قیمت سیمان باز هم بالا می‌رود؟

قیمت سیمان در چند وقت اخیر رشد زیادی داشته و قطع گاز در فصل زمستان و هم اکنون نیز قطع برق، عاملی برای افزایش چند باره قیمت این محصول شده است. با وجود این شرایط عقب ماندگی بازار این محصول غیر قابل جبران به نظر می‌آید. در حال حاضر تقریبا قیمت هر کیسه سیمان به حدود 40 هزار تومان رسیده و در صورت تدوام قطع برق شاید قیمت هر کیسه آن به 60 هزار تومان نیز برسد. در حالی که قیمت تولیدی هر کیسه این محصول از کارخانه 23 هزار تومان است.

به گزارش کاماپرس، قیمت گذاری دستوری برای این محصول مشکلاتی را ایجاد کرده و این قبیل نرخ‌ها هیچ تناسبی با تورم عمومی ندارند. در حالی که اگر قیمت‌ها در بازار و به وسیله عرضه و تقاضا تعیین شود مشکلات بازار سیمان هم تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و موجب کوتاه شدن دست دلالان از فروش سیمان با چند برابر قیمت کارخانه‌ای آن خواهد شد.

طبق گفته بهدین اورعی، مدیرعامل مجموعه سیمان جوین، انجمن سیمان تلاش زیادی برای افزایش قیمت این محصول داشته و سرانجام مجوز دولتی افزایش 40 درصدی قیمت این محصول را دریافت کرد. اما این میزان افزایش قیمت چندان پاسخگوی هزینه‌هایی اعم از دستمزد، حمل و نقل و به طور کلی هزینه‌های تولیدی نیست.

هزینه‌های مربوط به تولید سیمان و مسائل پیرامون آن

راز آسمان پایتخت

به علاوه هم‌زمان با این مقدار افزایش قطعی قیمت، هزینه حمل و نقل سیمان تا 30 درصد بالا رفت. همین امر باعث شد در مناطق پرمصرف قیمت این محصولات بالاتر باشد. زیرا حمل این محصول از مناطق کم مصرف به مناطق با مصرف زیاد بسیار هزینه بر است. هم اکنون نیز قطعی برق مشکلی به مشکلات کارخانه‌های تولید سیمان اضافه کرده و ظرفیت تولیدی آن‌ها را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

مسئله مورد توجه دیگر برای مجموعه‌های سیمانی کشور هزینه‌ها و مسائل مالی مربوط به بیمه‌ها و مالیات است. مجموعه‌های متصدی بیمه و مالیات در کوتاه‌ترین زمان این مبالغ را از تولیدکنندگان دریافت کرده و در صورت تاخیر حساب‌های شرکت‌ها مسدود می‌شود. به علاوه که در ایران سهم شرکت‌ها از میزان مالیات بیشتر از سایر کشورها بوده و پرداخت این هزینه‌ها کار دشواری است.

ضعف نقدینگی تولیدکنندگان سیمان عامل دیگری برای افزایش قیمت آن است. در واقع شرکت‌ها محصولات خود را پیش فروش کرده و بعدا واسطه‌های خریدار آن قادر به فروختن این محصول به قیمت بالاتری در بازار خواهند بود. افزایش قیمت سنگ آهن یکی دیگر از مشکلاتی بوده که به بالا رفتن نرخ سیمان در بازار دامن زد. به گفته اورعی این مسئله نیز ناشی از استفاده غیر بهینه در استخراج این ماده اولیه بوده و بار سنگینی را بر تولیدکنندگان تحمیل کرده است.

مرتبط با : سیمان جوین
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز