پتروشیمی فن آوران؛ اثرگذار در پتروشیمی و دوستدار محیط زیست

لست سکند

الکل‌های مورد استفاده در صنایع بهداشتی و ضدعفونی یکی از زیرگروه‌های مواد شیمیایی هستند. این ماده با بیش از دو هزار سال قدمت از زمان حضورش در زندگی بشر، در این روزهای کرونایی هم همچنان نقش پررنگی دارد. مصریان باستان برای مومیایی کردن اجساد، از الکل «متانول» استفاده می‌کردند. کلمه متانول ریشه یونانی داشته و با عنوان الکل چوب هم شناخته می‌شود.

اندکی از این ماده سبک، فرار، بدون رنگ و قابل اشتعال در جو وجود دارد. متانول به عنوان حلال، ضدیخ و پایه دیگر تولیدات شیمیایی به کار برده می‌شود. مصرف مستقیم این ماده شیمیایی به عنوان سوخت پاک بسیار مورد توجه است. به همین دلیل برنامه‌های زیادی برای گسترش آن در سراسر جهان، همچنین ایران وجود دارد.

به گزارش کاماپرس برای افزایش میزان تولید متانول در کشور، تاکنون طرح‌هایی به اجرا درآمده است. سومین واحد تولید عمده متانول ایران در همین خصوص تاسیس شد. طراحی و اجرای این پروژه با شرکت «پتروشیمی فن آوران» بود. این مجموعه یکی از قطب‌های تولید متانول کشور است که علاوه بر رفع نیازهای بازار داخلی، به صادرات این محصول هم می‌پردازد؛

پتروشیمی سبز و ایمن فن آوران

فن آوران در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام، به مساحت 25 هکتار تاسیس شد. این شرکت از سال 1377 به منظور ساخت، راه اندازی و استخراج واحدهای متانول، اسید استیک و مونوکسید کربن برای صادرات و تامین نیاز بازارهای هدف داخلی و خارجی مشغول به کار است. پتروشیمی مرجان و فارابی از زیرمجموعه‌های این شرکت هستند.

راز آسمان پایتخت

محمدجواد بدری، مدیر عامل پتروشیمی فن آوران، به مسائل محیط زیست و تامین ایمنی توجه دارد. تمام این مجموعه در تلاش است تا سال 1404 برای داشتن تولید سبز و ایمن، با مصرف بهینه انرژی، و سودآوری به پایداری برسد.

تولید انواع مواد شیمیایی اساسی در فن آوران

متانول به عنوان یکی از مواد شیمیایی استراتژیک دنیا شناخته شده که محصولات بسیاری از آن به دست می‌آید. بخش زیادی از این ماده در جهان صرف ساخت فرمالدئیدها، ام.تی.بی.ای و اسید استیک می‌شود. اسید استیک یا جوهر سرکه هم در لیست محصولات تولیدی فن آوران قرار دارد. این ترکیب از واکنش بین متانول و گاز مونوکسیدکربن حاصل شده و در تولید دیگر مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

واحد مونوکسید کربن این شرکت هم به منظور تامین 84 هزار تن گاز طبیعی شرکت ملی گاز ایران و 140 هزار تن گاز مونو، خوراک اصلی واحدهای پتروشیمی، راه اندازی شد. مونوکسید کربن از سوختن ناقص کربن به دست می‌آید.

سوددهی 64 هزار ریالی شفن!

سال 1386 شرکت پتروشیمی فن آوران، در زمره شرکت‌های بورسی قرار گرفت. معاملات سهام این شرکت با نماد «شفن» دو سال بعد از پذیرش آن در بازار بورس اتفاق افتاد. سود سهام این شرکت در سال 1399، سهامداران را غافلگیر کرد. در مجمع اخیر فن آوران، 64 هزار ریال سود برای هر سهم در نظر گرفته شد. این رقم یکی از سودهای بالای بازار بورس محسوب می‌شود.

در حال حاضر ارزش بازاری شفن در تابلوی اصلی بورس، 312 هزار و 132 میلیارد ریال است. از 950 میلیون سهم این شرکت، 479 میلیون آن توسط مجموعه سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین خریداری شده است. هر یک از شرکت‌های سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری و گروه پتروشیمی تابان فردا، بالای 150 میلیون سهام فن آوران را در اختیار دارند.

این مجموعه در دو ماه ابتدایی سال جاری از فروش تولیداتش، 10 هزار و 638 میلیارد ریال درآمد کسب کرده که نسبت به مدت مشابه سال 1399، رشد 155 درصدی داشت. با این حال میزان فروش تجمیعی محصولات متانول و اسیدستیک در دو ماهه اول امسال در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، 38 درصد افت داشت. بخش عمده این موضوع به افت فروش متانول صادراتی باز می‌گشت.

برجستگی فن آوران در تولید و فروش

مجموعه فن آوران در رویداد صد شرکت برتر سال 1398، رتبه سومی بیشترین بازده فروش را در بین شرکت‌های پتروشیمی به دست آورد. در همین رویداد از لحاظ شاخص بهره وری کل عوامل، مقام اولی را کسب کرد. پتروشیمی فناوران عنوان شرکت برگزیده صنعت سبز در سال‌های 1395 تا 1398 را نیز به دست آورده است.

پتروشیمی فن آوران تاکنون دو تندیس نقره‌ای و پنج تقدیرنامه از جایزه ملی مدیریت انرژی در حوزه پروژه‌ها به دست آورده است. این جایزه و تقدیرها به دلیل انجام پروژه‌های بازیافت پساب فلر واحد اسید استیک، استفاده از آب دور ریز کندانس فرآیندی واحد متانول به عنوان آب جبرانی برج‌های خنک کننده و … به شرکت مذکور اعطا شد.

یکی از کارهای جالب توجه فن آوران در زمینه فرهنگی، راه اندازی «کافه کتاب» بود. این بخش با همکاری وبسایت طاقچه برای کتابخوانی بیشتر کارکنان شرکت و خانواده‌های آن به وجود آمد.

پروژه پتروالفین فن آوران، از اقدامات جدید این شرکت برای توسعه‌ صنایع شیمیایی و افزایش تولیدات این بخش در کشور است. تمامی فعالیت‌های اساسی و زیربنایی برای احداث این پروژه صورت گرفته و چند ماه آینده در سایت پنج منطقه ویژه اقتصادی کلنگ زنی آن انجام خواهد شد.

مرتبط با : پتروشیمی فن آورانطاقچه
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز