ارایه کارت ملی در هنگام خرید راهی برای جلوگیری از پولشویی

آهن آلات
تور لحظه آخری-کاماپرس

ارائه کارت ملی و ثبت آن در زمان خرید بعضی از کالا‌ها خبر بسیار داغی است. رییس اتحادیه طلا و جواهر در روزهای گذشته اظهار داشت: متقاضیان خرید بالای 15 میلیون طلا باید کارت ملی به همراه داشته باشند.

به گزارش کاماپرس، این خبر به سرعت انتشار یافت و بر سایر بازارها نیز تأثیر گذاشت. فعالان بازار البته اذعان دارند که پیش از مطرح شدن این موضوع برای ارائه کارت ملی ،جهت خرید بعضی از کالاهای بیش از ۱۵ میلیون تومان مانند خانه، آهن آلات، تمامی مقاطع آهن و همچنین خودرو به همراه داشتن کارت ملی و ارائه آن الزامی شده است.
اگر خریدار کارت ملی خود را نشان نمی داد و یا از ارائه آن برای ثبت در سیستم خودداری می کرده کالای مورد نظر به او فروخته نمی شده است. البته در حال حاضر با صحبت هایی که به بیرون درز پیدا کرده این گونه گفته می‌شود که علاوه بر کالاهای مانند طلا و سکه سایر فروشندگان کالاها حتی در بازار نیز باید کارت ملی خریدار را دریافت و در سیستم یا فاکتور خود ثبت کنند. البته خریدهای کالاهایی که ارزش آن از ۱۵ میلیون تومان بیشتر باشد .خیلی از کارشناسان دلیل این مورد را احراز شدن هویت واقعی خریدار برای فروشنده می باشد البته معامله کردن در مورد مسکن، آهن آلات ،مقاطع مختلف آهنی مانند ورق سیاه، میلگرد، لوله مانیسمان و غیره حتی خودرو هم آیا کارت ملی می خواهد .
همانطور که مردم برای خرید کردن دلار باید کارت ملی خود را به همراه داشته باشند و آن را ارائه کنند این گونه به نظر می رسد که برای کالاهای دیگر نیز چنین اتفاقی خواهد افتاد. از رئیس اتحادیه طلا ،این موضوع به این شکل میباشد، کسانی که در بازار طلا و سکه بیش از ۱۵ میلیون تومان خرید انجام می دهند باید کارت ملی خود را به فروشنده ارائه دهند تا در زمان ارائه فاکتور باید اطلاعات کارت ملی در فاکتور قید شود . در این زمان است که فاکتور سندیت پیدا کرده و حالت رسمی به خود می‌گیرد . البته معمولاً فاکتور های رسمی چون از شرکت به شرکت صورت می گرفت معمولاً فاکتورهایی که به خریدارهای حقیقی داده می‌شد بدون مشخصات کامل بود . البته ازاین پس فاکتورهایی که اشخاص حقیقی دریافت میکنند باید دارای مشخصات کامل چه در فاکتوری که در دست خریدار می باشد و چه فاکتوری که در دست فروشنده باقی می ماند .
این موضوع یعنی درج کردن مشخصات کارت ملی تنها جهت صنف طلا نیست ، بخشنامه ای است که برای تمامی اتحادیه ها و صنوف صادر گردیده است.البته به عنوان جلوگیری از پولشویی از این راهکار نام می‌برند .
ایسنا در گزارشی نوشت: رئیس اتحادیه آهن فروشان نیز در مورد این موضوع اینگونه این مطلب را تایید می نماید که نه فقط در بازار طلا و سکه در بازار آهن آلات و مقاطع آن مانند ورق سیاه ،میلگرد، لوله ها ،لوله مانیسمان،قوطی، پروفیل ،تیرآهن و موارد دیگر حتی در صنف های دیگر نیز اگر کسی بیش از ۱۵ میلیون تومان کالایی را خرید بکند و تراکنش مالی بخواهد داشته باشد، باید حتماً کارت ملی که مشخصات کاملش در آن می باشند را به فروشندگان آن ارائه نماید . از نیمه دوم فروردین ماه سال ۹۲ از طرف سازمان مالیاتی کشور به تمام واحدهای صنفی بخشنامه ای ارسال گشته به این عنوان که برای تراکنش هایی که بیشتر از ۱۵ میلیون تومان ارائه کردن کارت ملی اشخاص حقیقی کاملاً اجباری می باشد .

مردم برای چه نگرانند؟
پاسخ این پرسش را در بخش معاملات خودرو رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو ،این گونه بیان می کند که ارائه کردن کارت ملی یا هویتی فقط برای دلار و طلا و آهن آلات نیست. حتی برای خرید خودرو نیز الزامی می باشد البته باید بدانیم که ارائه کارت ملی در زمان خرید خودرو طلا و مسکن از قدیم اتفاق می افتاده و تا زمانی که اشخاص با این مدارک هویتشان مشخص نگردد هیچ گونه معامله اتفاق نمی افتد . اگر از این به بعد کسی برای خرید کالای وارد بازار گردد فروشندگان این حق را دارند که از او کارت شناسایی درخواست کند و اگر از طرف خریدار با ممانعت روبرو شوند پولی که از طرف خریدار به سیستم گردش مالی آنها اضافه می‌شود به عنوان یک پول مشکوک به حساب می آید. همین موضوع ممکن است در آینده برای فعالان بازار دردسرهایی را با خود داشته باشد .
نگرانی از کد ملی دست به دست شده

برخی که اعلام می دارند که ارائه کردن کد ملی ممکن است سوء استفاده های همراه داشته باشد، رئیس اتحادیه این گونه بیان می دارد که اینگونه نیست و تا امروز هیچ گونه سوء استفاده‌ای از کدملی و مشخصات کارت ملی انجام نگرفته است.

راز آسمان پایتخت

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : آهن بین
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز