پیشنهاد کتاب: آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان

اگر به رفتار کودکان امروزی دقت کنید، می‌بینید اکثر آن‌ها عجول هستند؛ به نحوی که حتی برای دیدن تبلیغات ابتدای فیلم هم صبر نمی‌کنند. گویی این نسل می‌خواهد خیلی تند و سریع به هدفش برسد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، اکثر کودکان امروز به دلیل شیوه تربیتی رایج در خانواده‌های مدرن به دنبال «کامروایی فوری» هستند. دارلین سوییت‌لند و ران استولبرگ که دو متخصص و مشاور کودک هستند، در کتاب «آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان» 5 تله‌ای را معرفی می‌کنند که پیش روی والدین در مسیر تربیت فرزندانشان وجود دارد. این دو متخصص که زن و شوهر هستند، حاصل سال‌ها تدریس و پژوهش و مشاوره خود را در قالب این کتاب، منتشر کرده‌اند. تاکید آنها بر این است که والدین باید با آموزش صبوری به فرزندانشان آن‌ها را برای «کامروایی تاخیری» تربیت کنند.

پنج تله متداول که در این کتاب به تفصیل و همراه با مثال‌های شفاف، شرح داده شده به ترتیب «تله نجات»، «تله عجولانگی»، «تله فشار»، «تله در اختیار گذاشتن» و «تله عذاب وجدان» است. نویسندگان تاکید دارند که این تله‌ها باعث می‌شوند والدین دست به اقدام‌های اشتباه بزنند و فرزندان‌شان را از فرصت‌ یادگیری مهارتهایی همچون صبوری و حل مساله محروم کنند. آنها تاکید دارند که والدین نباید در حل مساله‌های زندگی از فرزندانشان بیش از حد حمایت کنند. هر مساله و چالش یک فرصت یادگیری برای کودکان است و اگر والدین بنابه هر دلیلی سریع وارد عمل شوند و به جای فرزندان مساله‌ها را حل کنند، کودک همواره از چالش فراری می‌شود و همیشه چشم انتظار یک حامی و حلال مشکلات می‌ماند.

یکی از راهکارهایی که در کتاب بارها در تکرار شده این است که به فرزندان اجازه دهید با پیامدهای عمل‌شان مواجه شوند. «تجارت، بسیار بیشتر از کلمات در ذهن باقی می‌مانند. وقتی فرزندتان انجام وظیفه‌ای مانند تکلیف مدرسه یا شستن لباس‌های ورزشی را فراموش می‌کند، بگذارید تا خودش با عواقب ماجرا روبرو شود و بدین ترتیب اثر ماندگارتری را تجربه کند.»

راز آسمان پایتخت

نویسندگان تاکید دارند که نباید همه ابهام‌های پیش روی کودکان‌تان را برطرف کنید؛ «از بهترین هدایایی که می‌توانید به فرزندتان بدهید این است که به آن‌ها آموزش دهید از ابهام نترسند. اگر فرزند بداند که توانایی حل و فصل هرگونه موقعیت پیش آمده را دارد، بر اعتماد به نفس وی افزوده می‌شود. چنین رویکردی می‌تواند به سادگی اجازه به کودک برای تنها رفتن به دستشویی در رستورانی آشنا و مطمئن باشد. ممکن است مسیر بازگشت به میز را گم کند، شاید احساس اضطراب به او دست دهد و مجبور به راهنمایی گرفتن از خدمه رستوران شود اما پس از جستجو در محیط سرانجام راهش را پیدا می‌کند و متوجه می‌شود که توانایی حل مشکلات خود را دارد.»

والدین هلی‌کوپتری و والدین برف‌روب

نویسندگان برای معرفی بهتر والدینی که همیشه و همه‌جا حاضر هستند تا به فرزندان سرویس بدهند، از دو کلیدواژه «والدین هلی‌کوپتری» و «والدین برف‌روب» استفاده می‌کنند. این دسته از والدین همیشه و به سرعت برای کمک به کودک حاضر می‌شوند و اجازه نمی‌دهند او با چالش مواجه شود. آنها همواره سعی می کنند میسر پیش روی فرزندانشان را نیز تا حد ممکن صاف و صیقلی کنند. نویسندگان تاکید دارند که این قبیل والدین نه تنها به کودکان هیچ کمکی نمی‌کنند بلکه آینده آنها را نیز با چالش مواجه می‌کنند. آنها توانایی حل مساله و قدرت صبوری برای رسیدن به موفقیت را از دست می‌دهند، چراکه همیشه یک قدرت تواناتر از آنها حمایت کرده و به جای آنها موانع را از مسیر زدوده است.

سوییت‌لند و استولبرگ هشدار می‌دهند که حمایت زیاد از کودکان رشد مغزی آنها را با اختلال مواجه می‌کند؛ چراکه مغز در مسیر تمرین و حل مساله ورزیده می‌شود.

کتاب «آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان» توسط سیدسینا میرعربشاهی ترجمه و به همت انتشارات مروارید و فیروزه تاکنون سه بار زیر چاپ رفته است. این کتاب 278 صفحه‌ای به والدین مهارت‌های زیادی را آموزش می‌دهد که در نتیجه آنها فرزندانی قوی و مستقل داشته باشند.

انتهای پیام

مرتبط با : نشر مروارید
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز