شرایط دریافت 1000 یورو ارز مسافرتی / سود 15 میلیون تومانی برای هر مسافر

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد که سهمیه ارز مسافرتی از 500 یورو به هزار یورو افزایش یافته است؛ اما این افزایش سهمیه فعلا مختص گروه خاصی ابلاغ شده و شامل متقاضیانی که قصد رفتن به عتبات عالیات یا سفر به ترکیه دارند، نمی‌شود. تفاوت قیمت ارز مسافرتی و آزاد درحال حاضر حدود ۱۵ میلیون تومان به‌نفع متقاضی خواهد بود.

به گزارش کاماپرس، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به سه بانک مختلف اعلام کرد که سهمیه ارز مسافرتی در انتهای سال افزایش یافته و از تاریخ ۷ اسفند ۱۴۰۲، مسافرانی که با ویزا از کشور خارج می‌شوند، می‌توانند از سقف هزار یورویی برای ارز مسافرتی استفاده کنند که در مقایسه با دوره قبل دو برابر افزایش داشته است.

تحویل ارز مسافرتی از 7 اسفند

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در این باره اعلام کرد: از امروز ۷ اسفندماه و در راستای مدیریت بازار ارز و پوشش نیاز ارزی متقاضیان در پایان سال، سرانه فروش ارز برای مسافرت ‌های هوایی به متقاضیان از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ یورو به قیمت مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزایش یافت و عملیات عرضه نیز در شعب منتخب ‎بانک‌های عامل ‎ملی، ملت و ‎سامان آغاز شد.

‏مدارک مورد نیاز برای خرید ارز متقاضیان شامل ارائه گذرنامه معتبر، بلیط مسافرت هوایی و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور است.

️تحویل ‎ارز در درگاه خروجی فرودگاه‌ها به مسافران صورت می‌پذیرد.

راز آسمان پایتخت

شروط ارایه ارز مسافرتی

با توجه به عدد و رقم‌های پیشنهادی احتمال فعالیت دلال‌ها نیز درمیان است و به همین دلیل بانک مرکزی ارز مسافرتی را با مدنظر قرار دادن شروشروط خاصی به متقاضیان ارائه می‌دهد. مدارک لازم برای دریافت سهمیه ارز مسافرتی شامل بلیط و ارائه مستنداتی مثل عوارض خروج از کشور است، همچنین اسکناس مورد نظر مسافر در فرودگاه و چندساعت مانده به پرواز تحویل داده می‌شود.

سهمیه ارز مسافرتی برای چه کسانی افزایش می یابد؟

به نقل از فرارو، روز پنجشنبه سوم اسفند، روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد که سهمیه ارز مسافرتی افزایش یافته و از تاریخ هفت اسفند اجرا می‌شود. قبل از این، سقف سهمیه ارز مسافرتی برای متقاضیان ۵۰۰ یورو بود، اما با رعایت شرایط خاص، اکنون این مبلغ به هزار یورو افزایش یافته است.

البته این افزایش فعلا برای مسافرانی که با ویزا قصد سفر هوایی دارند، معتبر است و درباره سفرهای زمینی و ریلی خبری منتشر نشده است. قبل از این، مسافرانی که به کشورهایی مانند ترکیه و عراق سفر می‌کردند، حداکثر ۳۰۰ یورو ارز مسافرتی دریافت می‌کردند. اطلاعات بیشتر در خصوص این افزایش سهمیه ارز مسافرتی در خروجی بانک مرکزی قابل دسترس است.

بیشتر بخوانید:

برای دریافت ارز مسافرتی به کدام بانک مراجعه کنیم؟

ارز مسافرتی در دسته ارز دولتی قرار می‌گیرد و با نرخ کمتری نسبت به بازار آزاد ارز در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، به همین دلیل بانک مرکزی در تخصیص ارز مسافرتی با وسواس عمل می‌کند.

با وجود افزایش سهمیه ارز مسافرتی، شرایط دریافت آن تفاوتی با گذشته ندارد. قبل از اعمال سختگیری‌های بانک مرکزی، هر کسی با ادعای درپیش بودن سفر خارجی، می‌توانست به صرافی مراجعه کرده و ارز مسافرتی خریداری کند.اما اکنون، ارائه بلیط هواپیما برای دریافت ارز مسافرتی الزامی است و ارائه گذرنامه و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور نیز مدارک دیگری هستند که باید در مراجعه به بانک برای دریافت ارز مسافرتی ارائه شوند.

پرداخت ارز مسافرتی با سروشکل جدید، که از یک سال قبل طراحی شده، برای اولین بار از مسیر بانک ملی اجرا شد و حالا بانک ملت و بانک سامان نیز در پرداخت ارز مسافرتی مشارکت می‌کنند.

نحوه دریافت ارز مسافرتی

ارز مسافرتی اکنون به صورتی ارائه می‌شود که متقاضیان تنها چند ساعت قبل از پرواز، به ارز مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. قبلاً، ارز مسافرتی از طریق صرافی به متقاضیان تحویل می‌شد، اما اکنون این فرآیند به شکلی انجام می‌شود که تقاضای نادرست برای ارز دولتی کاهش یابد.

در حال حاضر، ارز مسافرتی از طریق خودپرداز‌های موجود در فرودگاه‌ها به مسافران تحویل داده می‌شود. پس از ثبت‌نام و ارائه درخواست ارز مسافرتی به بانک، مسافران در روز پرواز می‌توانند از خودپرداز فرودگاه استفاده کنند و به سادگی با وارد کردن شماره حواله و کد ملی، سهمیه خود را دریافت کنند.

تفاوت 15 میلیون تومانی قیمت ارز مسافرتی و آزاد

ارز مسافرتی با نرخ یورو تحویل داده می‌شود و قیمت آن به شکل روزانه از سوی مرکز مبادله ارز و طلا کشور اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در آخرین به‌روزرسانی، قیمت یورو خدماتی در کانال ۴۶ هزار تومان بود و حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان کمتر از یورو آزاد ارزش داشت. قیمت دقیق یورو خدماتی ۴۶ هزار و ۴۲۵ تومان است و برای دریافت سقف سهمیه ارز مسافرتی، یعنی هزار یورو، باید در همان مرحله نزدیک ۴۶ میلیون و ۴۲۵ هزار تومان پرداخت شود. تهیه همین مقدار یورو از بازار آزاد، با هزینه حدود ۶۲ میلیون تومان همراه است، به‌طوری که تفاوت قیمت ارز مسافرتی و آزاد درحال حاضر حدود ۳۳ درصد است و حدود ۱۵ میلیون به‌نفع متقاضی خواهد بود.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز