وابستگی صنعت چرم به طراحی

نوین چرم
لست سکند

چرم، یکی از جذاب ترین و پر سود ترین صنایع و تجارت جهان به شمار می رود. چرا که ارزش افزوده بسیاری را عاید فعالان خود می کند. در کهن دیار ایران، از روزگارانی خیلی دور، چرم و استفاده از لوازم چرمی به دلیل زیست بوم ایران و هم چنین قرارگیری در جاده ابریشم و نقش تاثیرگذاری در توسعه صنعت و تجارت کشورهای مختلف منطقه و جهان، همواره مورد استقبال بوده و این قضیه را در مدارک و اسناد تاریخی می توان جستجو کرد.

به گزارش کاماپرس، هرچند که ایران در حوزه تولید چرم خام به‌ویژه چرم خام سبک همچون گوسفند و بز در دنیا بسیار مطرح است و آن را به تمام جهان صادر می‌کند، اما در بخش طراحی و تولید محصولات چرمی آن‌گونه که باید خوب عمل نکرده است. طراحی و مد از اصول اساسی ماندگاری و جذب مشتریان وفادار به‌شمار می‌رود که تولیدکنندگان محصولات چرمی به‌ویژه پوشاک چرم در ایران از این قافله جهانی بسیار عقب هستند. این‌درحالی است که برای حضور جدی و ماندگار در بازارهای جهانی باید مطابق با سرعت دنیا در حوزه طراحی و مد پیشرفت کرد. اما به باور مدیرعامل و موسس «نوین چرم» برخلاف اینکه ایران در دنیا از مزیت چرم خام برخوردار است، در حوزه مد و طراحی جای کار بسیاری دارد و طراحی محصولات از مشکلات اساسی تولیدات چرمی به‌شمار می‌رود. مهدی یوسفی‌فر با اشاره به اینکه ایران بخش قابل توجهی از جمعیت دام سبک دنیا را در اختیار دارد، می‌گوید: از آنجاکه چرم‌های سبک ویژه دوخت لباس‌ها، در دباغ‌خانه‌ها بیشتر استخراج می‌شوند،‌ مواد اولیه به‌وفور در کشور یافت می‌شود. به‌گفته وی هرچند فعالان و تولیدکنندگان محصولات چرمی نسبت به صنعت نساجی در رقابت با رقبای خارجی خوب عمل کرده‌اند،‌ اما در زمینه طراحی و مد قادر به رقابت با آنها نیست. یوسفی‌فر با اذعان به اینکه برندهای تولیدکننده محصولات چرمی در ایران در راستای طراحی و مد تلاش‌های بسیاری می‌کنند، اما کافی نیست، اضافه می‌کند: البته اکنون وضعیت بهتری را در حوزه طراحی محصولات چرمی داریم فقط باید مقداری به بهبود و پیشرفت آن سرعت بدهیم. با این‌حال وی به جایگاه خوب ایران در حوزه طراحی و تولید پوشاک چرمی ایران به واسطه فعالیت شرکت خزر خز اشاره می‌کند و می‌گوید: پس از شرکت خزر خز که بهترین برند در دهه ۶۰ بود و توانست پوشاک چرمی ایران را به بسیاری از کشورها صادر کند، در دهه ۷۰ سکته‌ای ایجاد شد و سپس از دهه ۸۰ به بعد برندها توانستند عملکرد خوبی داشته باشند..

به گزارش دنیای اقتصاد، یوسفی‌فر درعین‌حال به تشریح رویکرد نوین چرم در حوزه طراحی و مد می‌پردازد و می‌گوید: محبوبیتی که محصولات برند نوین چرم به دست آورده حاصل طراحی‌های این مجموعه تولیدی است؛ چراکه از همان شروع کار سعی کرده‌ایم از طراحان بین‌المللی در سیستم خود استفاده کنیم. وی با اشاره به استقرار و فعالیت واحد طراحی نوین چرم در شهر میلان ایتالیا، تصریح می‌کند: بسیاری از ایده‌های طراحی و مد نوین چرم از دفتر طراحی ما در ایتالیا به دستمان می‌رسد با این‌حال همچنان درحال تقویت این حوزه هستیم، زیرا مد بدون طراحی واقعا بی‌ارزش است.

راه‌اندازی واحد بین‌المللی و توسعه کارخانه جدید نوین چرم در مناطق آزاد
اما اینکه آنها چقدر توانسته‌اند با وجود اهمیت دادن به مساله طراحی، در بازارهای بین‌المللی حضور پررنگی داشته باشند، نکته‌ای است که یوسفی‌فر این‌گونه آن را توضیح می‌دهد: در سال‌های ابتدای ۸۰ به کشورهای نروژ، سوئد، کانادا، روسیه، کشورهای حوزه خلیج فارس،‌ اروپای شرقی، چک و اسلواکی صادرات داشتیم، اما پس از آن به‌صورت مقطعی صادرات انجام داده‌ایم. مدیرعامل و موسس نوین چرم همچنین با اظهار اینکه برای به دست آوردن بازارهای صادراتی پوشاک چرم چندان خوب عمل نکرده‌ایم، می‌گوید: بازار پوشاک به‌ویژه پوشاک چرم بسیار بزرگ است و امیدوارم برندهای جدید بتوانند با رفع نقصیه‌های موجود، بازارهای جهانی را در دست بگیرند.

راز آسمان پایتخت

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : نوین چرم
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز