پتروشیمی شیراز؛ فعال در زمینه تولید کودهای شیمیایی ازته

لست سکند

یکی از انواع کود شیمیایی، نوع ازته آن است. رایج‌ترین آن هم نیترات آمونیم، سولفات آمونیم و اوره هستند. این نوع کودها باعث رشد بهتر محصول و عملکرد بیشتر در عرصه کشاورزی می‌شوند. استفاده به جا از کود مذکور، محصولات مرغوبی را به دست می‌دهد. در ایران انواع این کود شیمیایی توسط مجتمع «پتروشیمی شیراز» تولید می‌شوند. کاماپرس در ادامه این گزارش به معرفی بیشتر شرکت یاد شده برای علاقمندان و خوانندگان صنایع شیمیایی می‌پردازد؛

قدمت پتروشیمی شیراز چقدر است؟

شرکت پتروشیمی شیراز از اولین مجموعه‌های تولیدی صنایع پتروشیمی در زمینه تولید کودهای شیمیایی ازته است که از سال 1342 مورد بهره برداری قرار گرفت. شروع به کار این مجموعه با بهره برداری از چهار واحد تولید آمونیاک، اوره، اسید نیتریک و نیترات آمونیوم و همچنین تامین سرویس‌های جانبی، آب، برق، بخار و هوای فشرده بود. این مجموعه تاکنون طرح‌های توسعه‌ای متعددی را برای گسترش فعالیت خود اجرا کرده است.

پتروشيمي شيراز اواسط دی ماه ۱۳۸۹ به شركت سهامي عام تبديل و سهام آن صد در صد به بخش خصوصي واگذار شد؛ مهندس امين امرائی مديريت این شرکت را بر عهده دارد.

آخرین طرح این مجموعه، طرح اوره و آمونیاک سوم بوده که در سال 1395 مورد بهره برداری قرار گرفت. با بهره برداری طرح مذکور سالیانه 677 هزار تن آمونیاک و یک میلیون و 73 هزار تن اوره تولید می‌شود. این طرح نقش مهمی در تامین نیازهای داخلی و حتی عرضه در بازارهای جهانی دارد. در حال حاضر کل ظرفیت اسمی واحدهای تولیدی شرکت مذکور، 3 میلیون و 284 هزار و 720 تن در سال اعلام شده است.

راز آسمان پایتخت

محصولات تولیدی کنونی پتروشیمی شیراز شامل اوره، آمونیاک، متانول، اسید نیتریک، نیترات آمونیوم کشاورزی و آرگون هستند.

سهام شیراز و عملکرد آن

سهام پتروشیمی شیراز با نماد «شیراز» در بازار اول، تابلوی اصلی، بورس عرضه می‌شود. امروز 333 معامله به ارزش 57 میلیارد و 797 میلیون ریال از این نماد در بازار بورس ثبت شد. ارزش بازاری این سهام نیز معادل 298 هزار و 554 میلیارد ریال است.

مجموعه‌های گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، سرمایه گذاری مدبران اقتصاد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و واسط مالی بهمن از سهامداران عمده این شرکت هستند.

مجمع عمومی عادی سالیانه پتروشیمی خراسان برای سال مالی گذشته در خردادماه امسال برگزار و در طی این مجمع هزار و 220 ریال سود به ازای هر سهم مشخص و تقسیم شد. تولید کلی این شرکت در دو ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، 104/68 درصد رشد پیدا کرد.

دستاوردهای اخیر پتروشیمی شیراز

این مجموعه سال 1399 در پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت، در دو بخش «گزارش پایداری» و «فعالیت در بخش مسئولیت‌های اجتماعی»، حضور داشت و لوح سپاس و تندیس طلای این رویداد را به دست آورد. پتروشیمی شیراز دارای تاییدیه گواهینامه‌های کاهش انتشار از سازمان ملل متحد بوده و جایزه مذکور را نیز به همین علت به دست آورد.

در سال جاری این شرکت در اولین نمایشگاه تخصصی اوراسیا حضور داشت. هدف از برگزاری این نمایشگاه براساس توافقات بین ایران و روسیه آماده سازی ساز و کارها برای حضور شرکت های عضو اتحادیه اوراسیا در ایران است. با عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دائمی شدن این عضویت، سطح همکاری های تجاری و کریدور شمال،جنوب کشور تقویت شده و موانع تعرفه از بین می‌رود.

امسال این مجتمع در نمایشگاه بین المللی نفت و گاز دمشق به عنوان نماینده ایران حضور داشت. نمایشگاه مذکور به منظور معرفی محصولات صادراتی کشورهای مختلف و ورود آن‌ها به بازار سرمایه گذاری نفت و گاز سوریه توسط شرکت نمایشگاه‌های این کشور برگزار می‌شود.

مرتبط با : پتروشیمی شیراز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز