چگونه می‌توان کیفیت مطالعه را افزایش داد؟

کتاب خواندن نیز مانند فعالیت‌های دیگر اصول خود را دارد تا بهبود یابد و تاثیر آن بیش از پیش افزایش یابد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار کتاب، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، اگر افراد کتابخوان رعایت چند اصول را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند، شاهد بهبود کیفیت مطالعه همچنین تحقق فواید مطالعه خواهند بود.

مطالعه همزمان چند اثر ادبی

یکی از اصول کتابخوانی آن است که فرد باید از مطالعه‌ی همزمان چند کتاب اجتناب کند. شاید در نگاه اول مطالعه‌ی همزمان چند اثر خالی از اشکال باشد ولی دو نمایشنامه یا دو رمان را نباید در یک زمان مطالعه کرد. اگر فردی علاقمند به مطالعه همزمان چند کتاب باشد بهتر است سراغ آثاری برود که به حیطه‌های متفاوتی تعلق دارند زیرا هر یک از آثار ادبی دارای جهان خاص خود هستند و برای درک بهتر آن باید در آن زندگی کرد که زندگی همزمان در دو جهان امکان‌پذیر نیست. پس بهتر است فردی که علاقمند به مطالعه چند اثر ادبی به طور همزمان است نسبت به سلیقه خود سراغ کتاب‌هایی از حوزه‌هایی همچون روان‌شناختی، فلسفی و… برود.

راز آسمان پایتخت

کتاب خواندن وظیفه نیست!

اگر فردی کتاب می‌خواند نباید این فعالیت را وظیفه خود بداند زیرا به شکل عادت همیشگی در نمی‌آید. مطالعه باید در فرد کتابخوان احساس لذت ایجاد کند که اگر این حس به وظیفه تبدیل شود فرد هیچگاه مزه‌ی لذت کتابخوانی را نخواهد چشید. فردی که مطالعه می‌کند نباید خود را بابت تغییر زمان مطالعه، طول زمان مطالعه، کم خوانی و… سرزنش کند.

مثل ورزشکاران مطالعه کنید

بهتر است برای درک بیشتر کتاب و تحقق اثرگذاری، فردی که مطالعه می‌کند از روش ورزشکاران استفاده کند. ورزشکارها اصولا الگویی دارند که گام به گام پیشرفت را دنبال می‌کنند و سرعتی عمل نخواهند کرد. اگر مطالعه را ورزش ذهن در نظر بگیریم پس بهترین کار، تدریجی افزایش دادن کمیت و کیفیت مطالعه است. به عنوان مثال اگر فردی به مطالعه در زمینه روان‌شناسی علاقمند است باید اول به سراغ خواندن آثار ساده‌تر آن برود و سپس به تدریج عناوین دشوارتر را انتخاب کند. در بسیاری افراد رعایت نکردن این اصول سبب ترک مطالعه می‌شود!

کمیت را فدای کیفیت نکنید

کیفیت را از کمیت مهم دانستن را می‌توان اصلی اساسی در مطالعه دانست. برخی از کتابخوان‌های حرفه‌ای نیز می‌دانند که اگر ولع به کتابخوانی را ترک نکنند هیچ سودی از کتابخوانی نخواهند برد. ترجیح دادن کیفیت به کمیت در کتابخوانی اصلی است که باید همواره رعایت شود زیرا در برخی اوقات فردی یک کتاب را درست و دقیق می‌خواند و بسیار مفیدتر از خواندن چند کتاب به صورت بی‌دقت است.

انتهای پیام

مرتبط با : کتابراه
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز