دلار تا پایان سال ارزان می شود؟

دلار تا پایان سال ارزان می شود؟-کاماپرس
تور لحظه آخری-کاماپرس

دلار در روز چهارشنبه هفته گذشته، قیمت ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان را به ثبت رساند. اما پس از بسته شدن بازار، با توجه به ریسک‌های سیاسی و همچنین تعطیلات گذشته قیمت دلار فردایی روند افزایشی پیدا کرد. اما امروز و پس از گذشت تقریبا یک هفته همچنان در کانال 55 هزار تومان قرار دارد و طبق پیش بینی برخی کارشناسان احتمالا تا پایان سال نرخ دلار عقبگرد خواهد داشت.

به گزارش کاماپرس، طی دو هفته گذشته، افزایش تنش‌های سیاسی و وقوع تنش در غرب خاورمیانه باعث افزایش قیمت ارز در کشور شد و قیمت ارز که روز هفتم بهمن ۵۵ هزار و ۳۰۰ تومان بود به مرز ۵۸ هزار تومان در روز شنبه هفته گذشته رسید. اما با کاهش تنش‌ها و ریسک‌های سیاسی، قیمت ارز آرام آرام کاهش یافت و در نهایت به ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان در آخرین روزهای هفته رسید. در این بین تزریق حواله‌های ارزی نیمایی توسط بانک مرکزی نیز تاثیرگذار نبود.

طی هفته گذشته، حدود ۵۸۶ میلیون دلار از حواله‌های ارزی تزریق شده توسط بانک مرکزی در بازار خرید و فروش شد. این تزریق ارز تاثیر مستقیمی بر تقاضا در بازار ارز آزاد داشت و تا حدودی تقاضا را از سمت دلار بازار آزاد به سمت حواله‌ها هدایت کرد که همین موضوع هم در کاهش قیمت ارز در بازار بی‌تاثیر نبود.

با اتمام هفته و آغاز تعطیلات چندروزه در کشور، قیمت دلار فردایی به دلیل تعطیلات کمی افزایش داشت و به ۵۵ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. این افزایش، با توجه به قیمت معاملاتی روز چهارشنبه (۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان) حدود ۴۰۰ تومان بود. بنابراین این رشد چندان چشمگیر نبوده و باید دید واکنش بازار در بازگشایی هفته تازه چگونه خواهد بود. به دلیل وضعیت تعطیلات، معاملات روز دوشنبه اهمیت بیشتری خواهد داشت.

پیش بینی نرخ دلار تا پایان سال 1402

سید مصطفی موسوی رئیس اتاق بازرگانی ایران و ویتنام طی سخنانی با اشاره به نرخ واقعی دلار، عنوان کرد: با توجه به شرایط کنونی و نرخ تورم و نقدینگی، قیمت دلار باید فارغ از تنش‌ها و درگیری‌های منطقه‌ای، در حدود ۵۲ هزار تومان باشد. البته این روند با سیاست‌های دولت و بانک مرکزی کنترل شده، چراکه تا پیش از این اتفاقات، قیمت دلار از اوایل سال تا همین چند وقت پیش در حدود ۵۰ هزار تومان تثبیت شده بود.

راز آسمان پایتخت

به نقل از خبر آنلاین، موسوی همچنین با پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال، تصریح کرد: به دنبال کاهش نرخ رشد نقدینگی و اقدامات بانک مرکزی، احتمالا تا پایان سال نرخ دلار عقبگرد خواهد داشت. البته اتفاقات داخلی و بین المللی نیز در این مساله تاثیرگذار است.

بیشتر بخوانید:

نوسانات قیمت طلا

نوسانات قیمت طلا هم متاثر از ریسک‌های سیاسی و همچنین نوسانات دلار مانند قیمت‌های بازار ارز بود. قیمت سکه امامی در آخرین روزهای معاملاتی هفته گذشته، در بازه ۴۳۰ هزار تومانی نوسان کرد و بین ۳۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان تا ۳۲ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان معامله شد. در پایان هفته، قیمت آن به ۳۲ میلیون و ۵۸۳ هزار تومان رسید و حباب قیمت حدود ۵ میلیون و ۸۵۶ هزار تومان محاسبه شد.

به نقل از دنیای اقتصاد، با کاهش درگیری‌های سیاسی، قیمت ارز احتمالاً به حدود ۵۳ هزار تومان کاهش خواهد یافت. اما روند آینده بستگی به عوامل متعددی دارد که شاید مسائل سیاسی خارجی بیشتر از مسائل داخلی تأثیرگذار باشند. در عین حال، تلاش‌های بانک مرکزی برای کنترل قیمت ارز با ارائه حواله‌های نیمایی را نباید نادیده گرفته شود.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز