پتروشیمی نوری؛ بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد آروماتیکی ایران

لست سکند

نفت و مشتقات آن نه تنها در تامین سوخت، انرژی و الیاف نقش موثر داشته بلکه در تولید محصولاتی اعم از انواع کودهای شیمیایی، مواد شیمیایی اسید سولفوریک، کودهای مخلوط نیترات و مواردی از این دست، کاربردی اساسی دارند. آروماتیک‌ها هم یکی از محصولات پتروشیمیایی است که از نفت به دست می‌آید. در واقع این محصولات را دسته وسیعی از ترکیبات شامل بنزن و ترکیباتی تشکیل می‌دهند که از نظر رفتار شیمیایی مشابه بنزن هستند.

یکی از تولید کننده‌های اصلی مواد آروماتیکی کشور شرکت پتروشیمی نوری است. این مجموعه تلاش دارد تا در راستای افزایش سودآوری، رضایت ذینفعان، ارتقا بهره وری و ایمنی و بهداشت و … اقدامات مناسب و کارآمدی انجام دهد. کاماپرس در این گزارش به معرفی بیشتر مجتمع نوری پرداخته و اطلاعاتی از آن را برای مطالعه خوانندگان ارائه داده می‌دهد؛

مجتمع آروماتیکی نوری چگونه شکل گرفت؟

پتروشیمی نوری از سال 1386 فعالیت خود را در زمینه تولید انواع محصولات آروماتیکی آغاز کرد و در حال حاضر نیز بسیاری از محصولات پتروشیمیایی را تولید می‌کند. این مجتمع از جمله طرح‌های استراتژیک برنامه پنج ساله سوم شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بوده و هم اکنون نیز به عنوان زیر مجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس فعالیت دارد.

سرمایه کنونی این مجتمع حدود 8 هزار میلیارد ریال برآورد شده و در حدود هزار و 200 نفر هم به صورت مستقیم در این مجموعه مشغول به کار هستند. این شرکت به طور متوسط در سال معادل هزار و 280 تن محصولات آروماتیکی تولید می‌کند.

راز آسمان پایتخت

پارازایلن پی.ایکس، بنزن بی.زد و ارتوزایلن اُ.ایکس محصولات اصلی تولیدی این مجتمع هستند. از محصولات فرعی پتروشیمی نوری هم می‌توان به ترکیبات سنگین اچ.وای.ای، آروماتیک‌های سنگین اچ.آ، گاز مایع ال.پی.جی و … اشاره کرد. پتروشیمی نوری در نظر دارد تا سال 1402 به سازمانی سرآمد همراه با تولید و سودآوری پایدار تبدیل شده و کمترین هدر رفت منابع را در مجموعه خود داشته باشد.

میزان سود سهام نوری در سال 1399

سهام پتروشیمی نوری با نماد «نوری» در بازار دوم فرابورس عرضه می‌شود. سهام این مجموعه در بخش شیمیایی، قسمت شیمیایی پایه به جز کود قرار گرفته است. ارزش بازاری سهام نوری تا امروز، معادل 775 هزار و 980 میلیارد ریال بود. همچنین برای این سهام 9/017 میلیون معامله ثبت شده که بالغ بر 780 هزار میلیارد ریال این معاملات ارزش داشت.

سهامداران عمده نوری تا نهم تیرماه سال جاری، شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سهامی عام، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، سهامی عام و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، سهامی عام، بودند.

سود پایه هر سهم نوری در انتهای سال مالی 1399 به میزان 13 هزار و 905 ریال بوده که نسبت به سال گذشته آن، 10 هزار و 113 ریال افزایش پیدا کرد. سود خالص مجتمع نوری در سال گذشته نیز بیشتر از 125 هزار میلیون ریال اعلام شد.

ثبت بالاترین رکورد پتروشیمی نوری

پتروشیمی مذکور در اسفندماه سال گذشته موفق به رکورد شکنی در زمینه تولید پارازایلین و بنزن نسبت به ظرفیت اسمی آن‌ها شد. این مجموعه با افزایش حدود 14 درصدی تولید محصولات مختلف نسبت به بازه مشابه در سال 1398، رکورد 109 درصدی ظرفیت اسمی و بیشتر از 115 درصدی ظرفیت برنامه‌ای تولید، در زمان ذکر شده، را به دست آورد.

به علاوه، سال گذشته در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان بوشهر، پتروشیمی نوری تندیس ویژه صادر کننده نمونه استان بوشهر را نیز کسب کرد.

پتروشیمی نوری؛ حامی محیط زیست  

این مجموعه در سال جاری، در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خود و حفاظت از محیط زیست از برنامه اقدام و عمل حفاظت از دلفین‌های گوژپشت خلیج فارس رونمایی کرد.

پتروشیمی نوری در بیست و دومین همایش ملی واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز سال 1399 تندیس سیمین شرکت تاثیرگذار در عرصه حفظ محیط زیست را از آن خود کرد. این تندیس به دلیل خدمات مجتمع مذکور در زمینه اجرایی کردن طرح بازیابی گازهای ارسالی به فلر، اجرای فاز پنجم مطالعات حفاظت از دلفین‌های گوژپشت خلیج فارس و عملیاتی کردن پروژه ارزیابی چرخه حیات محصولات اصلی و فرعی ال.سی.آ به آن اعطا شد.

مرتبط با : پتروشیمی خلیج فارس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز