پیشنهاد کتاب: عدالت شهری در دنیای مدرن

کتاب عدالت شهری با مروری بر وضعیت سه شهر نیویورک، آمستردام و لندن که از جمله شهرهای مدرن و سرمایه‌داری جهان هستند، وضعیت عدالت را در آن‌ها تحلیل کرده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، پیش‌گفتار مترجمان این کتاب با عبارتی از رالز آغاز شده است: «عدالت، پایه‌ای‌ترین ارزش انسانی، فضیلت نخستی و اساسی، و یکی از عالی‌ترین مفاهیم زندگی بشری است و در عین حال نخستین فضیلت نهادهای اجتماعی است». مترجمان در ادامه مروری بر رویکردهای فلاسفه بزرگی همچون جرمی بنتام، توماس هابز، کانت، مارکس، هگل، فون هایک، رابرت نوزیک و جان رالز درباره عدالت انجام می‌دهند.

هدف اصلی کتاب، معرفی شهر به عنوان بستری اجتماعی برای تحقق عدالت است. کتاب به نقد دیدگاه‌های تنگ‌نظرانۀ رژیم‌های شهری می‌پردازد و تمرکز آن‌ها بر هدف رشد اقتصادی صرف را به چالش می‌کشد. به عقیده نویسنده در شهرها به کیفیت زندگی و دیگر ارزش‌های اجتماعی توجه زیادی نمی‌شود. مدیران در پروژه‌های شهری برای تعیین کارآیی و کارآمدی، اغلب نسبت هزینه – منفعت را در نظر می‌گیرند؛ جای سئوال اینجاست که در این نسبت «نفع چه کسی» ملاک است؟ ثروتمندان یا اکثر جامعه؟

راز آسمان پایتخت

سوزان اس. فاینشتاین که نویسنده این کتاب است، سه معیار را برای تشخیص برنامه‌ریزی شهری عادلانه معرفی می‌کند؛ مساوات که به جای برابری در نظر گرفته شده، دموکراسی و تنوع. او اولویت را به مساوات می‌دهد. نویسنده اصولی را پیشنهاد می‌کند که با تمرکز بر آن‌ها می‌توان عدالت را در شهرهای مدرن پررنگ‌تر کرد. برخی از راهکارهایی که فاینشتاین ارائه می‌دهد به شرح زیر است:

– ساخت خانه‌هایی برای افراد طبقه متوسط و ضعیف که شایسته زندگی باشند.

– عدم جابه‌جایی اجتماعی خانه‌ها و کسب و کارها به بهانه توسعه اقتصادی.

– اولویت قائل شدن در برنامه‌های توسعه برای کسب و کارهای کوچک.

– جلوگیری از منطقه‌بندی شهری به نحوی که به تفکیک تبعیض‌آمیز طبقاتی، نژادی و قومی منجر شود.

در مجموع نویسنده تاکید زیادی در کتاب بر «احترام به تفاوت‌ها» دارد. به نظر او در تمام برنامه‌ریزی‌های شهری باید به تفاوت‌هایی که میان شهروندان وجود دارد، احترام گذاشت. نویسنده در مقدمه کتاب تاکید دارد که برنامه‌ریزان شهری باید از وسواس فکری توسعه اقتصادی دور شوند و بیشتر به مساوات اجتماعی توجه کنند. او عقیده دارد اگر بتوان با رویکردی واقع‌گرایانه به سیاست‌گذاری درباره آرمان‌شهر پرداخت، عدالت محقق می‌شود. فاینشتاین، سیاست‌های اصلاحی و غیرانقلابی را بهترین راهکار بهبود شرایط عدالت در شهرهای سرمایه‌داری غربی می‌داند.

کتاب عدالت شهری، با ترجمه محمدحسین شریف‌زادگان، استاد توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی منطقه‌ای دانشگاه شهید بهشتی و راضیه موسوی خورشیدی توسط انتشارات آگاه به زیر چاپ رفته است.

انتهای پیام

مرتبط با : نشر آگاه
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز