بروکر یا صرافی؟ کدام یک برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی بهتر است؟

تور لحظه آخری-کاماپرس

سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، بدون شک، فرصت‌های زیادی را برای کسب سود در اختیار شما قرار خواهد داد. اما پیش از ورود به این بازار باید تحلیل دقیقی از شرایط و هدف خود داشته باشید. یکی از سوالاتی که در بدو ورود هر کدام از شما به عنوان تریدر، به بازارهای مالی پیش می‌آید، این است که بروکر بهتر است یا صرافی؟ پاسخ به این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد. قبل از هر چیزی لازم است تا با تفاوت های بین بروکر و صرافی آشنا شوید. سپس با توجه به استراتژی‌های و اهدافی که برای سرمایه‌گذاری در نظر دارید، یک مورد را برای شروع فعالیت انتخاب نمایید.

تفاوت بروکر و صرافی در چیست؟

برای بررسی تفاوت بروکر و صرافی، باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. در حالت کلی، بروکرها یا کارگزاری‌ها به عنوان شرکتهای واسطه، امکان خرید و فروش در بازارهای مالی مختلف مثل فارکس، سهام، کالا و ارزهای دیجیتال را برای شما فراهم می‌آورند. بروکرها اغلب امکانات و ابزارهای پیشرفته‌تری را برای سرمایه‌گذاری در اختیار شما قرار می‌دهند و معمولاً انواع مختلفی از ابزارهای مالی را پوشش می‌دهند. از آنجایی که معامله در بروکر به صورت مستقیم و با استفاده از نرخ بروکر صورت می‌گیرد، شما باید هزینه‌های بالاتری را برای استفاده از خدمات در آن‌ها پرداخت کنید. حال آنکه با انتخاب صرافی ها، تنها امکان ورود به بازار ارز دیجیتال را خواهید داشت. صرافی‌ها معمولاً امکانات ساده‌تری نسبت به بروکرها دارند و اغلب به شما امکان می‌دهند به صورت آنلاین و از طریق یک پلتفرم معامله کنید. بعلاوه، هزینه استفاده از خدمات در صرافی به مراتب کمتر از بروکر است.

در ادامه جزئیات بیشتری را در رابطه با تفاوت بین بروکر و صرافی بررسی خواهیم کرد.

بروکر و صرافی-کاماپرس

تفاوت در ساختار عملکرد

یکی از تفاوت هایی که میتوان برای بروکر و صرافی قائل شد، تفاوت در ساختار عملکرد است؛ بروکرها به عنوان واسطه میان تریدر و بازار عمل میکنند. آنها به نمایندگی از مشتریان خود، دارایی‌های آن‌ها را معامله می‌کنند. یک بروکر برای خرید و فروش دارایی مشتری، معامله گران را با هم تطبیق نمی‌دهند. اما بر عکس، یک صرافی به عنوان یک بستر معاملاتی، همواره به دنبال تطبیق تریدرها با دیگر خریداران و فروشندگان است. بر خلاف بروکرها، صرافی ها خودشان در معامله شرکت نمی‌کنند و فقط طرفین معامله را به یکدیگر متصل می‌نمایند.

راز آسمان پایتخت

تفاوت در واریز و برداشت

با ثبت نام در بروکر اپوفایننس یا هر بروکر فارکسی دیگری، نمیتوانید حساب خود را با رمز ارز شارژ کنید. در چنین سیستم هایی امکان شارژ کیف پول تنها با ارز فیات امکان‌پذیر است. همچنین شما میتوانید با استفاده از کارت اعتباری یا دیگر روش‌های پرداخت، حساب بروکری خود را شارژ نمایید. اما در صرافی امکان شارژ حساب با رمز ارز وجود دارد. این برای برخی صرافی های مطرح خارجی است که امکان شارژ حساب با ارز فیات را ارائه نمی‌دهند. این در حالی است که اغلب صرافی های ارز دیجیتال داخلی به کاربران امکان نگهداری ارز فیات داخل حسابشان را می‌دهند.

بروکر و صرافی-کاماپرس

تفاوت در تنوع رمزارز

تنوع رمز ارز در صرافی بیش‌تر از بروکر است. صرافی‌های رمزارز، با در اختیار قرار دادن فهرست متنوعی از کوین‌ها در اختیار تریدرها، به آن‌ها امکان معامله با تعداد زیادی رمز ارز را فراهم می‌آورند. ارزهای دیجیتال محبوب مثل اتریوم، بیت کوین، ریپل و سایر ارزهای مطرح، در صرافی‌ها قابل خرید، فروش و مبادله هستند. در حالیکه، بروکرها تنها فهرست محدودی از آلت کوین‌ها را به تریدرها ارائه می‌دهند. با ورود به هر بروکر فارکسی، به تعداد محدودی از رمزارزها دست پیدا خواهید کرد.

تفاوت در ابزارهای معاملاتی

پس از ثبت نام در صرافی مکسی و دیگر صرافی های مطرح بین‌المللی، می‌توانید به راحتی شروع به مبادله و خرید و فروش در آن‌ها نمایید. از طریق انتقال دارایی توسط رمزارز یا ارزهای فیات، میتوانید خیلی سریع و راحت، حساب کاربری خود را شارژ و معاملات را آغاز کنید. به همین دلیل صرافیها ابزارهای معاملاتی متنوع و خاصی را برای تحلیل در اختیار کاربرانشان قرار نمی‌دهند. این در حالی است که تنوع ابزارهای معاملاتی در بروکرها به دلیل انجام معاملات حرفه‌ای‌تر، بیش‌تر است.

بروکر و صرافی-کاماپرس

نکات مهم پیش از انتخاب بروکر یا صرافی

هنگام انتخاب بین صرافی و بروکر برای معامله و سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، با توجه به مواردی که در بالا گفتیم، باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. از جمله:

نوع دارایی‌هایی که میخواهید معامله کنید

اگر صرفاً قصد معامله ارزهای دیجیتال را دارید، صرافی گزینه مناسب‌تری برایتان خواهد بود. اما اگر هدفتان معامله طیف وسیعی از دارایی‌هاست، بهتر است راجع به انتخاب یک بروکر خوب و معتبر، تحقیق کنید.

حجم معاملات

اگر حجم معاملات زیادی دارید، باید در نظر بگیرید که کارمزدهای بروکر میتواند به سرعت افزایش یابد. در این صورت، یک صرافی با کارمزدهای پایین‌تر گزینه بهتری برایتان خواهد بود.

روش‌های سپرده‌گذاری و برداشت

گفتیم که صرافی‌ها و بروکرها هر کدام روش های واریز و برداشت مخصوص به خود را دارند. بنابراین باید مطمئن شوید پلتفرمی را انتخاب میکنید که روش‌های انتقال وجهی که در نظر دارید را پوشش می‌دهد.

نوع معامله

اگر قصد شروع معاملات حرفه‌ای در بازار مالی را دارید، قطعاً بروکر برای شما مناسب‌تر خواهد بود. در بروکرها به ابزارهای تحلیل بیشتر مثل نمودارها، اندیکاتورها و …، دسترسی خواهید داشت. این‌ها برای بررسی دقیق‌تر وضعیت بازار مفید هستند.

در نهایت، بهترین راه برای انتخاب بین صرافی و بروکر این است که تحقیق کنید و پلتفرمی را انتخاب نمایید که خواسته و نیاز شما در تمام زمینه‌هایی که گفتیم را بتواند به خوبی فراهم آورد.

انتهای پیام

مرتبط با : چراغ
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “بروکر یا صرافی؟ کدام یک برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی بهتر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز