قیمت دلار در سال 1403 چقدر خواهد بود؟

یک اقتصاددان با تحلیل و پیش بینی نرخ ارز در سال 1403، عنوان کرد: بازار ارز در سال آینده تحت تاثیر متغیرهای اقتصاد کلان، ریسک‌های منطقه‌ای و رویدادهای سیاسی جهان قرار دارد.

به گزارش کاماپرس، بر اساس تحلیل کارشناسان در«همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران ۱۴۰۳»، بازار ارز در سال 1403 می‌تواند تحت تاثیر متغیرهای اقتصاد کلان، ریسک‌های منطقه‌ای و رویدادهای سیاسی جهان قرار بگیرد. البته هر خبری در راستای گشایش‌های سیاسی و یا بهبود شرایط دیپلماتیک به‌خصوص با کشورهای منطقه اثر ثبات‌ساز در این بازار می‌گذارد.

در همین رابطه، علی سرزعیم، اقتصاددان، ضمن بررسی روند بازار طلا و ارز در سال ۱۴۰۳ و با اشاره به طلا به عنوان یکی از امن‌ترین دارایی‌ها در دنیا، گفت: در سطوح بین‌المللی نیز وقتی ریسک‌ها بالا می‌رود بانک‌های مرکزی با تناژهای بالا طلا خریداری می‌کنند. بنابراین یک عامل مهم در افزایش تقاضا برای طلا ریسک و عامل دوم نقش کشورهای پیشرفته در این حوزه محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این اقتصاددان با بررسی و پیش بینی نرخ ارز برای سال آینده، بیان کرد: نرخ ارز را در کوتاه مدت انتظارات تعیین می‌کند، اما در میان‌مدت، رشد نقدینگی تعیین‌کننده نرخ ارز است. در همین راستا، بررسی شاخص حجم نقدینگی به نسبت نرخ ارز می‌تواند در پیش‌بینی نرخ ارز کمک کننده باشد.

راز آسمان پایتخت

به گفته وی، در سال 1402 و بر اساس گزارش بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی در محدوده ۲۶درصد بود، اما به نظر نمی‌رسد که نرخ رشد ارز در این محدوده باشد که نشان دهنده متورم شدن حدودی این نسبت است.

ریسک‌های اثر گذار بر قیمت دلار

به نقل از دنیای اقتصاد، تاثیر ارتباطات با سایر کشورهای منطقه در راستای اثرگذاری بازارساز در بازار ارز از دیگر نکاتی بود که توسط این اقتصاددان به آن اشاره شد. به گفته سرزعیم، اواخر سال گذشته نرخ ارز برخی جهش‌ها را تجربه ‌کرد، در حالی که درآمدهای ارزی کشور تغییری نداشت.

سرزعیم در پایان با اشاره به ریسک‌های اثرگذار بر نرخ ارز برای سال آینده، عنوان کرد: انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، احتمال اصلاح قیمت انرژی، تغییر معادلات منطقه‌ای و همچنین شروع رقابت‌های ریاست‌جمهوری ایران در سال آینده در این مساله بسیار اثرگذار است.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز