاه برقیمت دیگر ورق های فولادی تاثیر زیادی دارد از همین سو و به نسبت قیمت ورق روغنی و قیمت ورق گالوانیزه نیز وارد کانال کاهشی شده است.

قیمت ورق سیاه به میزان قابل توجهی میتواند در صنعت کشور تاثیر گذار باشد. کاهش یا افزایش قیمت ورق سیاه همیشه تاثیرات زیادی بر چرخه تولید محصولات فولادی دارد.

تاثیرات کاهش قیمت ورق سیاه

کاهش قیمت ورق سیاه شاید در ابتد زنگ خطری برای صاحبین کالای ورق سیاه باشد ولی به دلیل وجود رقابت در میزان قیمت مقاطع فولادی مانند لوله و پروفیل که از ورق سیاه و ورق روغنی تولید میشوند در گذر زمان این کاهش قیمت مشکل ساز خواهد شد.

قیمت ورق روغنی مقاومت بیشتری نسبت به کاهش قیمت دارد زیرا ماده اولیه آن که ورق سیاه می باشد تعیین قیمت شده و پس از آن ورق روغنی قیمت گذاری میشود , همچنین تقاضا برای ورق روغنی به دلیل ظاهر زیباتر بیشتر می باشد.

راز آسمان پایتخت

کاهش قیمت ورق سیاه در بازار ایران کمک به افزایش صادرات فولاد ایران میکند به این صورت که نرخ دلار همچنان بالا بوده و قیمت داخلی کاهش میابد در نتیجه فولاد ایران در سطح جهان طرفداران بسیاری پیدا میکند و صادرات جانی دوباره میگیرد.

قیمت ورق فولادی

بازار فولاد ایران در اخرین ماه بهار شاهد بیشترین کاهش قیمت محصولات فولادی بوده است که کاهش قیمت اغلب در قیمت ورق روغنی و قیمت ورق سیاه مشاهده شده است. کاهش قیمت ورق روغنی فولاد مبارکه, اکسین و کاویان اهواز در بازار خرید و فروش آهن آلات به کیلویی 1700 الی 2500 تومان رسید.

البته در کنار نوسانات قیمت ورق روغنی و ورق سیاه محصولاتی مانند نبشی و ناودانی نیز با کاهش 200 الی 300 تومان همراه بوده است.

قیمت ورق سیاه

نوسان قیمت آهن الات و محصولات فولادی موضوعی پایدار و مهم در بازار خرید و فروش فولاد و همچنین تعیین کننده قیمت ورق روغنی و قیمت ورق گاوانیزه معمولی و رنگی می باشد که در کشور ما نوسان قیمت تاثیر مستقیم از قیمت دلار گرفته که همین امر سبب افزایش تمایل کارخانجات به صادرات این محصول شده است.

قیمت ورق سیاه به دلیل آن که ماده اصلی و اولیه تولید ورق روغنی و دیگر ورق های فولادی می باشد, یکی از مهمترین عوامل در تعیین قیمت محصولات نهایی تولید شده صنایع مختلف می باشد. از کاربرد ورق سیاه میتوان به استفاده در صنایعی مانند خودروسازی, پتروشیمی و ساختمان سازی به صورت گسترده اشاره نمود.

قیمت ورق سیاه محرک قیمت تمام شده در بسیاری از صنایع و تولیدات می باشد. ورق گرم در صنعت تولید لوله و‌ پروفیل بیشترین کاربرد را بخود اختصاص داده است و همین امر نیز قیمت پروفیل فولادی را وابسته به قیمت ورق سیاه کرده است.

ورق سیاه-کاماپرس

عوامل تعیین کننده قیمت ورق روغنی و قیمت ورق سیاه

  • عرضه و تقاضا

در سال های اخیر با افزایش تعداد کارخانجات تولید کننده فولاد در ایران, تقاضا برای شمش نیز با افزایش همراه بوده است. با بیشتر شدن تولید و مصرف محصولات فولادی, عرضه و تقاضا باید تعادل داشته باشد تا قیمت تمام محصولات خصوصا قیمت ورق روغنی و قیمت ورق سیاه دچار نوسان نشده و ثابت بماند. البته در سال های اخیر به عنوان شفاف سازی در تامین مواد اولیه فولاد, عرضه انواع ورق فولادی در بورس کالا و معاملات خرید و فروش در این بستر انجام میشود که پیچیدگی هایی را به وجود آورده است.

  • شاخص PMI چین

PMI (purchasing managers index)  یا شاخص مدیران خرید , مقیاسی جهت ارزیابی قعالیت اقتصادی در یک حوزه ی تعیین شده می باشد. این شاخص از 100 حساب شده که به طور معمول اگر مقدار آن بیش از 50 باشد بدین معنی است که بازار روند مناسبی دارد و اگر پایین تر از 50 باشد نشان دهنده ی افت معاملات و روند اقتصادی است. با توجه به جنگ اوکراین و روسیه و همچنین تخفیفات گسترده ی روسیه بر روی قیمت ورق روغنی و قیمت ورق سیاه, شاخص معاملات فولاد در جهان در ماه های نخست سال 2022 با افت همراه بود که با گذشت زمان بهبود یافت.

چین به دلیل آن که نقش اساسی در تعیین قیمت محصولات فولادی در سطح جهان دارد اگر شاخص PMI آن کاهش یابد , قیمت محصولات نیز در جهان با کاهش همراه میشود.

  • قیمت اسلب و قراضه

تامین مواد اولیه از گذشته تا کنون یکی از بزرگترین چالش های صنعت فولاد بوده است. اسلب که ماده اولیه جهت تولید ورق سیاه می باشد, قیمت جهانی اسلب تاثیر مستقیم بر قیمت ورق سیاه و قیمت ورق روغنی گذاشته در مقابل نیز قیمت بیلت و اسلب صادراتی ایران مبنای قیمت گذاری داخلی می باشد. در حوزه ی قراضه نیز , کشور ایران تحت تاثیر قیمت قراضه ی ترکیه می باشد

  • نوسانات قیمت ارز

تغییرات و نوسان قیمت ارز های بین المللی , میتواند به صورت روزانه و حتی ساعتی قیمت محصولات را تحت تاثیر قرار دهد. با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر ایران, یکی از عوامل تعیین کننده قیمت در بازار داخلی چه در حوزه ی فولاد و چه در صنایع دیگر قیمت دلار می باشد.

با توجه به ان که قیمت ورق روغنی و قیمت ورق سیاه در ایران از طریق بورس کالا اعلام میشود اما نمیتوان گفت که قیمت دلار تاثیری بر آن ندارد.

  • تاثیر تورم جهانی

با گذشت حدود دو سال از درگیری جهان با ویروس کرونا, بازار جهانی هنوز به دوران قبل از کرونا بازنگشته است البته در یک سال گذشته با تزریق واکسن به عموم مردم از افت اقتصاد جلوگیری شده و با گذشت زمان نیز  تمامی کشورها سعی بر آن داشتند که کارخانجات خود را راه اندازی کرده و اقتصاد خود را بهبود بخشند.

یکی از صنایعی که در ایران و جهان جزء نخستین صنعت هایی بود که در سریع ترین زمان به بازار خرید و فروش بازگشت , صنعت فولاد بوده است. قیمت ورق روغنی و قیمت ورق سیاه نیز تحت تاثیر نوسان قیمت  و تورم جهانی می باشد.

  • هزینه ی حمل و نقل

مواد تولیدی اغلب وارد ایران میشوند و به دست کارخانجات تولید کننده میرسد, و پس از تولید نیز از کارخانجات به دست تولیدکنندگان و مصرف کنندگان میرسد, ارسال محصولات از مقصدی به مقصد دیگر با استفاده از ماشین های باربری انجام میشود و بر قیمت نهایی نیز تاثیر گذار می باشد.

به طور مثال قیمت ورق روغنی جداگانه محاسبه میشود و قی­­مت باربری نیز جداگانه حساب شده و قیمت نهایی که متشکل از این دو قیمت می باشد به مشتری اعلام میشود.

مجموعه ی ما جهت حفظ حقوق مشتریان عزیز باربری محصولات خود را زیر قیمت مصوب باربری انجام میدهد. همچنین شما میتوانید جهت اضلاع از قیمت ورق های فولادی بر روی لینک های زیر کلیک فرمایید.

قیمت ورق روغنی

قیمت ورق سیاه

انتهای پیام

مرتبط با : پرشین آیرون
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز