انواع ورق آلومینیوم

ورق آلومینیوم-کاماپرس

ورق آلومینیوم ورقی از جنس فلزی سبک است که به دلیل وزن پایین و استحکام بالایی که دارد از آن در صنایع مختلف استفاده می‌شود. صنعت هواپیماسازی، خودروسازی، لوازم‌خانگی، ساخت‌وساز و غیره از جمله صنایعی محسوب می‌شوند که از انواع ورق آلومینیوم برای تولیدات خود استفاده می‌کنند.

به گزارش کاماپرس به نقل از آیرومارت، اجرای صحیح مراحل تولید ورق آلومینیوم باعث بالارفتن کیفیت ورق می‌شود و همین امر بر قیمت ورق آلومینیوم تأثیرگذار است.

برای خرید ورق آلومینیوم لازم است با انواع ورق آلومینیوم، کاربردها و خواص آن آشنا شوید. ما در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم تا در هنگام خرید انواع ورق آلومینیومی باتوجه‌به نیاز خود، محصول مناسب را خریداری کنید.

انواع ورق آلومینیوم از نظر ظاهر

ورق‌ آلومینیوم از لحاظ ظاهری به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شود که در مورد هر یک از آنها توضیح خواهیم داد.

ورق آلومینیوم رنگی

این نوع ورق آلومینیوم که از زیبایی ظاهری ویژه‌ای برخوردار است، کاربردهای زیادی از جمله ساخت درب و پنجره، دکوراسیون داخلی و پوشش سقف سالن‌ها دارد.

راز آسمان پایتخت

نحوه تولید ورق آلومینیوم رنگی

برای تولید ورق آلومینیوم ابتدا ورق‌ها برای آبکاری به سالن رنگ منتقل می‌شوند و رنگ به ضخامت 50 تا 100 میکرون به‌وسیله بار الکتریکی روی ورق زده می‌شود.

بعد از آن به جهت بالابردن استحکام رنگ، ورق را داخل کوره تا دمای 180 الی 200 درجه سانتیگراد حرارت می‌دهند. ضخامت ورق‌های آلومینیومی رنگی تولید شده معمولاً بین 0.2 الی 30 میلی‌متر است.

ورق آلومینیومی آجدار

انواع ورق آلومینیوم آجدار برخلاف آلومینیوم‌های ساده، سطحی غیر صاف و آجدار دارند که معمولاً در طراحی دکوراسیون‌های داخلی و خارجی، کابینت‌های آشپزخانه، پل‌های هوایی، کف اتوبوس‌ها و کف‌پوش‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد و باتوجه‌به کاربرد آن اندازه و ابعاد متفاوتی دارد.

ورق آلومینیومی کامپوزیتی

ورق آلومینیوم کامپوزیتی از لایه کاغذ کرافت و پلی‌اتیلن تولید شده است. این ورق علاوه بر محکم‌بودن، بسیار سبک است و در برابر عوامل بیرونی مقاوم است.

برای جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی، سطح رنگی ورق آلومینیوم را با روکش پلی‌استر می‌پوشانند و لایه پلی‌اتیلن نیز مانع از ورود رطوبت می‌شود.

ورق کامپوزیتی هم به‌صورت رولی و هم شیت در بازار موجود است. از دیگر ویژگی‌های ورق کامپوزیتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت در برابر حرارت بالا
  • جلوگیری از خرابی
  • هزینه مناسب

ورق آلومینیوم-کاماپرس

انواع ورق آلومینیوم از نظر جنس

کاربردهای ورق‌های آلومینیوم متفاوت است و بهتر است با انواع مختلف آن آشنا شوید. در ادامه این مطلب شرح مختصری در مورد ورق‌های آلومینیوم پرکاربرد می‌پردازیم.

ورق آلومینیوم سری 1000

ورق آلومینیوم سری 1000، به ورق آلومینیوم خالص تجاری معروف است؛ زیرا تقریباً از 99% آلومینیوم تشکیل شده است. این سری از ورق آلومینیوم به دلیل اینکه برای تولید آن نیاز به تکنیک خاصی نیست، بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

علاوه بر این قابلیت فرم‌پذیری و ماشین‌کاری بالا، مقاومت بالا در برابر خوردگی، حرارت، دما و زنگ‌زدگی، از ویژگی‌های ورق سری 1000 است.

ورق آلومینیوم سری 2000

ورق آلومینیوم سری 2000، از دو عنصر اصلی مس و آلومینیوم به همراه دیگر آلیاژها تولید می‌شود. استحکام بالا، جوش‌پذیری خوب، مقاومت بالا در برابر شکستگی، سختی بالا و قابلیت ریخته از ویژگی‌های این سری از ورق آلومینیوم است.

ورق آلومینیوم سری 3000

‌ورق آلومینیوم سری 3000، عنصر منگنز را در ترکیب خود دارد. از ویژگی‌های آن می‌توان به استحکام بالای آن نسبت به آلیاژهای سری 1000 اشاره کرد. مقاومت به خوردگی بسیار بالا، شکل‌پذیری بالا، استحکام کششی بالا، شکل‌پذیری بالا و قابلیت جوش‌پذیری خوب از دیگر مزایا و ویژگی‌های ورق سری 3000 آلومینیوم است.

از این سری آلومینیوم برای ساخت رادیاتورهای وسایل نقلیه، صنایع شیمیایی، ساخت سقف‌ها و ساخت قوطی‌های مواد غذایی استفاده می‌شود.

ورق آلومینیوم سری 4000

در ترکیب آلومینیوم سری 4000 از عنصر سیلیکون استفاده شده است که نقطه ذوب پایینی دارد. حرارت ناپذیر بودن، مقاومت در برابر خوردگی و استحکام متوسط از ویژگی‌های این سری از آلومینیوم است.

ورق آلومینیوم سری 5000

ورق آلومینیوم سری 5000، نسبت به سری‌های دیگر در اندازه یکسان، سبک‌تر است. ورق سری 5000 در برابر جوشکاری، عوامل خورنده و زنگ‌زدگی مقاوم است.

ورق آلومینیوم 5005

این نوع ورق ترکیب فلزات آهن، سیلیسیم و منیزیم را در خود دارد. از ورق آلومینیوم 5005 در صنایع دریایی استفاده می‌شود و قابلیت جوشکاری دارد.

ورق آلومینیوم 5083

سری 5083 ورق آلومینیوم، در برابر جوشکاری و خوردگی مقاومت بالایی دارد. آنودایز کردن، عملی است که برای بیشتر کردن مقاومت آن در برابر خوردگی بکار برده می‌شود. کاربرد این ورق در ساخت کشتی‌های بزرگ، واگن‌های راه‌آهن، سازه‌ها و کابین‌ها و همچنین ساخت ظروف است.

ورق آلومینیوم سری 6000

آلومینیوم‌های سری 6000، ترکیب منیزیم و سیلیکون را در خود دارد و از ویژگی‌های آن می‌توان به مقاومت بالا در برابر خوردگی و اکسیداسیون اشاره کرد. از کاربردهای ورق سری 6000، ساخت قطعات هواپیما، قطعات دوربین، قطعات کشتی، سخت‌افزار، کوپلر، لوازم جانبی و اتصالات الکترونیک، سوپاپ‌ها، اتصالات کم‌فشار در هواپیما است.

ورق آلومینیوم 6060

این ورق ترکیب منیزیم و سیلیکون را در خود دارد.

ورق آلومینیوم 6061

آلومینیوم 6061 از پرکاربردترین و بهترین نوع آلیاژ آلومینیوم است و در ترکیب خود دو عنصر منیزیم و سیلیکون را دارد. وجود این دو عنصر باعث افزایش مقاومت و پایداری ورق سری 6061 در برابر حرارت و امواج مغناطیسی می‌شود.

ورق آلومینیوم سری 7000

در ترکیب ورق آلومینیوم سری 7000 از عنصر روی و دیگر عناصر استفاده شده است. استحکام و مقاومت به خستگی بالا نسبت به دیگر سری‌ها، از ویژگی‌های سری 7000 است. خاصیت مقاومت به خوردگی و جوش‌پذیری آن نسبت به دیگر آلیاژهای آلومینیوم کمتر است.

این سری در صنعت هوافضا، بخصوص در مواردی که به مقاومت در برابر خستگی بالا نیاز باشد، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد ورق آلومینیوم

همان‌طور که گفته شد ورق آلومینیوم در صنایع مختلف استفاده می‌شود. برخی از کاربردهای ورق آلومینیوم عبارت‌اند از:

  • بسته‌بندی مواد آرایشی و شیمیایی
  • صنایع صنعتی برای عایق‌کاری حرارتی
  • هنر و دکوراسیون
  • حمل‌ونقل و ساخت‌وساز
  • صنایع مواد غذایی و الکترونیک
  • صنایع پلاستیک‌سازی و لوازم‌خانگی
  • محافظ الکترومغناطیسی
  • صنایع نظامی
  • صنایع ساخت‌وساز

مزایای ورق آلومینیوم

ورق آلومینیوم به دلیل اینکه در ضخامت و اندازه‌های مختلف تولید می‌شود، دارای مزایای بسیاری است که در ادامه به برخی از این مزایا اشاره خواهیم کرد:

  • قابلیت استفاده در صنایع غذایی
  • قیمت مناسب
  • وزن کم
  • شکل‌پذیری
  • قابلیت بازیافت
  • مقاومت در برابر خوردگی

بازیافت آلومینیوم

گاهی هزینه بازیافت فلزات نسبت به تولید شمش اولیه بسیار ارزان‌تر است. به همین دلیل بازیافت فلز، هم به لحاظ هزینه و هم به جهت رهاشدن از حجم بالای قراضه‌ها راه‌حل مناسب‌تری محسوب می‌شود.

در مورد آلومینیوم نیز می‌توان گفت هزینه بازیافت بسیار ارزان‌تر از استخراج و تهیه اسلب است.

ورق آلومینیوم از کجا بخریم

در هنگام خرید عوامل مختلفی از جمله سایز، نوع، حالت، استاندارد، محل بارگیری و تحویل، قیمت روز ورق بر قیمت ورق آلومینیوم تأثیر می‌گذارند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم خرید خود را از بازرگانی‌های معتبر انجام دهید.

بازرگانی آیرومارت این افتخار را دارد انواع ورق آلومینیوم و دیگر مقاطع را با تضمین کیفیت و ارائه گواهی اصالت کالا در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر و همچنین قیمت انواع ورق آلومینیوم می‌توانید با کارشناسان آیرومارت به شماره 02145306 تماس حاصل نمایید.

انتهای پیام

مرتبط با : آیرومارت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز