تاثیر ساختار ژنتیک افراد بر بیماری کرونا

بیماران کرونایی
لست سکند

با توجه به شواهد موجود، ژنتیک می‌تواند با علائم بیماری مانند تب و اسهال، از دست دادن حس چشایی و بویایی و میزان ابتلا به بیماری کووید-١٩ ارتباط داشته باشد و یک سری از افراد به دلیل ساختار ژنتیکی خاص نسبت به ابتلا به بیماری مقاوم هستند و یا دچار علائم خفیف می‌شوند.

به گزارش کاماپرس، در سراسر دنیا میلیون‌ها نفر به ویروس کرونا آلوده شده‌اند، اما بسیاری دیگر بیمار نشده‌اند. افرادی که این بیماری را تجربه می‌کنند، می‌توانند علائم گسترده از جمله از دست دادن حس بویایی یا چشایی، مشکلات گوارشی، تب، سرفه و مشکلات تنفسی را داشته باشند. اگر چه افراد سالخورده و افرادی با شرایط خاص از قبیل بیماران قلبی و دچار دیابت، احتمالاً عوارض شدیدی را متحمل می‌شوند، اما صدها نفر از افراد جوان و سالم نیز علائم شدیدی را تجربه کرده و بر اثر این بیماری درگذشته‌اند. حال سوال اینجاست که چرا یک سری از افراد نسبت به کووید-١٩ حساس هستند. آیا این علائم و میزان ابتلا با ژنتیک افراد در ارتباط است؟

تفاوت علائم بیماری در افراد مختلف

به گزارش ایسنا، در سراسر دنیا میلیون‌ها نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و تعداد زیادی نیز از کووید-۱۹ مصون مانده‌اند. با توجه به شواهد موجود، تنوع قابل‌توجهی در نشانه‌های بیماری وجود دارد. افراد مبتلا به کرونا، علائم گسترده‌ای ازجمله تب و مشکلات گوارشی، از دست دادن حس چشایی و بویایی و همچنین مشکلات تنفسی دارند. در سوی دیگر، افرادی نیز به دلیل ساختارهای ژنتیکی خود نسبت به بیماری کرونا مقاوم بوده و یا دچار علائم خفیف می‌شوند. پژوهشگران با بررسی ژنتیکی و سیستم ایمنی آن‌ها دریافتند که در ساختار ژنتیکی افراد مبتلا با نشانه‌های خفیف یا شدید، تفاوت‌هایی وجود دارد.

تست ژنتیک ریسک ابتلا به کرونا

راز آسمان پایتخت

هر دو فاکتور مطرح‌شده در بالا ریشه در ویژگی‌های ژنتیکی افراد دارند. با استفاده از تحلیل داده‌های ژنتیکی می‌توان متوجه شد که ریسک مبتلا شدن به بیماری کرونا برای هر فرد کم یا زیاد است و از سوی دیگر چنانچه فرد دچار بیماری شد، ریسک درگیرشدن شدید ریه ی او چه میزان است.

چرا باید تست ژنتیکی ریسک ابتلا به کرونا را بدهیم؟

نتایج این تست که احتمال ابتلا به بیماری کرونا و درگیر شدن شدید ریه را مشخص می‌کند، به ما کمک خواهد کرد که تصمیمات صحیحی را قبل از درگیری با این ویروس بگیریم. به‌عنوان‌مثال درصورتی‌که فردی ریسک کمتری برای ابتلا به بیماری داشته باشد، تنش و اضطراب حاصل از ترس درگیر شدن به بیماری برای این فرد کمتر شده و درنتیجه سلامت روانی بهتری را می‌تواند تجربه کند. همچنین درصورتی‌که فردی ریسک بالاتری برای ابتلا به بیماری داشته باشد، باید با دقت و شدت بیشتری نکات بهداشتی را رعایت کند و همچنین از ورود به اجتماعات و مکان‌های پر ریسک خودداری کند و با رعایت این موارد نه‌تنها سلامت خود را بیشتر تضمین می‌کند بلکه از شیوع این بیماری بیشتر جلوگیری می‌کند و کمک شایانی به شکست آن می‌کند. البته نکته حائز اهمیت در این مسئله، الزام رعایت نکات بهداشتی مطرح‌شده از سمت وزارت بهداشت، برای کلیه‌ی افراد جامعه است.

همچنین در خصوص افرادی که به بیماری دچار شده‌اند، درصورتی‌که احتمال «درگیر شدن شدید ریه» برای آن‌ها کم باشد، بهتر است که از مراجعه به بیمارستان‌ها در همان روزهای اول بیماری خودداری کنند و در منزل استراحت کنند و درصورتی‌که بیماری آن‌ها شدت یافت به بیمارستان مراجعه کنند. این آگاهی باعث خواهد شد که از حضور غیر الزامی در مناطق پر ریسکی مانند بیمارستان‌ها خودداری شود که در ادامه باعث ایجاد شرایط بهتری برای افرادی می‌شود که نیاز جدی به مراقبت‌های پزشکی دارند. اگر احتمال «درگیر شدن شدید ریه» برای فردی زیاد باشد، بهتر است که از همان روزهای اول فرد به بیمارستان مراجعه کند و مراقبت‌های پزشکی را زودتر پیگیری کند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز