چرا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش نمی‌یابد؟

لست سکند

در حالی که دو ماه از سال 99 را پشت سر گذاشته‌ایم، حداقل دستمزد کارگران در شورای عالی کار هنوز به نتیجه نرسیده، تا افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز تکلیف مشخصی نداشته باشد.

به گزارش کاماپرس، پایه حقوق بازنشستگان در حالی همان 1 میلیون و 500 هزار تومان است که هر کسی یک ساعت هم در این مملکت زندگی کرده باشد، به‌خوبی می‌داند که با این حقوق نمی‌توان حتی 10 روز از ماه را بدون دردسر سپری کرد.

افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در حالی پس از دو ماه همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که هنوز تکلیف حقوق کارگران در شورای عالی کار نیز نهایی نشده است. از آنجا که حقوق بازنشستگان نباید کمتر از دستمزد کارگران باشد، هنوز رقم نهایی حقوق بازنشستگان مشخص نشده است.

تکلیف حقوق بازنشستگان چه شد؟

بر اساس مصوبه شورای عالی کار در واپسین روزهای سال 98، حقوق کارگران یک میلیون و 800 هزار تومان تعیین شد اما از آن جا که این رقم مورد قبول نمایندگان کارگری نبود، مورد تایید نهایی قرار نگرفت.

از سوی دیگر، چند روز پیش مقام معظم رهبری در بیانات خود با اشاره به گلایه‌های نمایندگان کارگری در مورد نحوه محاسبه حقوق کارگران در سال 99، از مسئولان دولت خواستند تا به خواسته‌های آنان توجه بیشتری کرده و پیشنهاداتشان را در تعیین حقوق و دستمزد در نظر بگیرند.

راز آسمان پایتخت

علی دهقان کیا، رئیس کانون کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این مورد می‌گوید: «طبق ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی، حقوق حداقل بگیران بازنشستگان تأمین اجتماعی همان حداقل حقوق کارگری مصوب در شورای عالی کار است.»

وی ادامه داد: «قرار است شورای عالی کار جلساتی را مجدد برگزار کند، چراکه هنوز به طور قطعی حقوق کارگران معلوم نیست.»

بی‌عدالتی در تعیین دستمزد کارگران

اگر بنا بر این باشد که حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی افزایش ۲۱ درصدی داشته باشد (۲۱ درصد میزان افزایش دستمزد مصوب شده کارگران در شورای عالی کار)، حقوقشان به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد، این در حالی است که حقوق هر بازنشسته کشوری کمتر از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیست.  با این حال، به گفته اکبر افتخاری رئیس صندوق بازنشستگی کشوری، حقوق آنان به 3 میلیون و 800 هزار تومان افزایش یافته است.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی، این موضوع را یک بی‌عدالتی بزرگ قلمداد کرده‌اند و خواستار یکسان‌سازی و یا کاهش فاصله دستمزد این دو گروه شده‌اند. اگرچه سازمان تامین اجتماعی ادعا کرده در صورت تسویه بخشی از بدهی دولت به این سازمان، امکان یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان وجود دارد اما این موضوع همچنان در حد حرف و حدیث است.

با این تفاسیر، هنوز مشخص نیست مابه‌التفاوت حقوق فروردین و اردیبهشت بازنشستگان تامین اجتماعی چگونه به حساب آن‌ها واریز خواهد شد.

مرتبط با : سازمان تامین اجتماعی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “چرا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش نمی‌یابد؟

  1. یه بازنشسته تامین اجتماعی گفته:

    آقای دهقان فقط شب و روز دعات میکنم…شمارو به خدا کوتاه نیا… دیگه نمیتونیم با این حقوق ادامه بدیم… دیگه باید از داروهامون هم بزنیم چون خیلی گرونه… قیمتها هم که هر روز میره بالاتر…خواهشم میکنم از حق بازنشسته ها کوتاه نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز