همه چیز درباره ماده مهم اسید فسفریک و موارد استفاده آن

اسید فسفریک-کاماپرس
لست سکند

بسیاری از مواد غذایی مورد علاقه و محبوب مردم دارای افزودنی مجاز هستند و اسید فسفریک یکی از این افزودنی‌ها است. معمولا تولیدکنندگان مواد غذایی از اسیدفسفریک برای بهتر شدن طعم، کیفیت و حفظ تازگی انواع مواد غذایی و همچنین تامین فسفر مورد نیاز بدن انسان استفاده می‌کنند.

به گزارش کاماپرس، فسفر از طریق مواد زیادی به بدن منتقل می‌شود تا شرایط جسمی متعادل باقی بماند. براساس آمار و اطلاعات موجود، به منظور عملکرد طبیعی بدن بزرگسالان، باید به صورت روزانه 700 میلی گرم فسفر مصرف شود که این مقدار به راحتی از طریق اسید فسفریک موجود در مواد غذایی یا محصولات طبیعی قابل تامین است. موسسه ملی سلامت اعلام کرده وجود این ماده در کنار کلسیم باعث می‌شود تا استخوان‌ها و دندان‌ها قوی باشند و به راحتی خراب نشوند. ضمنا وجود مقدار کافی از فسفر در بدن به عملکرد بهتر کلیه‌ها و استفاده مناسب از انرژی کمک می‌کند.

معمولا بدن‌سازها به مقدار زیادی فسفر احتیاج دارند، زیرا بدن بعد از یک تمرین سخت باید توانایی ریکاوری را داشته باشد تا عضلات از دست نروند. به طور کلی این ماده معدنی یکی از مواد بسیار مهم برای بدن انسان است و حتی در تولید دی ان ای و آر ان ای موثر هستند.

فسفر مورد نیاز بدن از چه راه‌هایی تامین می‌شود

به طور معمول غذاهای دارای پروتئین زیاد، فسفر بالایی نیز دارند. نان و دیگر محصولات دارای غلات نیز حاوی فسفر زیادی هستند. اما این بدان معنا نیست که غذاها و نوشیدنی‌های فرآوری شده را به دلیل منبع فسفر موجود در آن‌ها، اسید فسفریک، نمی‌توان استفاده کرد.

معمولا فسفر به شکل‌های مختلف و از طریق مواد غذایی گوناگون به بدن انسان منتقل می‌شود. اسید فسفریک یکی از راه‌های موثر انتقال فسفر به بدن انسان است. به منظور به دست آوردن اسید فسفریک، ابتدا فسفر از طریق یک فرآیند شیمیایی به پنتوکسید فسفر تبدیل می‌شود و پس از آن با انجام مراحلی تبدیل به اسید فسفریک می‌شود که در مواد غذایی و نوشیدنی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

راز آسمان پایتخت

اسید فسفریک-کاماپرس

اسید فسفریک در چه چیزهایی وجود دارد؟

طبق اعلام موسسه ان آی اُ اس اچ، گذشته از اینکه این کریستال بی‌رنگ و بو، بخشی از فسفر بدن انسان را تامین می‌کند، به دلیل اینکه از رشد کپک‌ها و باکتری‌ها در مواد شیرین جلوگیری می‌کند، بسیار کاربردی دارد.

در لیست مواد غذایی و نوشیدنی‌های محبوب مردم، نوشابه بیشترین مصرف را در سطح جهان دارد که تولیدکنندگان این نوشیدنی پرمخاطب، اسیدفسفریک را برای حفظ کیفیت آن به کار می‌برند. ترکیب این ماده افزودنی با نوشابه به آن طعم تندی می‌دهد. لازم به ذکر است که بیشتر اسید نوشابه مربوط به این ماده است. ضمنا اسیدفسفریک موجود در محصولات مختلف مثل نوشابه به آسانی جذب بدن می‌شود و حتی شرایط را برای جذب فسفر مواد غذایی طبیعی آسان می‌کند.

اسید فسفریک در مواد غذایی-کاماپرس

علاوه بر موارد مذکور، این ماده در تولید کود مورد استفاده کشاورزی نیز کاربرد دارد. همچنین از آن برای طعم دهنده خوراک دام و طیور استفاده می‌شود. صنعت داورسازی و دندانپزشکی یکی از متقاضیان اصلی اسیدفسفریک است. معمولا به منظور تولید سفیدکننده‌های دندان یا مایعات دهان شویه و همچنین داروهای ضد تهوع از اسید فسفریک استفاده می‌کنند.

این ماده در بخش صنعتی نیز کاربرد دارد و معمولا ژنراتورهای اکسپژنه و هیدروژنه آن را به کار می‌برند. مواد شوینده مصنوعی بدون اسید فسفریک قابل ساخت نیستند. صنایع نفتی هم از این مواد معدنی استفاده می‌کنند.

هنگام استفاده از مواد حاوی اسیدفسفریک دقت کنید

با توجه به موارد ذکر شده، متوجه شده‌اید که اسیدفسفریک از ماده معدنی فسفر به دست می‌آید که به صورت کاملا طبیعی در مواد غذایی غیرفرآوری شده وجود دارد و مورد نیاز بدن است. بنابراین باید به میزان دریافتی آن دقت کرد و پیش از اندازه مواد غذایی یا نوشیدنی‌هایی که دارای این ماده معدنی هستند را مورد استفاده قرار نداد.

چطور اسیدفسفریک بخریم؟

صنایع و بخش‌هایی که به این ماده احتیاج دارند باید آن را از مراکز معتبر تولیدکننده مواد معدنی خریداری کنند. معمولا تولید این ماده فرآیندی دارد. بسته به نیاز و کاربرد صنعتی، اسید فسفریک به صورت گالنی یا مخزنی به بازار عرضه می‌شود و متقاضیان قابلیت خرید آن را دارند. خوراکی و غیرخوراکی بودن اسیدفسفریک، حجم آن و … روی قیمت آن موثر است و متقاضیان با توجه به مورد استفاده خود می‌توانند این ماده را به هر شکلی خریداری کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : هیروتجارت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز