با دستاوردهای معدن ۸۲ ساله کوشک آشنا شوید

لست سکند

ایران، کشوری ثروتمند از لحاظ ذخایر معدنی است به طوری که با داشتن تنها یک درصد جمعیت جهان، بیش از هفت درصد از منابع معدنی دنیا را داراست. و این همان چیزی است که می‌تواند راه حل خودکفایی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی باشد!

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ صنایع معدنی  اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

همانطور که ایران در جهان از لحاظ ذخایر معدنی سرآمد است، استان یزد هم در ایران از لحاظ معادن، حرفی برای گفتن دارد. معدن سرب و روی کوشک در بافق یکی از معادن است که در ادامه این مطلب کاماپرس به معرفی آن خواهد پرداخت؛

از چالزنی دستی تا مکانیزاسیون

معدن سرب و روی کوشک از دیرباز مورد توجه معدن‌کاران بود؛ در ابتدا عملیات استخراج از این معدن به صورت سنتی با ابزار ساده دستی و بدون استفاده از هرگونه چالزنی و مواد منفجره انجام می‌شد. در واقع از سال ۱۳۱۸ تا ۱۳۴۲ معدن‌کاری در این منطقه به صورت دستی و مکانیزه، با قلم و چکش و بعد با استفاده از باروت انجام شد.

سنگ استخراج شده تکه‌های کوچکی بود که توسط زنان و کارگران محلی به صورت چشمی سنگ باطله از سنگ پر عیار جدا می‌شد.

راز آسمان پایتخت

از سال 1328 تا سال 1338 به مدت ۱۰ سال، مجوز بهره‌برداری از این معدن به نام «مرتضی رستگار اصفهانی» صادر شد. در این مدت هم عملیات معدنکاری به همان شیوه گذشته، با تغییرات ناچیز ادامه پیدا کرد. اما روند کارها به سوی معدنکاری پیشرفته سوق پیدا کرد و چالزنی دستی و استفاده از مواد انفجاری کم کم جای خود را به پرفراتورهاي ساده و كمپرسورهاي توليد كننده هواي فشرده داد.

اما کیفیت ذخایر این معدن بیش از آن بود که به همین میزان اکتفا شود به همین دلیل امکان سرمایه‌گذاری درازمدت میسر شد و شرکت «سیمیران» در عملیات معدنی با رستگار مشارکت کرد و مکانیزاسیون در این معدن قدرت گرفت. در سال ۱۳۴۲ شرکتی از انگلستان نیز وارد عمل شد و زمینه یک سری عملیات‌های اکتشافی نیمه تفصیلی را فراهم آورد، حفاری‌ها به شکل رضایت‌بخش ادامه پیدا کرد و نتایج مطالعات امکان‌سنجی حاصل از این عملیات ذخیره اولیه ۸۰ هزار تنی معدن کوشک را به ۸۰۰ هزار تن و سپس به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش داد. مجموع عیار روی و سرب این ذخیره ها ۲۰ درصد گزارش شده است که باعث زمینه اصلی سرمایه گذاری اولیه شدند و همه این اتفاقات دست به دست هم داد تا در سال ۱۳۴۵ شرکت معادن بافق تاسیس شود و سپس طراحی اساسی اکتشاف استخراج و کانه‌آرایی سیستماتیک اتفاق افتد.

۱۶ خرداد سال ۱۳۴۵ شرکت معادن بافت به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شد و در ۱۸ خرداد ماه همان سال در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران و همچنین در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی بافق به ثبت رسید.

تولد کارخانه کانه‌آرایی سرب و روی

پس از آن، طراحی استخراج‌های زیر زمینی آغاز شد و کارخانه کانه‌آرایی سرب و روی با ظرفیت ۴۰۰ تن در روز تاسیس شد. و همزمان معدن آماده‌سازی شد و در سال ۱۳۴۹ کارخانه آغاز به کار کرد. در این سال‌ها یعنی از سال ۱۳۴۶ تا سال ۱۳۵۱ عملیات استخراجی در قسمت های پر عیار کانسار یعنی منطقه «زردو»  با عیار مجموعا ۲۰ درصد به طور فشرده و پیگیر انجام و پس از مراحل کانه‌آرایی و فلوتاسیون، کنسانتره حاصله به کشور انگلستان صادر می‌شد.

اما در سال ۱۳۵۱ کلیه سهام شرکت معادن بافق به مالکیت ایرانی درآمد و روش کانه‌آرایی انتخابی در دستور کار قرار گرفت و همچنین ظرفیت کارخانه در همان سال افزایش یافت و خط تولید کنسانتره سرب و روی از یکدیگر جدا شد. در طرح توسعه کارخانه ظرفیت روزانه ۴۰۰ تن به ۶۰۰ تن افزایش یافت و از سال ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۶ تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. خوراک کارخانه کانه‌آرایی تا سال ۱۳۶۶ کلاً از معدن زیرزمینی تامین می‌شد و از سال ۱۳۶۶ همراه با آماده سازی معدن روباز بخشی از خوراک کارخانه توسط معدن روباز تامین می‌شود.

دستاوردهای بورسی و بین‌المللی کبافق

شرکت معادن بافق، در سال ۱۳۷۰ به شرکت سهامی عام تبدیل و در اسفند ۱۳۷۵ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد؛ نماد این شرکت در بورس «کبافق» است. بیشترین سهام این شرکت را به میزان 76 درصد، شرکت پیمان بازرگانی امیر در اختیار دارد و باقی‌مانده آن در دست اشخاص حقیقی است.

از گواهینامه‌های معتبری که این شرکت موفق به کسب آنها شده است می‌توان گواهینامه‌های بین المللی سیستم مدیریت کیفیت و سیستم مدیریت محیط زیست را نام برد. همچنین  شرکت معادن بافق، گواهی های مربوط به ایمنی و بهداشت و آموزش و کسب استانداردهای بین المللی را نیز دریافت کرده است.

مرتبط با : شرکت معادن بافق
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز