چه خوراکی هایی سالم هستند؟ لیست خوراکی‌های سالم و مقوی

برای کسانی که به فکر سلامتی و کاهش وزن هستند، همیشه این سوال پیش می‌آید که چه خوراکی هایی سالم هستند؟ بسیاری از مواقع پیش می‌آید که این افراد دچار سوءتفاهم می‌شوند. رژیم غذایی سالم کم خوردن نیست بلکه خوب خوردن است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بهداشت و سلامت، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از آناناس، انسان برای آنکه کیفیت زندگی‌ خود را بالا نگه دارد، بایستی غذای مناسب مصرف کرده و میزان کالری لازم را به بدن خویش برساند. عدم استفاده از غذاهای مضر از جمله فست‌فودهایی که دارای میزان فراوان روغن‌های سرخ‌کردنی مانده هستند، غذاهای بسته‌بندی که دارای مواد نگهدارنده هستند، استفاده از غذاهایی که در آن از مواد شیمیایی استفاده شده و دارای شکر فراوان می‌باشند و غذاهای پرنمک و پر ادویه همگی باید از لیست غذایی افراد حذف شوند. همچنین جایگزینی غذاهای آماده و صنعتی با محصولات ارگانیک مانند انواع آجیل، انواع میوه‌ خشک ارگانیک، سبزیجات ارگانیک و … یکی از بهترین راهکارها برای داشتن یک رژیم غذایی سالم است. در ادامه همراه ما باشید!

چه خوراکی هایی سالم هستند و چه خوراکی هایی باید حذف شوند؟

متأسفانه زندگی‌های امروزی دچار یک چرخه اشتباه شده‌اند و رژیم غذایی نادرست، سبک زندگی را دچار تغییراتی کرده و سلامتی انسان‌ها را تا حد زیادی به خطر انداخته‌است. با یک تغییر کلی در رژیم غذایی و مصرف غذاهای سالم، می‌توانید شادابی و سلامتی بیشتر به بدن خود هدیه کرده، ایمنی آن را بالا برده و به طول عمر خویش بیفزایید. رعایت موارد زیر بسیار کمک کننده خواهند بود:

حذف شکر و قند

مصرف مواد قندی و شکر، باعث اضافه ‌وزن شده، مشکلات قلبی را به‌همراه داشته و خطر ابتلا به بیماری دیابت را نیز در افراد افزایش خواهد داد. خوشبختانه با تنوع غذایی که امروز وجود داشته و در دسترس بودن کلیه مواد غذایی به اشکال مختلف، به‌جای شکر و قند می توان به راحتی از شیرین‌کننده‌های طبیعی بسیار متنوع استفاده کرد، از جمله: شیره انگور، شیره خرما، عسل و … .

راز آسمان پایتخت

خودتان آشپزی کنید

در جواب به این سوال که چه خوراکی هایی سالم هستند باید گفت، غذاهایی که در فست فودها و رستوران‌ها آماده‌شده و در دسترس قرار می‌گیرند، از کیفیت خوبی برخوردار نبوده و در پخت آنها از مواد اولیه نامناسب استفاده شده است. در خیلی از مواقع این غذاها تازه نبوده و مانده می باشند، از طرف دیگر شما از طریقه پخت و ظروفی که برای پخت آنها استفاده می شود، بی اطلاع هستید. شما با صرف هزینه کمتر می‌توانید همان غذا را به‌صورت سالم، با کیفیت و تازه در منزل تهیه کرده و با خیال آسوده مصرف کنید.

غذای سرخ‌کرده ممنوع

غذاهای سرخ کرده به‌هیچ‌وجه از کیفیت خوبی برخوردار نیستند، این نوع غذاها از چربی مضر و بسیار بالایی برخوردار هستند. غذاهای گوشتی که به صورت سرخ کرده آماده می شوند، پخت کاملی نداشته و به همین دلیل باکتری های موجود در آنها کاملا از بین نمی روند و مصرف آنها سلامتی انسان را تا حد زیادی به خطر خواهد انداخت.

غذاهای آب‌پز و بخارپز

اگر می خواهید بدانید که چه خوراکی هایی سالم هستند، بهتر است از غذاهای آب پز و غیر سرخ کرده استفاده کنید. این نوع پخت علاوه بر آنکه بی چربی، بدون روغن و سالم است، به دلیل طبخ کامل مواد غذایی، سلامتی را دچار مشکل نخواهند کرد.

استفاده از سبزیجات

سبزیجات از هیچ قندی برخوردار نبوده و سرشار از فیبر هستند. غذاهای فیبردار علاوه‌بر آنکه سلامتی دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشند، سبب کاهش وزن نیز خواهند شد، به واسطه فیبر موجود در این سبزیجات، مواد قندی و نشاسته‌ای، بدون آنکه جذب بدن شوند، دفع می گردند.

نه به محصولات صنعتی

کلیه خوراکی های بسته‌بندی‌شده از جمله انواع غذاهای آماده، رب گوجه یا انار، کیک، بیسکویت، نوشیدنی ها و … حاوی مقادیر فراوان، مواد نگهدارنده‌ هستند و این مواد برای بدن بسیار مضر بوده و بدن را دچار عوامل سرطان زا خواهند کرد.

مصرف آجیل و خشکبار

یکی از بهترین جایگزین‌ها برای تنقلات صنعتی بخصوص برای کودکان، مصرف انواع آجیل و خشکبار است. برای این منظور می‌توانید از انواع آجیل هفت مغز، انواع آجیل مخلوط، آجیل مشکل گشا و یا هر یک از مغزهای مقوی مانند پسته، گردو، فندق، بادام و … به صورت جداگاه استفاده کنید.

استفاده از آرد سفید ممنوع

مصرف نان‌های فانتزی یا نان‌هایی که از آرد کاملاً سفید و بدون سبوس در پخت آنها استفاده می شود، برای سلامتی مضر هستند. آرد سفید بسیار سرطان‌زا بوده و بدن را مستعد ابتلا به بیماری دیابت می کند. از نان های سبوس‌داری چون: نان سنگک و جو در رژیم غذایی استفاده کنید تا علاوه‌بر کاهش وزن، از مزایای این آرد ها نیز بهره‌مند شوید.

مصرف گوشت سالم

بهتر است به‌جای استفاده از گوشت گوساله و گاو، در پخت غذاها از گوشت گوسفند و پرندگان استفاده کنید. باکتری‌های موجود در گوشت گوساله برای بدن انسان مضر هستند و در خیلی از مواقع با پختن نیز از بین نمی‌روند. گوشت پرندگان، مضرات کمتری داشته، هضم آن برای بدن ساده‌تر بوده، فشار کمتری به دستگاه گوارش وارد کرده و از باکتری‌های کمتری نیز برخوردار است.

مصرف انواع میوه تازه و میوه خشک شده

میوه‌ها دارای ویتامین‌هایی هستند که شاید در هیچ یک از مواد غذایی دیگری یافت نمی‌شوند، بنابراین نقش مهمی در تامین ویتامین های بدن دارند. قند موجود در میوه‌ها طبیعی بوده و چنانچه به میزان مناسب مصرف شوند، باعث افزایش وزن شما نشده، برای بدن شادابی زیادی به همراه داشته و سبب افزایش ایمنی بدن خواهند شد. همچنین شما می‌توانید از انواع میوه‌های خشک شده در تمام فصول سال نیز استفاده کنید. چرا که میوه های خشک مدت ماندگاری بیشتری نسبت به میوه تازه دارند.

 

مرتبط با : آناناس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز