پیشنهاد کتاب: داستان تولد پارس الکتریک / کارنامه محمدتقی برخوردار

تور لحظه آخری-کاماپرس

حاج محمدتقی برخوردار را پدر صنایع لوازم خانگی ایران می‌دانند. او که در یک خانواده یزدی چشم به جهان گشوده بود، از یک صادرکننده پسته به یک تولیدکننده و مرد صنعتی تبدیل شد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، علی‌اصغر سعیدی در ادامه پژوهش‌هایی که درباره زندگی و کارنامه صاحبان صنایع دوره پهلوی انجام می‌دهد، با همکاری فریدون شیرین‌کام، پرونده زندگی حرفه‌ایِ بنیانگذار شرکت پارس الکتریک را باز کرده است. حاصل پژوهش این دو کتابی است با عنوان «موقعیت تجاز و صاحبان صنایع در ایران دوره پهلوی ؛ زندگی و کارنامه حاج محمدتقی برخوردار».

نویسندگان در مقدمه آورده‌اند: «هدف اصلی کتاب حاضر، مطالعه موردی زندگی و فعالیت‌های حاج محمدتقی برخوردار پیشگام صنایع لوازم خانگی در ایران است تا بخشی از تاریخ تحولات معاصر اقتصادی آشکار و شناخته شود. او یکی از فعالان اقتصادی و کارآفرینان ایرانی است که مانند بیشتر کارخانه داران و بازرگانان ایرانی از سال 1321 فعالیت خود را شروع کرد و در دهه چهل به عنوان یکی از اعضای گروه صنعت‌گران برجسته اجتماعی – اقتصاد درآمد. وی عضوی از خاندانی است که بیش از 3 نسل قریب 70 سال در عرصه محلی و ملی فعالیت تجاری داشتند. خاندانی که نگرش‌شان به زندگی و کار اقتصادی چنین بود: زندگی اولش کار، وسطش کار و آخرش کار است. این خاندان در حالی که بیش از 50 سال فعالیت را صرف تجارت کرده بود، در دهه 1340 وارد عرصه صنعت شد و در طی دو دهه به تولید کالاهای صنعتی دست زدند. حاج محمدتقی برخوردار نسل سوم خاندان، پس از قریب 20 سال تجارت و واردات کالاهای مدرن صنعتی، اقدام به سیاست جایگزینی واردات و تاسیس کارخانه‌های لوازم خانگی محصولاتی از جمله رادیو، تلویزیون، پنکه، آبمیوه‌گیری، چرخ گوشت، یخچال، فرض، کاشی، باتری، کارتن و … کرد.»

راز آسمان پایتخت

این کتاب در 9 فصل خط سیر زندگی حرفه‌ای محمدتقی برخوردار را روایت کرده است؛ کتاب از خاستگاه جغرافیایی و موقعیت تجاری خاندان برخوردار در یزد و کرمان شروع شده و در نهایت به پایان کار یک کارآفرین با بیماری آلزایمر رسیده است. این کتاب در 407 صفحه سرنوشت صنعتی شدن در ایران دوره پهلوی و شیوه مدیریت صنعتی در ایران بعد از انقلاب را به شیوایی بیان می‌کند.

خواندن این کتاب برای پژوهشگران و دانشجویان علوم اجتماعی، مدیریت، اقتصاد، علوم سیاسی و تمام کسانی که به توسعه ایران علاقمند هستند، موثر است.

انتشارات گام نو در سال 1401 برای ششمین بار این کتاب را در تیراژ 700 نسخه به زیر چاپ برد و با قیمت 160 هزار تومان راهی پیشخوان کتابفروشی‌ها کرد.

انتهای پیام

مرتبط با : گام نو
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز