گسترش صنایع روی ایرانیان؛ تولیدکننده سبز شمش روی

تورهای مسافرتی لحظه آخر

قبل از اینکه فلز «روی» به شکل کنونی آن مورد استفاده قرار گیرد، سنگ معدنی روی برای ساخت فلز برنج و ترکیبات دیگر به کار می‌رفت. این مواد برای التیام زخم‌ها و چشم درد کاربرد داشت. برخی معتقدند رومیان اولین سازندگان برنج در قرن 14 میلادی بودند. اما هزار سال پیش از میلاد مسیح، هندی‌ها و چینی‌ها اولین بار استخراج و تصفیه روی ناخالص را انجام داده بودند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ صنایع معدنی اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس فلز روی به دلیل خاصیت ضدخوردگی، شکل پذیری، درجه ذوب پایین و استحکام بالایی که دارد در صنایع مختلفی مثل خودروسازی، لوازم خانگی و … به کار می‌رود. در داخل کشور مجموعه‌ای مانند «گسترش صنایع روی ایرانیان» به طور تخصصی تولید روی را برعهده دارد.

تلاش برای تولید محصولات خالص

گسترش صنایع روی ایرانیان سال 1386 مورد بهره برداری قرار گرفت. در شروع کار میزان هدف این شرکت تولید 2 هزار تن ورق روی بود. اما این مجموعه طی شش سال توانست مجوز تولید سالیانه 6 هزار تن شمش روی را به دست آورد. این مجموعه با مدیریت صمد علیپور در جهت افزایش خلوص و حصول گرید 99/99 و مطالعه و بهره مندی از روش‌های جدید ریخته گری تلاش می‌کند.

امکان بازیافت تمام فلزات ارزشمند به عنوان محصولات قابل عرضه و برنامه ریزی برای کاهش هزینه‌های تولید به منظور فراهم کردن شرایط برای سودآوری بیشتر این صنعت و خروج از بحران‌های جهانی و افزایش اشتغال از دیگر چشم اندازهای تعریف شده صنایع روی ایرانیان محسوب می‌شود.

راز آسمان پایتخت

از تولید روی تا هیدروکسید روی

این شرکت که بزرگترین تولیدکننده شمش روی در بخش خصوصی کشور است، هیدروکسید روی را نیز متناسب با نیاز بازار داخلی تولید می‌کند. هیدروکسید یک ترکیب شیمیایی است که در صنعت ساینده‌ها از آن استفاده زیادی می‌شود. به علاوه این ماده در کشاورزی، به عنوان افزاینده بارورکننده جهت جبران کمبود روی خاک، صنعت شیشه، لعاب کاری، سرامیک و … نیز به کار برده می‌شود.

گسترش صنایع روی ایرانیان، هیدروکسید روی را با روش‌های مناسب تولید کرده و به مصرف کنندگان عرضه می‌کند. هدف اصلی از تولید این ماده در این شرکت، جلوگیری از آلایندگی محیط زیست و هدر رفت سرمایه ملی است.

بازدهی 147 درصدی سهام فگستر

نماد «فگستر» متعلق به شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان است. اکنون 500 میلیون سهم از این مجموعه با ارزشی بیشتر از 6 هزار و 951 میلیارد ریال در بازار سرمایه وجود دارد. 231 میلیون سهام فگستر در اختیار شرکت زرین معدن آسیا است. بعد از این شرکت، اشخاص حقیقی و مجموعه صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران دیگر سهامداران عمده فگستر محسوب می‌شوند.

عرضه‌های اولیه بازار سرمایه در سال جاری، با سهام شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان کلید خورد. تعداد 65 میلیون سهم این شرکت به روش ثبت سفارش به عموم عرضه شد. در این عرضه، هر سهم فگستر، 6 هزار و 179 ریال قیمت خورد. نرخ این سهام تا پایان خردادماه امسال به 15 هزار و 306 ریال رسید که معادل 147 درصد بازدهی داشت! این مقدار، بازدهی خوبی برای نماد فگستر بود.

شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان در اردیبهشت ماه جاری 830 تن شمش روی به فروش رساند و از این طریق 536 میلیارد و 400 میلیون ریال درآمد کسب کرد. درآمد عملیاتی این شرکت در اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل، 73 درصد رشد داشت.

رقابت صنایع روی ایرانیان با تولیدات جهانی

این شرکت ضمن تلاش برای تولید محصولات با کیفیت بالا و در سطح استاندارد، به کنترل و مراقبت شرایط کاری برای رعایت استانداردهای زیست محیطی توجه دارد.

گسترش صنایع روی ایرانیان سال 1396 به عنوان واحد نمونه صنعتی معرفی شد. راهکارهای ارائه شده در پژوهشکده این مجموعه باعث افزایش کیفیت محصولات تولیدی آن شده است. علاوه بر این قیمت تمام شده محصولات تولیدی این مجموعه قابلیت رقابت با تولیدات بازارهای جهانی را دارد. این شرکت طی سال‌های فعالیت خود محصولات را به کشورهای مختلفی هم صادر کرده و ارزآوری داشته است.

مرتبط با : گسترش صنایع روی ایرانیان
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز