کاربرد دوربین های مداربسته در کنترل هوشمند شهری

دوربین مداربسته-کاماپرس

از دوربین های مداربسته در صنایع و کسب و کارهای زیادی استفاده می‌شود که ممکن است در این میان هدف اصلی در برخی از صنایع فقط امنیت نباشد. اگرچه بیشتر دوربین هایی که برندهای مختلف همچون هایک ویژن تولید می‌کنند برای کاربری های خانگی و تجاری است. با این وجود در حوزه های صنعتی تر و بزرگتر نیز محصولات پیشرفته ای طراحی شده اند که به دلیل قیمت بالای آنها بیشتر توسط سازمان ها و صنایع بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گزارش کاماپرس به نقل از فرافن، همانطور که در مقاله انتخاب بهترین دوربین مداربسته هم اشاره شد، انتخاب برند مناسب یکی از مراحل مهم انتخاب دوربین امنیتی است. وقتی صحبت از دوربین‌های هوشمند شهری و پیشرفته می‌شود، معیار برند حتی مهم‌تر هم خواهد شد. چراکه تکنولوژی‌های هوشمند و روز دنیا اغلب در برندهای مطرح بازار وجود دارد. در ادامه با برخی کاربردهای هوشمند دوربین های مداربسته آشنا می‌شویم.

کاربرد دوربین مداربسته در کنترل ترافیک جاده ها

از کاربردی ترین و قدیمی ترین موارد استفاده دوربین های مداربسته، استفاده در جاده ها و معابر درون شهری و برون شهری است. در این موارد راه اندازی سیستم تشخیص پلاک خودروها کمک می‌کند که کنترل کامل تر و هوشمندانه تری در ثبت تردد و ورود و خروج خودروها و ترافیک و کنترل سرعت ها داشت.

شرکت های بزرگی مثل هایک ویژن و داهوا به طور ویژه به این نیاز پرداخته اند و سولوشن های کاملی برای تشخیص پلاک خودرو ها آماده کرده اند.

سامانه تشخیص پلاک خودرو یا ANPR با استفاده از دوربین های مدار بسته مخصوص (دوربین پلاک خوان)، تصویر خودرو در حال عبور را ضبط می‌کند. سپس تصویر جهت پردازش در اختیار نرم‌افزار تشخیص پلاک خودرو که بر روی یک رایانه نصب شده است ارسال می‌شود.

راز آسمان پایتخت

نانچه تخلفی صورت گیرد افسر راهنمایی رانندگی می‌تواند خودرو را متوفق کرده و جریمه کند. یا اینکه به صورت اتوماتیک از سمت مرکز کنترل تصاویر تخلفات ضبط شده به شماره همراه صاحب خودرو و میزان جریمه پیامک شود.

از جمله مزایای دوربین های پلاک خوان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امنیت بالا
  • ارائه شواهد معتبر
  • استحکام بالای دوربین

فرآیند تشخیص پلاک خودرو

مرحله اول: تصویر برداری

اولین کارکرد هر نوع دوربین مداربسته ای ضبط تصاویر است. بنابراین دوربین های پلاک خوان هم ابتدا اقدام به  عکس گرفتن از خودروها می‌کنند. بسته به نوع دوربین پلاک خوان میزان برد مسافتی که پشتیبانی می کند می تواند به محض قرار گرفتن خودرو در محدوده قابل قبول از پلاک آن عکسبرداری کند. به طور کلی می‌توان به سه روش از تصویربرداری از خودرو ها را انجام داد.

  1. فعالسازی سخت افزاری: در این حالت سنسور تشخیص خودرو مستقیم به سیستم پردازش پلاک متصل است و به محض عبور خودرو سیگنالی به دوربین مداربسته ارسال می‌شود تا از پلاک ها عکس بگیرد.
  2. فعال سازی نرم افزاری: که با یک نرم افزار متصل به شبکه با سیستم ANPR ارتباط برقرار می‌شود و سنسورها کار تشخیص و ضبط پلاک خودورها را انجام می‌دهند.
  3. دریافت مداوم تصاویر: که در این حالت برخلاف روش های پیشین از هیچ سنسوری استفاده نمی‌شود بلکه به طور مداوم کار ضبط تصاویر انجام می‌شود و نرم افزار مخصوصی کار تشخیص خودروی موجود در تصویر را انجام می‌دهد.

مرحله دوم: پردازش تصویر

پردازش تصاویر عمدتا برعهده نرم افزارهاست. بدین صورت که ابتدا پلاک را از تصاویر جدا می‌کنند. سپس تنظیمات نور موجود در تصویر پلاک را بهینه می‌کنند تا شماره ها خوانا تر شوند. سپس از کاراکتر را از پلاک جدا می کنند و کاراکتر ها را با اعداد و حروف مطابقت می‌دهند و در بانک اطلاعاتی به دنبال خودروی مورد نظر می‌گردند.

همانطور که گفته شد بیشترین کاربرد این دوربین ها در کنترل هوشمند شهری است و به دلیل قیمت بالا مشتریان خاص خود را دارد. با این حال مدل های عادی تر که تنها توان ثبت پلاک خودرو های کاملا ایستاده در فواصل کمتر از ده متر را دارند نیز در اختیار کاربران خانگی و تجاری قرار داده شده تا بتوانند در صورت نیاز از این مدل ها نیز استفاده کنند.

دوربین مداربسته-کاماپرس

کاربرد دوربین مداربسته در دستگاه های خودپرداز بانکی

افزایش روزافزون حملات و سرقت از خودپردازها چه در کشورهای اروپایی و چه کشورهای کمتر توسعه یافته نشان می‌دهد که خودپردازها به انتخاب اصلی مجرمین مبدل گشته است. اما راه‌کار محافظت در برابر این حملات چیست؟

محصولات حفاظتی و امنیتی بسیاری در بازار وجود دارد که می‌توان در تأمین امنیت دستگاه های مالی نیز به خوبی به کار روند. شرکت های تولید کننده ای مثل هایک ویژن و داهوا که از پرفروش ترین برند های بازار دنیا محسوب می‌شوند برای بانکداری الکترونیکی راهکارهای جامعی تدارک دیده اند و پروژه های موفقیت آمیز بسیاری را در شهرهای مختلف جهان در جهت امن سازی بانک ها انجام داده اند.

حملات و سرقت ها به روش های مختلفی انجام می‌شود که در دو دسته کلی قرار می‌گیرند:

  1. حملات فیزیکی

در این نوع حملات سارقین مستقیما به خودپرداز حمله می‌کنند و پول ها را به سرقت می‌برند

  1. حملات نرم افزاری

در این حملات با عملیات فیشینگ و سرقت اطلاعات کاربری مشتریان اقدام به سرقت اموال آنها می‌شود

  • داخل محدوده

که در مجاورت و نزدیکی شعب بانکی عملیات سرقت انجام می‌شود

  • خارج از محدوده

در این موارد خودپردازها در مراکز تجاری و فرودگاه ها و … مستقر هستند و هدف سرقت قرار می‌گیرند.

مناسب ترین دوربین ها برای نظارت هوشمند بر عملیات بانکی و مالی، دوربین های مداربسته IP هستند که کنترل پیرامونی و زاویه دید ۱۸۰ درچه با کیفیت تصویر مناسب را ارائه می‌دهد. این نوع دوربین ها با کیفیت HD یا FHD ارائه می‌شوند و درعین حال اندازه های کوچکی دارند تا به راحتی در نزدیکی یا داخل خودپرداز نصب شوند. همانند دوربین های فشرده پین هول هایک ویژن.

اگر دوربین مداربسته HD با لنز پین هول در درون دستگاه خودپرداز یا ATM به درستی نصب شود، می‌تواند تصاویری با کیفیت و جزئیات بالا را حتی در شرایط نوری کم ارائه دهد.

چنانچه یک دوربین مداربسته محیط پیرامونی خودپرداز را پوشش دهد و دوربین دوم هم جزئیات را ثبت کند بهترین راه حل تأمین امنیت تراکنش های مالی محسوب می گردد.

در این مطلب دو نمونه از پرکاربرد دوربین های مداربسته در کنترل هوشمند شهری را بیان کردیم. طبیعتاً دوربینهای مدار بسته کاربردهای دیگری نیز در اماکن عمومی و نظارت هوشمند شهر یا محل کار و زندگی ما دارند. چنانچه شما هم در محیط کار یا زندگی‌تان کاربردهای دیگری از دوربین های امنیتی می‌شناسید در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

انتهای پیام

مرتبط با : فرافن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز