اهمیت دیوار سبز مصنوعی در معماری سبز و مزایای آن

دیوار سبز-کاماپرس
لست سکند

دیوار سبز مصنوعی و طبیعی یا گرین وال، یک سازه ساده و جذاب برای تزیین دیوارهای بی روح خانه، اداره، محل کار و فضاهای شهری هستند. طراحی و اجرای انواع دیوار سبز، علاوه بر جلوه و نمای زیبایی که دارد، سبب پیوند زندگی شهری با طبیعت می‌شود.

به گزارش کاماپرس به نقل از ایده سبز، دیوار سبز مصنوعی برای افرادی که به دلایل مختلف مانند شرایط محیطی نامساعد، نبود نور و رطوبت پایین، عدم دسترسی به آب و نداشتن زمان کافی برای رسیدگی به گیاهان، توانایی مراقبت از گیاهان طبیعی را ندارند، یک گزینه ایدئال محسوب می‌شود. ضمن این‌که ساخت دیوار سبز مصنوعی برای طراحی فضای سبز داخلی و بیرونی، هزینه بسیار کمتری نسب به گرین وال طبیعی دارد. کاماپرس در ادامه به معرفی دیوار سبز مصنوعی و مزایای بی‌شمار آن می‌پردازد.

دیوار سبز مصنوعی چیست؟

ساخت دیوار سبز مصنوعی به معنای نصب انواع پوشش گیاهی و گیاهان مصنوعی به شکل عمودی بر روی سازه مخصوص است. گیاهان به کار رفته در این نوع دیوار سبز، علی‌رغم مصنوعی بودن، ظاهری طبیعی داشته و در رنگ و طرح‌های متنوع قابل اجرا و پیاده‌سازی بر روی دیوار هستند. گرین وال مصنوعی به راحتی و به سرعت بر روی تمامی سطوح از جمله دیوارها، نرده‌های پله‌ها، بالکن و حتی سقف اجرا می‌شود. این نوع گرین وال امروزه به یکی از المان‌های رایج و محبوب در معماری سبز و طراحی داخلی بسیاری از خانه‌ها و دفاتر اداری و تجاری تبدیل شده است.

مزایای دیوار سبز مصنوعی

استفاده از گیاهان طبیعی در اجرای دیوار سبز، هرچند بسیار جذاب و همه چیز تمام به نظر می‌رسد، اما همیشه و در هر مکانی قابلیت اجرا ندارد. پیش از انتخاب میان دیوار سبز مصنوعی و طبیعی بهتر است، با مزایای دیوار سبز مصنوعی آشنا شوید. برخی از این مزایا در ادامه آمده است؛

 عدم نیاز به نور آفتاب

دیوار سبز مصنوعی به علت عدم نیاز به نور طبیعی آفتاب، بهترین گزینه برای فضاهای کم نور یا بدون پنجره است. ضمن این‌که اجرای دیوار مصنوعی در این فضاها، هزینه‌ ایجاد تجهیزات برای نورهای مصنوعی و لامپ رشد گیاه را نیز کم می‌کند.

راز آسمان پایتخت

عدم نیاز به خاک و کود

دیوار سبز مصنوعی بدون نیاز به مراقبت‌ دائمی از نظر فراهم کردن خاک مناسب، کود و مواد مغذی، تا مدت‌های طولانی ظاهر زیبای خود را حفظ می‌کند. از این رو گرین وال مصنوعی برای افرادی که زمان و هزینه لازم برای این مراقبت‌ها را ندارند، گزینه مناسبی است.

 عدم نیاز به سیستم آبیاری

طراحی و اجرای دیوار سبز طبیعی معمولا به افرادی پیشنهاد می‌شود که از پس هزینه‌های سنگین سیستم آبیاری گیاهان از جمله لوله‌کشی، تهیه دستگاه تصفیه آب و پمپاژ برمی‌آیند. در غیر اینصورت اگر تامین آب برای حیات گیاهان برای افراد هزینه‌بردار و پرزحمت باشد، دیوار سبز مصنوعی گزینه بسیار مناسب‌تری است.

دیوار سبز-کاماپرس

مقاومت در برابر آلودگی

آلودگی هوا علاوه بر تاثیر منفی بر روی کیفیت رشد گیاهان طبیعی در هر منطقه و کاهش عمر آن‌ها، امکان کشت برخی از گونه‌های گیاهی خاص را نیز از بین برده است. استفاده از دیوار سبز مصنوعی در مکان‌هایی که بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند، گزینه بهتری است.

نداشتن نگرانی درباره آفات و حشرات

یکی از ملزومات نگهداری از گیاهان طبیعی، سم پاشی به موقع و منظم برای از بین بردن بیماری و آفات است. از این رو اگر وقت کافی یا هزینه‌های لازم برای سم پاشی را نداشته باشید، بهتر است از گرینوال مصنوعی استفاده کنید.

عدم نیاز به زیرسازی و عایق کاری

ساخت دیوار سبز مصنوعی برخلاف دیوار سبز طبیعی، نیازی به عایق کاری برای جلوگیری از نشتی آب و خراب شدن دیوار ندارد. این مسئله نیز در کاهش هزینه‌ها و سهولت اجرای گرین وال موثر است.

دیوار سبز مصنوعی؛ دیوار سبزی چهارفصل

یکی دیگر از مزیت‌های مهم دیوار سبز مصنوعی، قابلیت استفاده از آن‌ در چهار فصل سال است. گرین وال مصنوعی برخلاف نوع طبیعی آن با تغییر فصل نیازی به جایگزینی با گیاهان دیگر، تامین تجهیزات مراقبتی مناسب هر فصل و غیره را نداشته و در تمامی فصول سال سبز و زیبا و جذاب باقی می‌ماند.

صرفه‌جویی و کاهش چشمگیر هزینه‌ها

آخرین و یکی از مهم‌ترین مزایای ساخت دیوار سبز مذکور کاهش چشمگیر هزینه‌های طراحی داخلی است. طراحی و اجرای دیوار مصنوعی علاوه بر کاهش هزینه‌های مراقبت و نگهداری، از نظر پوشش گیاهی مورد استفاده در سازه نیز هزینه‌های پایین تری نسبت به انواع طبیعی گرین وال دارد. چرا که گیاهان طبیعی معمولا گران‌قیمت بوده و پس از مدتی نیز نیاز به جایگزینی دارند.

از دیگر مزایای دیوار سبز مصنوعی می‌توان به قابلیت استفاده از گیاهانی با ظاهر طبیعی، سرعت و سهولت نصب، عدم نیاز به کاشت مجدد و غیره اشاره کرد.

اجرای انواع دیوار سبز مصنوعی با ایده سبز

ایده سبز به عنوان یک مجموعه تخصصی و فعال در زمینه طراحی دیوار سبز مصنوعی از ابتدا تا انتهای طراحی و نصب دیوار همراه شما خواهد بود. این مجموعه با هدف افزایش سرانه فضای سبز از تخصص بهترین معماران و طراحان برای اجرای انواع پروژه‌ها بهره می‌گیرد. برای بهره‌مندی از خدمات ایده سبز می‌توانید پس از مشاهده دیگر پروژه‌های این مجموعه در وبسایت آن به آدرس www.idehsabz.co با کارشناسان مجموعه تماس گرفته و سفارش خود را ثبت کنید.

خدمات مجموعه ایده سبز شامل اجرای انواع دیوار سبز، طراحی روف گاردن، طراحی سه بعدی فضای سبز، انواع سایبان و آلاچیق، محوطه سازی ساختمانی، طراحی فضای سبز شهری، انواع زمین بازی و ورزشی، انواع سازه‌های گابیونی، باغچه زیر راه‌پله، معماری داخلی سبز و غیره است.

انتهای پیام

مرتبط با : ایده سبز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز