با این ۷ روش استرس سخنرانی را کاهش دهید

سخنرانی-کاماپرس

استرس در سخنرانی یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که همواره اکثر افراد در حال اجرا و سخنرانی با آن مواجه می‌شوند. در بسیاری از اوقات این مشکل باعث می‌شود که فرد موردنظر سخنرانی خود را خراب کرده و نتواند توجه مخاطبان را جلب کند.  استرس و اضطراب در هنگام سخنرانی یک امر کاملاً طبیعی است. بسیاری از افراد این مشکل را آن‌قدر بزرگ می‌کنند که از سخنرانی و صحبت‌کردن در جمع فراری می‌شوند. اما بهتر است بدانید که توانایی سخنرانی در جمع بدون استرس و اضطراب، مهارتی است که می‌توانید به بهترین شکل آن را به دست بیاورید.

به گزارش کاماپرس به نقل از موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان،روش‌های مختلفی وجود دارند که به کمک آنها می‌توانید استرس سخنرانی را کاهش دهید؛ اما در کنار این روش‌ها، نیاز به فن بیان بسیار قوی دارید تا سخنرانی خود را کاملاً حرفه‌ای انجام دهید. در ادامه این مطلب به طور کامل روش‌های کاهش استرس در سخنرانی را بیان کرده و بهترین دوره فن بیان را هم معرفی خواهیم کرد.

نشانه‌های استرس و اضطراب در سخنرانی

ترس و استرس در سخنرانی که با گلوسوفوبیا (Glossophobia) جزو فوبیاهای شناخته شده در جهان است که حدود 75 درصد از جمعیت را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. این افراد از سخنرانی کردن و صحبت کردن در میان جمع واهمه دارند. یعنی اگر از این افراد بخواهید که سخنرانی کنند، دست و پای آن‌ها شروع به لرزیدن کرده و تمرکز خود را از دست خواهند داد.

یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین نشانه‌های استرس و اضطراب در سخنرانی که معمولاً اکثر افراد قبل از شروع سخنرانی با آن مواجه می‌شوند؛ خشک‌شدن دهان و تعریق زیاد است.

خشکی دهان و تعرق زیاد، تنها علایم استرس سخنرانی نیست. معمولاً کسانی که استرس سخنرانی دارند؛ با علایم دیگری مانند افزایش فشارخون، سفت شدن عضلات بالای کمر، ازدست‌دادن تمرکز و اضطراب شدید مواجه خواهند شد.

راز آسمان پایتخت

۷ روش کاهش استرس در سخنرانی

با اینکه استرس در سخنرانی یک مشکل بزرگ به‌حساب می‌آید؛ اما روش‌های خاصی وجود دارند که با انجام آنها می‌توانید این استرس را کمتر کنید. از جمله مهم‌ترین روش‌های کاهش استرس و اضطراب در سخنرانی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

یک. تسلط کامل روی موضوع سخنرانی

یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که برای کاهش استرس در سخنرانی استفاده می‌شود؛ تسلط کامل روی موضوع است. اگر در هنگام سخنرانی روی موضوع تسلط کامل داشته باشید؛ اعتمادبه‌نفس شما بالاتر می‌رود و در نتیجه استرس هنگام سخنرانی کاهش می‌یابد. اما اگر موضوع را به‌خوبی بلد نباشید؛ این استرس لحظه‌به‌لحظه بالاتر می‌رود.

دو. قبل از سخنرانی تمرین کنید

قبل از اینکه سخنرانی آغاز شود؛ حتماً تمرین کنید. حتی بزرگ‌ترین سخنرانان جهان قبل از اینکه به مراسم بروند و برای مخاطبان سخنرانی کنند؛ حتماً تمرین خواهند کرد. برای انجام این کار می‌توانید از نزدیکان و دوستان خود کمک بگیرید و تمرین خود را به کمک آنها انجام دهید.

سه. به‌جای تمرکز روی مخاطبان، روی مطالب تمرکز کنید

بیشتر سخنرانان بر این باور هستند که مخاطبان با آنها دشمنی دارند و همواره به دنبال ایرادات آنها هستند. اما این تصور کاملاً اشتباه است. تنها دلیلی که مخاطبان را به جلسه سخنرانی می‌کشاند؛ توجه به مطالب و رسیدن به هدف خود است. پس بهتر است که به‌جای تمرکز روی مخاطبان، روی مطالب تمرکز کنید تا استرستان کاهش یابد.

چهار. نفس عمیق بکشید

نفس عمیق همواره در هرجایی برای کاهش استرس مفید و تأثیرگذار است. پس قبل از اینکه سخنرانی خود را آغاز کنید؛ حتماً چندین بار نفس عمیق بکشید تا میزان استرس پایین آمده و بهتر روی موضوع تمرکز کنید.

پنج. انگیزه خود را بالا ببرید

یکی دیگر از راه‌های کاهش استرس در سخنرانی این است که به خودتان انگیزه بدهد. یعنی قبل از سخنرانی تصور مثبتی درباره خودتان داشته باشید و با خیال اینکه یک سخنرانی عالی ارائه می‌دهید به جلسه بروید. تحت هیچ شرایطی به دل خود ترس راه ندهید و از افکار دلهره‌آور پرهیز کنید.

شش. ارتباط چشمی را فراموش نکنید

برقراری ارتباط چشمی با مخاطبان، تأثیر بسیار زیادی روی انتقال مفاهیم و کاهش استرس شما دارد. پس در هنگام سخنرانی حتماً با مخاطبان ارتباط چشمی برقرار کنید تا هیچ استرسی متوجه شما نشود.

سخنرانی-کاماپرس

هفت. تقویت مهارت فن بیان

نداشتن فن بیان قوی، یکی از بزرگ‌ترین دلایلی است که افراد از سخنرانی اجتناب می‌کنند. این مهارت تأثیر زیادی روی کیفیت سخنرانی دارد؛ به همین دلیل افراد اگر می‌خواهند در این امر موفق عمل کنند؛ باید در دوره فن بیان شرکت کرده و این مهارت را به بهترین شکل افزایش دهند.

اهمیت شرکت در دوره فن بیان

دوره فن بیان بهترین روش برای بالابردن قدرت سخنرانی است. یعنی اگر شما هرآنچه که در ذهن دارید را به بهترین شکل بیان کنید؛ قطعاً یک سخنرانی عالی و حرفه‌ای خواهید داشت. شرکت در دوره فن بیان مهارت سخنوری و گویندگی شما را بالاتر برده و باعث می‌شود که مطالب را به‌صورت واضح و مؤثر بیان کنید.

داشتن اعتمادبه‌نفس مهم‌ترین لازمه یک سخنرانی عالی است. دوره فن بیان ازآنجایی اهمیت دارد که اعتمادبه‌نفس شما را به بهترین شکل افزایش می‌دهد.

بهترین دوره فن بیان

مؤسسه آموزش عالی فن پردازان یکی از بهترین و معتبرترین مؤسسه‌هایی است که دوره فن بیان را با بهترین و مجرب‌ترین اساتید برگزار می‌کند. این مؤسسه به دلیل سابقه زیادی که در این زمینه دارد؛ اعتبار بالایی در میان افراد به دست آورده است.

دوره گویندگی و فن بیان موسسه فن پردازان، یک دوره حضوری 400 ساعته، به همراه ارائه گواهینامه مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور است. گواهینامه ارائه شده در این دوره معتبر و قابل ترجمه بوده و شما می‌توانید در داخل و خارج از کشور از آن استفاده کنید. همچنین باتوجه به اینکه شما از آموزش اساتید مجرب در زمینه فن بیان برخوردار شده و برای بازار کار کاملا آماده می‌شوید

پس اگر می‌خواهید در بهترین دوره فن بیان شرکت کنید؛ همین‌الان به مؤسسه آموزش عالی فن پردازان مراجعه کنید.

سخن نهایی

استرس در سخنرانی یکی از مشکلات بسیار بزرگ است که بیشتر افراد با آن مواجه هستند. برای رهایی از این مشکل، روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها شرکت در دوره فن بیان و تقویت این مهارت است. در این مطلب روش‌های کاهش استرس سخنرانی و بهترین دوره فن بیان را مورد بررسی قرار دادیم.

انتهای پیام

مرتبط با : فن پردازان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز