آشنایی با پارس دارو و فعالیت‌هایش در ۱۱ نکته

یک شرکت دارویی قدیمی در فلکه اول تهران‌پارس وجود دارد که سالیان سال است به شکل شاخصی آسپرین، یکی از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین داروهای کشور، را تولید می‌کند. نام این شرکت «پارس دارو»، یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شستا (هلدینگ دارویی تامین) است که تا کنون توانسته بسیاری از داروهای خارجی را در ایران تولید کرده و بازار را از واردات‌شان بی‌نیاز سازد.

کاماپرس قصد دارد تا با بیان 12 نکته به شکل کامل و جامع این شرکت را به علاقه‌مندان عرصه بهداشت و درمان معرفی کند؛

۱. شرکت پارس دارو در سال ۱۳۳۹ با نام «بایر فارما ایران» توسط شرکت آلمانی «بایر آ.گ» به عنوان نخستین شعبه یک شرکت چندملیتی دارویی در ایران به بهره‌برداری رسید. نخستین محصولات این شرکت مانند قرص‌های آسپرین، دلوران، رفاگان، شربت‌های تونیک و کریزیوال، تحت لیسانس شرکت بایر آلمان تولید می‌شدند.

۲. پس از انقلاب اسلامی در سال 1357، اداره این شرکت چندملیتی به مدیران منتخب دولت واگذار شد و بایر فارما تحت پوشش سازمان صنایع ملی ایران با نام «پارس دارو» -سهامی خاص- قرار گرفت.

۳. پارس دارو در بهمن ۱۳۷۴ با طی مراحل قانونی با تغییر وضعیت از سهامی خاص به سهامی عام در فهرست شرکت‌های پذیرفته‌شده در سازمان بورس اوراق بهادار قرار گرفت. نماد این شرکت در بورس، «دپارس» است.

راز آسمان پایتخت

۴. شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین، موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر، شرکت داروپخش، صندوق سرمایه‌گذاری مشترک امیدتوسعه، شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران آتیه ایرانیان و شرکت گروه مالی شهر از سهامداران پارس دارو در بورس اوراق بهادار هستند.

۵. مدیرعامل شرکت پارس دارو در حال حاضر سهیل سهیلی است و امیر گرمابدری معاونت مالی آن را برعهده دارد. سید حسین حاجی میری نیز رئیس هیات مدیره این شرکت است. پارس دارو تاکنون برای 300 نفر اشتغال‌زایی کرده است.

۶. شرکت پارس دارو به کشورهایی چون عراق و یمن دارو صادر می‌کند.

۷. پارس دارو در راستای حفظ کیفیت و احترام به مشتریان خود از استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001، حفاظت از محیط زیست ایزو 14001، ارزیابی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای اوهساس 18001و تایید صلاحیت آزمایشگاه‌ها ایزو 17025 – به عنوان اولین شرکت داروسازی ایرانی- پیروی می‌کند. همچنین نظام مدیریت کیفیت جامع بر اساس مدل ای. اف. کیو. ام به عنوان اولین شرکت داروسازی در خاورمیانه در شرکت پارس دارو استقرار داده شده است.

۸. امروزه پارس دارو با پشتوانه بیش از نیم قرن تجربه بیش از 60 نوع محصول دارویی مختلف در زمینه‌های آنتی بیوتیک، آنتی باکتریال، آنتی ویروس، ضد درد، قلبی و عروقی، ضد قارچ، ضد افسردگی تولید می‌کند.

۹. از امتیازات پارس‌دارو می‌توان به این نکته اشاره کرد که این شرکت عمر قفسه‌ای محصولات خود را در مقایسه با رقبا افزایش داده است. محلول موضعی کلوتریمازول و کرم واژینال آن و همچنین کپسول فلوکستین 5 سال عمر دارند در حالی که همین محصولات تولید شده توسط دیگر شرکت‌های دارویی 3 یا 4 سال عمر می‌کنند. این شرکت همچنین داروهای واژینال را با تعداد اپلیکاتور متناسب دوره درمان ارائه می‌دهد.

۱۰. پارس دارو بخش صدای مشتری را نیز راه‌اندازی کرده است.

۱۱. شرکت پارس دارو در سه سال متوالی 82 تا 84 موفق به اخذ گواهی «تعهد به تعالی از فرآیند جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی» شد. این شرکت در سال 1390 مقاوم دوم «مرکز ایمنی و بهداشت شرکت در ارزیابی عملکرد کارشناسان بهداشت حرفه‌ای» را کسب کرد و همچنین دو سال بعد،جایزه بین المللی «مدیریت کیفیت در گروه طلایی» از سوی مؤسسه بی.آی.دی انگلستان را دریافت کرد. این مجموعه نشان‌های «زرین استقامت ملی در تولید صنایع دارویی در صنعت داروسازی کشور» و «ملی تولید همگام با فناوری و دانش روز دنیا در صنعت داروسازی» را نیز در سال 1395 دریافت کرده است.

مرتبط با : پارس دارو
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز