دلار تا پایان سال از 54 هزار تومان ارزانتر می شود؟

دلار تا پایان سال از 54 هزار تومان ارزانتر می شود؟-کاماپرس
لست سکند

رصد‌ها از فضای معاملات ارزی نشان می‌دهد که انتظارات تورمی قابل توجهی در میان معامله‌گران وجود نداشته و شدت واکنش بازار به اخبار درگیری‌های نظامی در منطقه کاسته شده است.

به گزارش کاماپرس، در حالی که نرخ ارز در نخستین روز کاری هفته با افزایش رو به رو شد، تحلیلگران معتقدند با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال رشد سطح تقاضا به تغییر در قیمت تعادلی بازار منجر خواهد شد.

در ایام پایانی سال، بسیاری از فعالان اقتصادی با تسویه حساب‌های معاملاتی خود، تقاضای جدیدی را به بازار تحمیل کرده و این تقاضا عموماً منجر به افزایش نرخ ارز می‌شود. همچنین، برخی افراد به دلیل سفرهای خارجی در تعطیلات عید نوروز، اقدام به خرید ارز می‌کنند. با توجه به ثبات نسبی نرخ ارز در هفته گذشته و عدم وجود اخبار جدید در بازار، می‌توان نتیجه گرفت که بازار در وضعیت عادی خود است و روند‌ افزایشی سبک در بازار اسفند ماه دور از انتظار نیست.

نوسانات دلار در کانال 56 هزار تومان ادامه دارد

دیروز ۲۸ بهمن، روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران افزایشی بود. نرخ اسکناس آمریکایی که در روز‌های قبل با ثبات نسبی حول رقم ۵۵ هزار و ۲۵۰ تومان حرکت می‌کرد، در پایان هفته دچار رشد شد. این رشد قیمت ناشی از اخبار سیاسی منطقه‌ای و نزدیک شدن به تعطیلات بود و در تعطیلات نخست هفته جدید نیز ادامه داشت.

قیمت هر برگ دلار آزاد که در روز‌های تعطیل هفته گذشته حول رقم ۵۵ هزار و ۸۰۰ تومان نوسان می‌کرد، صبح روز گذشته کار خود را با حدود ۲۰۰ تومان افزایش در محدوده ۵۶ هزار تومان آغاز کرد و در پایان روز با ۲۵۰ تومان رشد نسبت به نرخ قبلی، به رقم ۵۶ هزار و ۵۰ تومان رسید.

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

قیمت یورو و پوند افزایشی شد

عصر روز گذشته، یورو و پوند نیز به روند افزایشی جدید دلار پیوستند. نرخ هر  اسکناس یورو با حدود ۳۸۸ تومان رشد، به رقم ۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. همچنین، پوند نیز با افزایش قیمت ۴۷۵ تومانی با رقم ۷۰ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد.

برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که موعد تسویه‌حساب فعالان اقتصادی و تکمیل صورت‌های مالی‌ سالانه، باعث افزایش تقاضا در بازار شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که هر سال در روز‌های پایانی سال، تقاضای معاملات ارزی افزایش می‌یابد.

تغییر بازه نوسان نرخ ارز

با توجه به گفتگوهای فعالان اصلی بازار ارز تهران، به نظر می‌رسد که انتظار حضور دلار در بازه قیمتی ۵۱ تا ۵۳ هزار تومانی دیگر کمرنگ شده است. این افراد معتقدند که برای افت نرخ دلار به سطوح کریدور ۵۰ هزار تومانی، نیاز به یک تزریق قوی یا انتشار خبری مثبت و مؤثر است. با این حال، بررسی‌های انجام شده از فضای معاملات بازار در هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که بازارسازان تمایلی به تقویت با رویکرد کاهشی ندارند و همچنین، سیگنال‌های مثبت رسانه‌ای نیز وجود ندارد که بازار را به شروع یک کاهش قابل توجه تشویق کند. بنابراین، به نظر می‌رسد که بازه نوسان نرخ ارز از ۵۱ تا ۵۳ هزار تومانی به ۵۴ تا ۵۶ هزار تومانی تغییر کرده است.

سکه 33 میلیون تومانی

در روز گذشته، قطار قیمت سکه به پشت ایستگاه ۳۳ میلیون تومانی رسید. با افزایش نرخ دلار، قیمت سکه طلای طرح جدید نیز با افزایش 150 هزار تومانی به رقم ۳۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید. همچنین، نیم و ربع سکه نیز در عصر روز گذشته به ترتیب با افزایش 250 و 200 هزار تومانی نسبت به قیمت‌های پیشین در ارقام ۱۸ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان خرید و فروش ثابت شدند.

به نقل از دنیای اقتصاد، همچنین، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با رشد قیمت 20 هزار تومانی در رقم ۲ میلیون و ۷۹۶ هزار تومان معامله شد. نرخ حباب سکه طلا طرح جدید نیز در روز شنبه ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان محاسبه شد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز