با انواع دلار بیشتر آشنا شوید

در ژوئیه 1785 بود که کنگره ایالات متحده آمریکا، دلار را واحد پول رسمی این شرکت قرار داد؛ البته دلار اولیه به صورت سکه ضرب می‌شد و بعد از آن به شکل انواع اسکناس چاپ شد. اما در سال ۱۹۱۴ بود که اسکناس دلار به شکل امروزی در سیستم فدرال رزرو آمریکا-بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا- چاپ شد. دقیقا ۳۰ سال، اواخر جنگ جهانی دوم بود که دلار آمریکا به عنوان ذخیره ارز جهان مورد تایید قرار گرفت.

اولین سکه دلار آمریکا

 

البته در حال حاضر دلار انواع مختلفی دارد که در واقع تعریف اصطلاحات و نام‌های متفاوت آن در کشورهای مختلف محسوب می‌شوند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار ارز و دلار اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، همانطور که می‌دانید علامت دلار آمریکا، $ است و شناخت انواع آن در ایران به ما کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری این ارز را در داخل ایران خرید و فروش کنید. در ادامه این مطلب به معرفی انواع این ارز می‌پردازیم؛

راز آسمان پایتخت

دلار تهران ؛ سبزه میدان، افشار و منوچهری

دلار تهران، همانطور که از نامش پیداست، دلاری است که در پایتخت معامله می‌شود. اما باز هم ممکن است قیمت دلاری که در سبزه میدان خرید و فروش می‌شود با دلار منوچهری متفاوت باشد، از همین رو دلار تهران هم به سه شاخه سبزه میدان، افشار و منوچهری تقسیم می‌شود.

 دلار مشهد و اهمیت جغرافیا

دلار مشهد هم مانند دلار تهران، دلاری است که در مشهد خرید و فروش می‌شود. اما نکته اینجاست که در شرایط ویژه اقتصادی که نوسانات ارز یکی از ارکان آن است، تقاضا برای دلار نقدی افزایش پیدا می‌کند و به تبع آن حتی حمل ارز از محل عرضه اولیه تا مقصد، بر قیمت آن اثرگذار است. بنابراین فاصله جغرافیایی اهمیت پیدا می‌کند و اینجاست که قیمت دلار مشهد که از نواحی مرزی است، ارزان‌تر از تهران گزارش می‌شود؛ چراکه در نقاط مرزی، مبادلات بیشتر نقدی است تا بانکی.

دلار سلیمانیه و دلار هرات

تفاوت دلار سلیمانیه و دلار هرات با نقاط دیگر هم همان تفاوت دلار مشهد با تهران است. اما در مرز سلیمانیه، ما با قاچاقچیان هم روبرو هستیم! با این وجود دلار سلیمانیه ارزان‌تر از تهران و مشهد است و دلار هرات، از آن هم ارزان‌تر.

دلار مسافرتی ؛ هم‌قیمت با دلار آزاد

طبق بخشنامه بانک مرکزی، ارز مسافرتی باید یک درصد بالاتر از دلار نیمایی قیمت‌گذاری شود، اما چون با فقدان ارز ثانویه – نیمایی- مواجهیم، دلار مسافرتی مطابق با دلار آزاد محاسبه می‌شود. حال، دلار نیمایی چیست؟

دلار نیمایی ؛ دلار 4 هزار و 200 تومانی

زمانی که دولت اعلام کرد که صادرکنندگان باید با قیمت چهار هزار و 200 تومان، ارزهایشان را به واردکنندگان بفروشند، سامانه‌ای برای انجام این معاملات به وجود آمد. البته چندان تجربه موفقی نبود و پس از آن اعلام شد که در بسته جدید ارزی قیمت دلار نیمایی می‌تواند با توافق بین خود صادرکنندگان و واردکنندگان تعیین شود.

حواله دلار ؛ ارزان تر از دلار نقدی

صرافی‌هایی که دارای حساب ارزی در خارج از کشور هستند، دلار را برای متقاضیان حواله می‌کنند. در این نوع دلار، اسکناسی در کار نیست پس قیمت آن هم ارزان‌تر از دلار نقدی است.

دلار فردایی ؛ غیررسمی

گاهی دلار امروز معامله می‌شود و فردا تحویل داده می‌شود، این شیوه مخصوص بازارهای غیررسمی با نوسانات متفاوت است. بنابراین الزامی وجود ندارد که ارزان‌تر از دلار رسمی یا گران‌تر از آن باشد. بلکه بر اساس پیش‌بینی‌های فعالان، قیمت آن تغییر می‌کند.

دلار سنا ؛ میانگین صرافی‌ها

سنا همان سایتی است که بانک مرکزی آن را به راه انداخت تا متوسط قیمت دلار صرافی‌ها را در آن اعلام کند. اما قیمت این سایت با بازار آزاد متفاوت بود؛ از آن رو که صرافی‌ها برای ثبت قیمت در سامانه، فاکتورهای دیگری را هم در نظر می‌گیرند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز