افت شدید کسب وکارهای آنلاین با اجرای رمز دوم پویا، قطعی اینترنت و کرونا

تور لحظه آخری-کاماپرس

بر اساس اعلام رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کسب وکارهای مجازی، اجرای طرح  رمز دوم پویا، قطعی اینترنت و شیوع کرونا به کاهش 70 درصدی عملکرد و تراکنش‌های کسب وکارهای اینترنتی انجامیده و به کابوس صاحبان مشاغل آنلاین تبدیل شده است.

به گزارش کاما پرس، مطالب منتشر شده در صفحه مجازی کسب وکارهای مطرح و صاحبنام اینترنتی، حکایت از کاهش شدید عملکرد و تراکنش این کسب وکارها بعد از اجباری شدن رمز دوم پویا توسط بانک مرکزی دارد. البته  قطعی اینترنت در پی حوادث ابان ماه استارت رکود مشاغل اینترنتی را زده بود و اکنون بعد از رمز دوم پویا، شیوع کرونا نیز به آن دامن زده است .
بر اساس این گزارش ها، دیجی کالا بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور بعد از اجرای رمز دوم پویا 17 درصد کاهش پرداخت آنلاین به ثبت رسانده و اسنپ بزرگترین سامانه حمل و نقل آنلاین شهری نیز متحمل 9 درصد کاهش پرداخت آنلاین شده است.
این گزارش ها همچنین نشان می دهد؛ بعد از اجرای این طرح، درآمد توسعه دهندگان کافه بازار 20 تا 30 درصد و درآمد توسعه دهندگان بازی در کافه بازار 30 تا 50 درصد افت کرده است.
علاوه بر این، زرین پال از کاهش 32 درصدی تراکنش آنلاین از طریق این درگاه ، چیلیوری از خطای 40 درصدی در پرداخت آنلاین ، #۱۲۳#  از کاهش 50 درصدی خرید شارژ با کد USSD ، ستاره اول از کاهش 20 درصدی درآمد ، آمیرزا از 40درصد خرید ناموفق و … خبر داده اند.
البته باید توجه داشت که طرح رمز پویا با توجه به افزایش جرایم برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز از طرف بانک مرکزی ابلاغ و در نهایت منجر به کاهش 55 درصدی این  جرایم شده است.
نکته قابل توجه دیگر امتیاز کاربران به اپلیکیشن های راه اندازی شده توسط بانک ها برای دریافت رمز دوم پویا است که در این رده بندی بانک پاسارگاد بهترین امتیاز را از کاربران خود دریافت کرده است. در این رتبه بندی همراه بانک پاسارگاد با 3/4 امتیاز  از سوی کاربران بهترین اپلیکیشن صادرکننده رمز دوم پویا لقب گرفته و همراه بانک توسعه تعاون با 1/4 امتیاز، موبایل بانک کوثر با8/3 امتیاز، همراه بانک قرض الحسنه رسالت با7/3 امتیاز و رمز ساز سپه 2/3 امتیاز در رده دوم تا پنجم قرار دارند.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کسب وکارهای اینترنتی در گفتگو با خبرنگار کاما پرس از افت 70 درصدی کسب وکارهای مجازی در پی اجرای طرح رمز دوم پویا خبر داد.
حمیدرضا اعتدال مهر با بیان اینکه هنوز برآورد ریالی از میزان خسارت وارده ناشی از رمز پویا به کسب و کارهای مجازی را نداریم، گفت: مجموع اتفاقاتی که طی این مدت افتاد به حدی  بر سودآوری کسب و کارهای مجازی نقش منفی داشت که قادر به تفکیک و برآورد دقیق آنها نیستیم. برای مثال هنوز نمی‌دانیم  تاثیر هر یک از اتفاقات اخیر مثل قطعی اینترنت، اجرای رمز دوم پویا یا تعطیلی سراسری و رکود کسب وکارها به دلیل شیوع کرونا، روی کسب وکارهای مجازی چه اندازه بوده است. وی تصریح کرد: آماری که به صورت تخمینی داریم حکایت از افت 70 درصدی کسب و کارهای مجازی بعد از این سه اتفاق دارد.

وی با اشاره به تاثیر رمز پویا بر کسب و کارهایی که بالای 100 هزار تومان فروش دارد، خاطرنشان کرد: طبیعتا این کسب و کارها مهم‌ترین آسیب را بابت رمز پویای اجباری دیده‌اند چرا که موضوع استفاده از رمز پویا برای فروش بالای 100 هزار تومان معنا پیدا می‌کند.

راز آسمان پایتخت

استفاده از رمز دوم پویا باید اختیاری باشد

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کسب وکارهای اینترنتی با تاکید بر اینکه استفاده از رمز پویا باید اختیاری باشد، افزود: ما نمی‌توانیم همه مردم را مجبور به استفاده از دزدگیر کنیم. در خصوص رمز پویا نیز مسئله همینطور است. بانک مرکزی یا هیچ نهاد دیگری نباید با صدور بخشنامه زندگی افراد را مختل کرده و یا آنها را به انجام کاری که شاید مایل نباشند، وادار کنند.
اعتدال مهر با ذکر اینکه مسئولیت پول و سرمایه هر کسی به خود آن فرد بر می‌گردد، ادامه داد: ما به جای حل مسئله صورت مسئله را پاک کردیم تا مثلا دزدها فرصتی برای دزدی پیدا نکنند.در حالی که اگر اختیاری باشد، فرد برای استفاده از رمز پویا و یا عدم استفاده دست به گزینش خواهد زد و طبیعتا مسئولیت این انتخاب با خود وی خواهد بود.
وی در مورد تاثیر رمز پویا و مشکلات آن برای شرکت‌ها و صاحبان مشاغل مطرح سخن گفت و یادآوری کرد:  چون صاحب امضاها؛ هیات مدیره‌ها و افراد تاثیزگذار در مشاغل کلیدی هستند، پسوردها و رمزها برای این افراد ارسال می‌شود در حالی که نظام بانکی حتی سازوکاری ندارد که یکی از حساب‌های فرد توسط حسابدار رسیدگی شود. همچنین این امر باعث شده افراد مسن در حوزه کسب و کارهای مجازی را که حوصله و یا شاید سواد استفاده از رمز پویا را نداشته باشند، از دست بدهیم.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کسب وکارهای اینترنتی در پایان تاکید کرد: باید این امر به روال عادی برگردد و مردم در استفاده از رمز پویا مختار بوده و بانک مرکزی با همکاری صاحبان فن، سازو کارهای لازم برای جلوگیری از تخلفات و جرایم این حوزه را ارائه دهد.

مرتبط با : اتحادیه کسب و کارهای مجازی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “افت شدید کسب وکارهای آنلاین با اجرای رمز دوم پویا، قطعی اینترنت و کرونا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز