انتخاب بهترین مدل بیم دتکتور

سیستم اعلام حریق که در اکثر مکان‌ها مانند انبارها سوله‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرد، نقش مهمی در پیشگیری از گسترش آتش سوزی دارد. بنابراین نصب یک سیستم اعلام حریق خوب در این مکان‌ها ضروریست و از خسارات شدید جلوگیری می‌کند.

به گزارش کاماپرس، یکی از بهترین سیستم‌های اعلام حریق، دتکتورها هستند که در انواع مختلفی ساخته شده‌اند در واقع دتکتورها وظیفه شناسایی حریق و ارسال سیگنال به کنترل پنل را برعهده دارند. در بین انواع دتکتورها، از بیم دتکتور که یک دتکتور خطی دودی است استقبال زیادی شده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

همان طور که اشاره کردیم نحوه عملکرد بیم دتکتورها به این صورت است که حریق را شناسایی می‌کنند و با فرستادن سیگنال، اعلام حریق می‌کنند. در واقع هر بیم دتکتور از دو بخش فرستنده و گیرنده تشکیل شده است. فرستنده دائما در حال ارسال پرتوی مادون قرمز به سمت گیرنده است و چنانچه آتش‌سوزی رخ دهد، دود ناشی از آن با اشعه ارسالی برخورد می‌کند و باعث تغییر آن می‌شود. در واقع دود باعث پراکندگی پرتوی مادون قرمز ارسالی می‌شود. در مرحله بعدی گیرنده متوجه این تغییر اشعه می‌شود و آن را دود تلقی کرده و اعلام حریق می‌کند.

بیم دتکتورها برای نصب در مکان‌هایی که بزرگ هستند و سقف بلندی دارند مانند انبارها و سوله‌ها، نمایشگاه‌ها و سالن‌های کنفرانس، مراکز تجاری و مراکز تفریحی ورزشی وکارخانه‌های تولیدی و صنعتی و… مناسب هستند. بیم دتکتور ها قادر به پوشش انبارها با عرض تا 15 متر و طول تا 100 متر هستند البته بر اساس نوع برند طول برد ممکن است متغییر باشد هرچه طول برد بیم دتکتور بیشتر باشد قیمت بالاتری نیز دارد.

راز آسمان پایتخت

مزایای طلایی بیم دتکتور

استفاده از بیم دتکتور به دلیل ظاهر زیبایی که دارند و عملکرد آسان آن‌ها مزایای زیادی به همراه دارد. بیم دتکتورها نصب و راه اندازی آسانی دارند وهمچنین نگهداری و تعمیر این دستگاه آسان و بدون زحمت است از طرفی قابلیت کنترل و تنظیم حساسیت دستگاه از راه دور دارند که ویژگی مهمی است.

همچنین این دتکتورهای پرکاربرد محدوده وسیعی را پوشش می‌دهند و اجرا و راه‌اندازی این تجهیز نیازی به لوله کشی یا کابل کشی ندارد از این رو مناسب نصب در مکان‌هایی هستند که بزرگ و دارای سقف بلند هستند. تعویض هوا، نداشتن آلارم کاذب، امکان تست داخلی دستگاه از دیگر مزیت‌های این دستگاه است.

انواع بیم دتکتور

بیم دتکتورها در انواع مختلفی در بازار یافت می‌شوند و این تفاوت بر اساس کاربرد و محیط نصب آن وجود دارد. بنابراین در هنگام خرید با توجه به محیط و کارکردی که از آن انتظار دارید باید نوع مناسبی را انتخاب کنید. به طور کلی بیم دتکتورها در سه مدل بیم دتکتور فرستنده و گیرنده جدا، بیم دتکتور رفلکتوری یا انعکاسی و بیم دتکتور موتورایز یافت می‌شوند.

بیم دتکتور فرستنده و گیرنده جدا

در این مدل فرستنده و گیرنده با فاصله از هم قرار می گیرند وپرتو ارسالی از فرستنده به طور مستقیم توسط گیرنده دریافت می‌شود. در واقع فرستنده وظیفه ارسال اشعه مادون قرمز به گیرنده را دارد و این اشعه را با کیفیت‌های مختلفی ارسال می‌کند. بر اساس کیفیتی که به فرستنده می‌رسد سه حالت Fire ، Fualt و Normal مشخص می‌شود.

چالشی که در اینجا وجود دارد تنظیم درست گیرنده و فرستنده است زیرا پردازش این دستگاه بر اساس کیفیت اشعه است و نباید تداخلی در ارسال اشعه و کیفیت آن ایجاد شود. البته در این دستگاه از آن جایی که پرتو مستقیما توسط گیرنده دریافت می‌شود، عملکرد بهتری در طراحی و جانمایی در سازه های فضایی نسبت به مدل رفلکتوری دارد.

بیم دتکتور رفلکتوری یا انعکاسی

در این مدل فرستنده و گیرنده در یک محفظه قرار گرفته است که به آن هد دتکتور می‌گویند. در طرف دیگر رفلکتور که یک آینه بازتابنده است قرار گرفته  و نقش انعکاسی دارد. در شرایط عادی این چرخه به صورت نرمال ادامه می‌یابد اما در زمان حریق به این دلیل که دود مانع بازتاب کامل اشعه می‌شود، دتکتور شرایط را غیرعادی تلقی می‌کند و اعلام آتش سوزی می‌کند.

بیم دتکتور موتورایز

ساختار این بیم دتکتور مانند مدل انعکاسی است با این تفاوت که در قسمت هد یک موتور قرار گرفته است. مزیت این دستگاه نسبت به دو نوع قبلی این است که به علت در دسترس بودن کنترلر آن می‌توان به راحتی تنظیمات لازم را برای دستگاه اعمال کرد و نیازی به بالابر یا نردبان برای دسترسی به کنترلر آن نیست.

بهترین مدل‌های بیم دتکتور

مدل‌های مختلفی از بیم دتکتورها در برندهای متنوع وجود دارد. بیم دتکتور مولترون و بیم دتکتور فایرگارد از بهترین مدل‌های بیم دتکتور است.

بیم دتکتور مولترون

دتکتور خطی مولترون یک نوع بیم دتکتور انعکاسی است که به وسیله آینه‌های منعکس کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. تعداد رفلکتورها بسته به طول پوشش دهی متغییر است و از ۱ تا ۴ عدد تغییر می‌کند.

از مزیت‌های این دستگاه با کیفیت می‌توان به تشخیص خودکار برای عیوب داخلی و تراز شدن بدون دردسر با استفاده از صفحه نمایش راهنمای دیجیتال داخلی با پرتو لیزر اشاره کرد.

ولتاژ عملکردی این دستگاه 20 تا 28 ولت است و قابلیت پوشش دهی تا عرض حداکثر 14 متر را دارد و مناسب محیط‌هایی با محدوده دمایی 10- الی ۵۵ +درجه سانتیگراد می‌باشد.

بیم دتکتور فایرگارد

بیم دتکتور فایرگارد نیز یک دتکتور انعکاسی است که به آن بیم دتکتور لیزری نیز می‌گویند. در محیط های وسیع  و بزرگ مانند کارخانه ها و سالن های بزرگ که امکان نصب سنسور های اعلام حریق رایج مانند دتکتور ها وجود ندارد، این دستگاه کاربرد دارد.

از ویژگی‌های خاص این مدل می‌توان به داشتن سه برنامه تنظیم حساسیت، تراز بندی بدون مشکل اشاره کرد. یکی از ویژگی‌های خوب این مدل این است که دارای عملکرد خودآزمایی است و می تواند عیب های داخلی را کنترل کند.

بیم دتکتور فایرگارد دارای برد حداکثر 100 متر است و ولتاژ 20 تا 28 ولتی دارد و از جمله مدل‌های  باکیفیت بازار محسوب می‌شود.

فروشگاه آتش ندا، نماینده رسمی تجهیزات سیستم‌های اعلام حریق و اطفاء حریق از برندهای معتبر داخلی و خارجی می‌باشد که عرضه کننده بیم دتکتورهای باکیفیت بالا و قیمت مناسب است.

انتهای پیام

مرتبط با : آتش ندا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز