۱۰۰۰ یورو ارز مسافرتی به چه کسانی تعلق می گیرد؟

لست سکند

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، تقاضا برای سفرهای خارجی با رشد محسوسی روبرو می‌شود. در این میان خریداری ارز برای پوشش هزینه‌های سفر جزو الزامات هر متقاضی سفری محسوب شده که در همین راستا بانک مرکزی طی چند روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای از افزایش 2 برابری سهمیه ارز مسافرتی خبر داد.

به گزارش کاماپرس، در اطلاعیه بانک مرکزی آمده است که در راستای مدیریت بازار ارز و پوشش نیاز ارزی متقاضیان، سرانه فروش ارز مسافرتی هوایی از ۵۰۰ به 1000 یورو افزایش یافته که این مهم از ۷ اسفنداجرایی می‌‌شود.

با این حال همواره برخی نگرانی‌ها در رابطه با سوءاستفاده دلالان ارز وجود داشته که با تعیین چند شرط اساسی، تا حدود زیادی این نگرانی‌ها مرتفع شده است.

مصطفی قمری وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی با اشاره به جزییات و نحوه دریافت ارز مسافرتی، عنوان کرد: با هدف مدیریت بازار ارز و همچنین پوشش نیاز ارزی متقاضیان در روزهای پایانی سال، سرانه فروش ارز مسافرتی مختص مسافرت‌های هوایی دو برابر شد، یعنی از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ یورو به قیمت مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزایش یافت.

جزییات پرداخت ارز مسافرتی و اسامی بانک‌های عامل

به گفته وی، از امروز دوشنبه 7 اسفند ماه عملیات عرضه این ارز مسافرتی در شعب منتخب ‎بانک‌های عامل یعنی ملی، ملت و سامان آغاز شد.

راز آسمان پایتخت

قمری وفا با اشاره جزییات و مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی، توضیح داد: ارائه گذرنامه معتبر، بلیط مسافرت هوایی و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور جزو مهمترین مدارک لازم برای دریافت 1000 یورو ارز مسافرتی است.

با اعلام بانک مرکزی و با هدف پیشگیری از سوء استفاده دلالان ارزی، ارز مسافرتی طی شرط وشروط خاصی به متقاضیان ارائه می‌‌شود. بر این اساس، دریافت سهمیه ارز مسافرتی منوط به ارایه مدارکی همچون بلیط و مستنداتی مثل عوارض خروج از کشور است.

همچنین ارز مذکور چندساعت مانده به پرواز و در درگاه خروجی فرودگاه‌ها به مسافران تحویل داده می‌شود. به عبارت دیگر، ارز مسافرتی از طریق خودپرداز‌های موجود در فرودگاه‌ها به مسافران تحویل می‌شود. در این فرایند جدید، مسافران پس از ثبت‌نام و ارائه درخواست ارز مسافرتی به بانک‌های عامل، در روز پرواز می‌توانند با وارد کردن شماره حواله و کد ملی، سهمیه ارز مسافرتی خود را از خودپرداز فرودگاه دریافت کنند.

بیشتر بخوانید:

ارز مسافرتی به چه کسانی تعلق می گیرد؟

به گفته بانک مرکزی، البته این افزایش سهمیه ارز تنها برای مسافرانی که با ویزا قصد سفر هوایی دارند، معتبر است و درباره سفرهای زمینی و ریلی صدق نمی‌کند. البته اطلاعات بیشتر در خصوص این افزایش سهمیه ارز مسافرتی در خروجی بانک مرکزی قابل دسترس است.

شایان ذکر است که ارز مسافرتی در زمره ارز دولتی قرار داشته و لذا با نرخ کمتری نسبت به بازار آزاد در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

شرط دریافت ارز مسافرتی

پیش از اطلاعیه بانک مرکزی، کلیه متقاضیان با ادعای درپیش بودن سفر خارجی، می‌توانستند ارز مسافرتی را از صرافی‌ها خریداری کنند. اما از این پس ارائه بلیط هواپیما، ارائه گذرنامه و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور برای دریافت ارز مسافرتی الزامی است و ارز مربوطه نیز در فرودگاه به مسافر تحویل داده می‌شود. با این فرایند جدید تا حدود زیادی تقاضای نادرست و سوء استفاه دلالان برای ارز دولتی کاهش پیدا می‌کند.

سود 15 میلیون تومانی مسافران با دریافت ارز دولتی

بر اساس این گزارش، ارز مسافرتی با نرخ یورو ارایه می‌شود و قیمت آن نیز به شکل روزانه و از سوی مرکز مبادله ارز و طلا کشور اطلاع‌رسانی می‌شود. در آخرین به‌روزرسانی، در روز دوشنبه 7 اسفند قیمت یورو خدماتی در کانال ۴۶ هزار تومان است که حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان کمتر از یورو آزاد ارزش دارد. هر متقاضی برای دریافت سقف سهمیه ارز مسافرتی، باید حدود ۴۶ میلیون تومان پرداخت کند که تهیه همین مقدار یورو از بازار آزاد، هزینه‌ای حدود ۶۲ میلیون تومان دارد. بنابراین تفاوت قیمت ارز مسافرتی و آزاد درحال حاضر حدود ۱۵ میلیون به‌نفع متقاضی است.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “۱۰۰۰ یورو ارز مسافرتی به چه کسانی تعلق می گیرد؟

  1. وحید گفته:

    سلام، سفر به ترکیه چطور؟یا کشورهایی که ویزا نمیخوان،من عازم سفر هستم ولی بازم دقیق مشخص نشد با ویزا یا بدون ویزا و کلا سفرهای هوایی خارج از کشور رو تعلق میگیره؟ واینکه حتما باید با نرم افزار بله ثبت کرد یا میشه حضوری به بانک های مربوطه رفت و اقدام کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز