وام کرونا مرحله دوم و هر آنچه درباره آن باید بدانید

لست سکند

دولت برای جبران آسیب بنگاه های اقتصادی از کرونا مرحله دوم پرداخت وام کرونا را کلید زده است اما در این مرحله، ساز و کار پرداخت این تسهیلات تفاوت های مهمی با مرحله دارد.

به گزارش کاماپرس، صاحبان کسب وکارها و شرکت های بخش خصوصی در نیمه اول سال 99 از تسهیلات جبران ضرر و زیان ناشی از رکود و تعطیلی کرونا برخوردار شدند و گرچه این تسهیلات در بهترین حالت تنها بخشی از زیان های آنها را جبران کرد اما در وضعیت نامطلوب اقتصادی همین تسهیلات، عصای دست بسیاری از بنگاه ها شد.

به توجه به ثمر بخشی وام کرونا قرار است مرحله دوم تخصیص این تسهیلات نیز انجام شود اما در این مرحله ساز و کار پرداخت وام کرون تغییر می کند و این تسهیلات به صورت بنگاه محور تخصیص می یابد و نحوه پرداخت آن به شرکت ها را نیز دستگاه اجرایی مربوطه تعیین می‌کند. در این نوبت شفافیت و دقت بیشتری بر تخصیص وام حاکم می شود به این صورت که هر چه یک کسب وکار از شیوع ویروس کرونا آسیب بیشتری دیده باشد، می‌تواند از وام بیشتری برخوردار شود.

تفاوت اساسی بین وام کرونا در مرحله دوم با نوبت قبل چیست؟

روزنامه ایران در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشته است؛ چارچوب پرداخت وام کرونا در این مرحله مانند اعطای تسهیلات قبلی است اما تفاوت اصلی در این مرحله از این قرار است که چگونگی پرداخت وام را بخش اجرایی که آن کسب وکار زیرمجموعه آن قرار دارد، تعیین می کند. در واقع وام کرونا در این مرحله بر اساس لیستی از بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی که دستگاه‌های مربوطه از بنگاه‌ها و به بانک ها اعلام می کنند پرداخت می‌شود. برای مثال در حوزه گردشگری چارچوب‌هایی که برای هتل‌ها و مراکز اقامتی و بومگردی از سوی وزارتخانه ذیربط تعیین شده، مبنای پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها خواهد بود.

راز آسمان پایتخت

سقف و نرخ سود وام کرونا و وثیقه های لازم 

در بخش دیگری از گزارش روزنامه ایران به جزئیات پرداخت مرحله دوم وام کرونا اشاره شده است. بر اساس این گزارش، در این مرحله قرار است به کسب وکارهای بخش حمل‌ونقل ۳۵۰۰ میلیارد تومان، بخش گردشگری ۲ هزار میلیارد تومان، بخش فرهنگ و هنر ۱۷۰۰ میلیارد تومان و بخش ورزشی ۸۰۰ میلیارد تومان وام پرداخت شود.

وام های مذکور با نرخ سود ۱۲ درصد و در اقساط ۲۴ ماهه پرداخت می‌شود که دوره تنفس بازپرداخت اقساط تا اول خرداد ماه سال ۱۴۰۰ تعیین شده است.

وثایق مورد نیاز برای دریافت تسهیلات نیز سفته و چک است که برای دریافت وام کرونا تا سقف ۱۶۰ میلیون ریال نیازی به معرفی ضامن نیست و تنها با ارائه سفته یا چک می‌توان تسهیلات را دریافت کرد.

اخبار مهم حوزه تسهیلات را بخوانید:

برای دریافت تسهیلات ۱۶ میلیون تومان تا ۴۸ میلیون تومان سفته متقاضی یا چک به همراه یک ضامن نیاز است. برای تسهیلات ۴۸ میلیون تا ۱۶۰ میلیون تومانی متقاضی باید علاوه بر سفته یا چک، دو ضامن معرفی کند. پرداخت تسهیلات ۱۶۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان هم نیازمند ارائه سفته یا چک به همراه سه ضامن است. برای متقاضیانی که بیش از ۲۰۰ میلیون تومان درخواست بدهند، تضامین صادره از سوی صندوق‌های ضمانت یا به تشخیص بانک وثایق متعارف باید ارائه شود.

شایان ذکر است متقاضیان دریافت وام کرونا در مرحله دوم این تسهیلات نیز جهت ثبت‌نام و تکمیل اطلاعات خود حتماً باید از طریق سامانه کارای وزارت کار اقدام کنند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز