بیماری سل همچنان خطرناک و کشنده است

عکس 2
لست سکند

سازمان سلامت جهانی تعداد قربانیان سل را سه برابر بیشتر از قربانیان مالاریا برآورد کرده است.

به گزارش کاماپرس به نقل از اکونومیک، در سال 1882،زمانی که رابرت کخ، مایکو باکتریوم سل(میکروبی که عامل به وجودآمدن سل است) را کشف کرد، درآمریکا واروپا از هرهفت مرگ، یک مرگ براثرسل بود.

سل چگونه از بیمار به فردسالم منتقل می شود؟

عوامل مختلفی می‌تواند باعث انتقال و سرایت این بیماری به سایرین گردد. محیط‌های شلوغ، کوچک وبدون تهویه مناسب از عوامل موثر در انتقال بیماری است. میکروب سل براثر ذرات ریز وارد هواشده و همانند سرماخوردگی منتقل می‌شود. این ذرات در صورتی که مبتلا به سل ریوی باشید از طریق سرفه، عطسه و صحبت ایجاد و در هوا پخش می‌شوند. سل یک بیماری عفونی است،همچنین این بیماری گاهی حاد و گاهی خفیف است. TB درقرن گذشته، به کمک آنتی بیوتیک ها و واکسن محافظت از نوزادان درمقابل سل،شیوعکم شده است. (علامت اختصاری سل) قبل از دهه 1990،همه پزشکان دنیا معتقد بودند که این بیماری تا سال 2000 کنترل و بحث آن فقط محدود به کتب پزشکی خواهد بود، ولی این امید 10 سال بیشتر طول نکشید. امروزه، افراد بیشتر بر اثر سل جان خود را از دست می‌دهند تا بیماری‌های واگیردار و مهم دیگر.این بیماری توانایی درگیرنمودن کلیه ارگان‌های بدن را دارد ولی ریه‌ها بیشتر به سل مبتلا می‌شوند.(نمودار راببینید)

راز آسمان پایتخت

عکس 1

طبق برآورد سازمان سلامت جهانی هرسال،10 میلیون نفرمبتلا به سل می شوند و 1.5 میلیون نفربراثر این بیماری جان خود را ازدست   می‌دهند. این رقم،3 برابر بیشتر از اشخاصی است که براثرتب نوبه(مالاریا)جانشان را از دست داده‌اند. پیشرفت‌های جدید علمی، باعث شده تا به نتایجی برسیم وحالا خوش بین هستیم که دردهه‌های بعدی شرایط  این بیماری تغییر پیدا کند. طبق گفته لوسیکا دیتیو، مدیر بخش مبارزه با سل سازمان اتحاد جهانی ضد سل، این اولین سالی است که کمی به درمان قطعی سل امیدواریم.

عکس 2

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز