پیشنهاد کتاب: کارنامه خاندان لاجوردی در روند صنعتی شدن ایران

«حق با شماست. در انقلاب چوب تر و خشک با هم می‌سوزند»؛ این جمله‌ای بود که یدالله سحابی، مشاور اولین نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اکبر لاجوردیان گفت.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، تعدادی از کارخانه‌داران و صاحبان صنایع بعد از پیروزی انقلاب 1357 وقتی با پدیده ملی شدن دارایی‌های‌شان مواجه شدند، نزد مهندس بازرگان، نخست وزیر و برخی اعضای کابینه دولت موقت رفتند اما این پیگیری‌ها هیچ نتیجه‌ای نداشت و کارخانه‌های زیادی مصادره شدند. دکتر علی‌اصغر سعیدی، استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، طی چند سال گذشته با مستند کردن تاریخ شفاهی و مستندات تجار و صاحبان صنایع دوره پهلوی سعی دارد، تاریخ صنعتی شدن ایران را مستند کند.

از میان کتاب‌های علی‌اصغر سعیدی، سه عنوان با همکاری فریدون شیرین‌کام در انتشارات گام نو زیر چاپ رفته و مورد توجه فعالان اقتصادی و پژوهشگران توسعه ایران قرار گرفته است. یکی از این سه عنوان به سرمایه‌داری خانوادگی خاندان لاجوردی و لاجوردیان اختصاص دارد. در این کتاب زندگی 4 نسل این خانواده توسط دکتر سعیدی روایت شده است.

راز آسمان پایتخت

نویسندگان در مقدمه کتاب یکی از اهداف مهم خود را مطالعه روند حرکت سرمایه از فعالیت‌های تجاری به فعالیت‌های صنعتی در دوران پهلوی عنوان کرده‌اند. به نظر می‌رسد دو نویسنده کتاب، شکل‌گیری فعالیت‌های صنعتی را سرمنشا تحولات تاریخی اقتصادی و سیاسی ایران معاصر به خصوص در دهه‌های چهل و پنجاه می‌دانند. «برای انجام این کار، مطالعه موردی خانواده لاجوردی انتخاب شده است. انتخاب این خانواده از آن جهت صورت گرفته است که تداوم چهار نسل فعالیت در عرصه‌های مختلف اقتصادی، تحولات اقتصادی – اجتماعی و سیاسی یکصد ساله اخیر را در فعالیت‌های اقتصادی این خانواده منعکس کرده است. …. انتخاب خانواده لاجوردی از آن جهت حائز اهمیت است که ویژگی‌های یک واحد سرمایه‌داری خانوادگی رو به توسعه که مدیریت از مالکیت، با حفظ کنترل رهبر خانواده، جدا می‌گردید را دارا بود. به عبارت دیگر، ویژگی‌های اصلی چون سطح اعتماد، نگرش پدرسالارانه موسس نسبت به کارکنان عضو خانواده و غیرعضو، معمای انتخاب بین منافع شرکت و منافع خانواده موسس در صورت بروز عدم شایستگی بین اعضای خانواده، و انتخاب بین شایسته‌سالاری و جانشینی اعضای عضو، در انتخاب مدیران در این خانواده دیده می‌شود.»

فصل اول این کتاب به ترسیم موقعیت خاندان لاجوردی در دوران قاجار و پهلوی و کارنامه فعالیت چهار نسل این خانواده می‌پردازد. در فصل‌های بعد به فعالیت‌های صنفی، نوآوری‌های کسب و کارانه و اقتصادی، ویژگی‌های سرمایه‌داری خانوادگی خاندان لاجوردی و در نهایت منابع تامین مالی آنها پرداخته می‌شود. ارتباط میان فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی این خاندان و همچنین فعالیت‌های خیریه لاجوردی‌ها بخش‌های پایانی کتاب را تشکیل می‌دهند.

انتشارات گام نو چاپ هفتم این کتاب را در 700 نسخه و با قیمت 120 هزار تومان، راهی پیشخوان کتابفروشی‌ها کرد.

انتهای پیام

مرتبط با : گام نو
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز