ارزان کردن مسکن با 3 راهکار مالیاتی

لست سکند

بازارمسکن روزهای پرالتهابی را می‌گذراند و در این میان اجرای راهکارهای مالیاتی شاید بتواند به عنوان بخشی از پروژه ارزان‌سازی و مصرفی شدن مسکن موثر واقع شود.

به گزارش کاماپرس؛ نوسانات قیمت مسکن همچنان ادامه دارد. گروهی افزایش سفته‌بازی و سوداگری در بازار مسکن را دلیل آن می‌دانند و گروهی دیگر افزایش نقدینگی و هدایت سرمایه‌های سرگردان به سمت بازارمسکن و عدم تناسب بین عرضه و تقاضا را از عوامل اصلی این نوسانات می‌دانند.

تبدیل شدن مسکن به کالایی سرمایه‌ای و نه مصرفی هم یکی دیگر از عوامل افزایش این نوسانات است. در همین حال کارشناسان راهکارهای مختلفی را برای کنترل نابسامانی‌های حاکم بر فضای مسکن ارائه کرده‌اند و برخی از این راهکارها حتی تا مرحله قانونی شدن هم پیش رفته اما هنوز به نتیجه نرسیده است. از جمله راهکارهایی که گفته می‌شود بر ارزان شدن نرخ مسکن تاثیر می‌گذارد، راهکار اخذ مالیات از خانه‌های خالی است.

راهکاراول: اخذ مالیات از خانه‌های خالی

قانون مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی از سال 94 تصویب شده بود اما به‌دلیل عدم هماهنگی سازمانی و… این مالیات عملیاتی نشد. با پیگیری‌های انجام‌شده در بخشهای مختلف سرانجام هماهنگی‌های لازم بین  وزارت راه و شهرسازی، شهرداریها و سازمان مالیاتی انجام شد و طبق وعده سازمان مالیاتی این نوع مالیات به‌زودی عملیاتی خواهد شد.

راز آسمان پایتخت

راهکار دوم: اخذ مالیات بر عایدی‌مسکن

از سوی دیگر بیش از یک سال قبل نیز نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس دهم شورای اسلامی طرحی را برای اخذ مالیات از عایدی سرمایه در حوزه مسکن مطرح کرده بودند که عملاً این طرح با دخالت وزارت اقتصاد به سرانجام نرسید. به نقل از تسنیم، حالا معاون وزیر اقتصاد پیشنهاد داده که نمایندگان مجلس یازدهم برای عبور از بروکراسی دولتی تصویب هرچه سریع‌تر طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن را در دستور کار قرار دهند.

راهکارسوم: اخذ مالیات از املاک بالای 10میلیارد تومان

همچنین بر اساس قانون بودجه سال 99 دولت بایستی از املاک بالای 10 میلیارد تومان، اخذ مالیاتی تحت عنوان مالیات املاک لوکس را در دستور کار قرار دهد.

انتهای پیام

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

11 دیدگاه برای “ارزان کردن مسکن با 3 راهکار مالیاتی

  1. بادرشاه افشار گفته:

    مسکن هیچ‌وقت ارزان نمی‌شود چراکه قانون‌گذاران خودشان ملّاک‌های بزرگ هستند و با مسکن، تجارت می‌کنند.

  2. Reza گفته:

    سلام من اعتقاد دارم هیچکس دلسوز برطرف کردن مشکل مسکن نیست چراکه تا دست دزدان دولتی و غارتگران سوداگری مسکن قطع نشود هرگز این مشکل حل نخواهد شد و این کارم هم شدنی نیست
    مگر امام زمان ظهور کند که این هم فقط برای دلخوشی خودمون…..است. همه هم میدانند این کار مثل آب خوردن قابل حل است که متاسفانه سودان گران مسکن همه را از آن بالا تا پایین میخرند البته این یک اصل جا افتاده است مخصوصا در کشورهای مسلمان و جهان سومی ملاک و صاحبان املاک باید بر گرده ی طبقه پایین خدایی کنند چطور کشورچین کمونسیم با بیش یک میلیارد جمعیت مشکل مسکن ندارد و یاد دارم در روابط سیاسی به ‌وزیر مسکن و راه ما بابت مشکل مسکن برای شهروندان خود ریشخند میزدند چون در آنجا عدالت و قانون مادی حاکم است ولی اینجا قانون معنوی که فقط دست دزدان را باز میگذاد در نتیجه نا امدتان نمی کنم این معما و مسئله تا قیام و قیامت باید بماند تا گرده ی عده ای زخم شود و غارتگران حالش ببرند.

    • رضا گفته:

      هرچقدرم مالیات ببندند و سنگ بندارزند جلوی پای سلاطین مسکن این مالیات به پای قشر ضعیف و خریدار بسته میشه و سنگ به سر بیخانمانها یعنی هر اقدامی علیه گرانی شد نتیجه اش باز گرانی شد

  3. رضا گفته:

    سلام، این مملکت دیگه از دست رفته، این شومن بازی‌ها از قبل هم بوده و بعد از این هم ادامه دارد طبق نظرات که همگی درست هست کلیه سر مدارای مملکت همه ملاک هستند مگر خر کلشون گاز گرفته به خودشون ضرر برسونن، فقط در صورتی اعتماد مردم جلب می شود که این حرف های مفت بی فایده به عمل خودشو نشون بده و ضعیت مردم بهبود پیدا کند که تا آن زمان اگر هم اراده واقعی باشد هیچ کدام از ما ها دیگه نیستیم که ببینیم.

  4. محمد گفته:

    مالیات از خانه های خالی به چه دلیل؟ خونه خالی درامد داره مالیات میگیرید.مالیات از مسکن گرانترش میکنه مگر اجناس دیگر گران نمیشه باید به فکر این باشید که قدرت خرید مردم بالا برود نه قیمتها پایین بیاید.جنس هزار تومانی را مسئولین به صد میلیون نفروشند ارزان کردن مسکن پیش کش.اب وبرق وگاز وتلفن را گران نکنید اینترنت را گران نکنید مسکن پایین میاید وقتی سال رکود مسکن بود چرا دنبال رشد قیمت مسکن بودید.شما به دنبال منافع خود هستید نه کاهش قیمت مسکن.

  5. رضا گلی گفته:

    هرچقدرم مالیات ببندند و سنگ بندارزند جلوی پای سلاطین مسکن این مالیات به پای قشر ضعیف و خریدار بسته میشه و سنگ به سر بیخانمانها یعنی هر اقدامی علیه گرانی شد نتیجه اش باز گرانی شد

  6. نقاد گفته:

    باسلام
    راهکار ساده تر و با قدرت اجرایی بالا و راحت.
    قانونه: هر خانواده ایرانی یک منزل مسکونی در شهرهای پرجمعیت (ویلا مستثنی) و هر خانواده بیش از یک بار در سال اجازه خرید و فروش مسکن را ندارد.
    خدا قوت
    راه زیاده تصمیم و نظارت نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز