چرا بورس در 1402 سقوط کرد؟

چرا بورس در 1402 سقوط کرد؟-کاماپرس

طی سال گذشته، سیاست‌های متعدد و خلق‌الساعه، به ضرر بازار سرمایه، اعتماد سرمایه‌گذاران به تالار شیشه‌ای را به لرزه انداخت. به طوری که حتی در ماه اسفند که معمولاً با سبزی معاملات مواجه هستیم، هیچ رونقی در بورس مشاهده نمی‌شود.

به گزارش کاماپرس، بورس این روزها، با وجود ارزندگی و قیمت‌های پایین، بسیار بی‌فروغ به نظر می‌رسد. تحلیلگران از یک سو اقدامات دولت را دلیل بی‌فروغی بورس معرفی می‌کنند، اما از طرفی، راه خروج از این شرایط را منوط به تصمیمات و رفتارهای حمایتی دولت می‌دانند. به اعتقاد برخی تحلیلگران، اعتماد سرمایه‌گذاران نیازمند تصمیمات و رفتارهای حمایتی دولت بوده و در غیر این صورت، رونق بازار سرمایه دچار چالش می‌شود.

برخی دلایل بی رونقی بازار بورس

رفتار منفعلانه سازمان بورس نسبت به تصمیمات دولت نیز از سوی فعالان و اهالی بازار سرمایه مورد انتقاد قرار گرفته است. آنها معتقدند که با حمایت‌های جدی‌تر از سهامداران، سازمان بورس می‌توانست بخشی از زهر این اتفاقات را بگیرد.

در همین رابطه، حسن حسین‌‌‌‌‌‌نیا تحلیلگر بازار سرمایه، درباره وضعیت بازار در آغاز هفته اظهار می‌کند: با وجود حجم پایین معاملات به دلیل بین‌التعطیلی، نسبت به هفته قبل رشد نسبی داشتیم. البته افت قیمت نمادهای مهم خودروسازی، که جزو لیدرهای بازار هستند، منجر به تسری افزایش عرضه‌ها به کلیت بازار شد.

این تحلیلگر ادامه می‌دهد: ارائه گزارش‌های عملکرد ماهانه بر تحلیل بنیادین بازار تاثیرگذار است، اما در شرایط فعلی بورس که به زعم نگاه تحلیلی یک پروسه 3.5 ساله، شاهد افت ارزش دلاری و عقب‌افتادگی از تورم است، نشان می‌دهد نیازمند عزم جدی از سوی مسئولان برای حمایت از تولید و بخش‌خصوصی است.

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

به اعتقاد حسین‌‌‌‌‌‌نیا، برای بازگشت بازار، حمایت قوی از سوی دولت و نهادهای بالادستی لازم است و قوانین تاثیرگذار باید تصویب شود.

وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه و کلیت اقتصاد نیازمند شفاف‌سازی دقیق و بدون ابهام درباره نرخ سود بانکی است، می‌گوید: اگر نرخ سود به طور پایدار ادامه یابد، در صورتی که می‌تواند نرخ موثر بالاتری داشته باشد، باید انتظار تعمیق رکود و کاهش تقاضا در صنعت و تولید را داشت. همچنین، انتشار اوراق گام بدون نرخ تنزیل خبر خوبی بود که منتشر شد و انتظار می‌رود وزارت اقتصاد و سازمان بورس بیشتر در مورد آن شفافیت ایجاد کنند.

عدم اعتماد سرمایه‌گذاران به سیاست‌های دولت

در ادامه کامل ابراهیمیان، تحلیلگر بازار سرمایه، در این باره گفت: بازار سرمایه روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و این به دلیل عدم اعتماد سرمایه‌گذاران به سیاست‌های دولت و بانک مرکزی در زمینه نرخ بهره و مسائل مرتبط با فرآورده‌های پالایشگاه‌ها رخ داده است.

او همچنین به تغییرات ناگهانی در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، جریمه‌های مربوط به بانک‌ها به دلیل پرداخت وام مسکن به متقاضیان و عدم شفافیت در سیاست‌های آینده دولت برای شرکت‌های بورسی اشاره کرده و گفت:  انتشار گواهی 30 درصد توسط بانک مرکزی و تأثیر آن بر بازار سهام در هفته‌های گذشته، منجر به افزایش نرخ بدون ریسک به سطح 30 تا 35 درصد و افزایش هزینه تامین مالی برای شرکت‌ها شده است. این موضوع باعث کاهش سودآوری شرکت‌ها، به‌ویژه شرکت‌های نیازمند به سرمایه در گردش شده است.

به نقل از دنیای اقتصاد، این تحلیلگر بورس افزورد: کاهش نسبی صادرات در صنایع کامودیتی‌محور به دلیل سیاستگذاری‌های اشتباه، از دیگر عواملی است که می‌تواند در صورت‌های مالی شرکت‌ها منعکس شود. به طور کلی، با توجه به سیاست‌های فعلی دولت در قبال بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران اکنون احساس می‌کنند که بهتر است در این بازار حضور نداشته باشند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز