هشدار؛ احتمال کوری با لنز را جدی بگیرید

تور لحظه آخری-کاماپرس

یک استاد دانشگاه با هشدار نسبت به شنا کردن با لنزهای تماسی، گفت: شنا کردن با لنز طبی یا رنگی، راه ورود انواع باکتری‌ها به چشم و احتمال بروز کوری را تشدید می‌کند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید.

به گزارش کاماپرس، دکتر مریم نیتی با بیان اینکه موارد ابتلا به انواع بیماری‌های چشمی با عامل باکتری یا انگلی رو به فزونی است، اظهار کرد: استخرهای عمومی و آب‌های آلوده مکان‌های احتمالی وجود باکتری‌ها و سایر عوامل بروز بیماری‌های چشمی هستند، بنابراین هرگز با لنزهای تماسی چه طبی و یا چه با کاربرد زیبایی، شنا نکنید.

وی با بیان اینکه شنا با لنز می‌تواند عامل بروز عفونت چشم، سوزش چشم و حتی بیماری‌های مثل زخم قرنیه باشد، گفت: لنزها نباید در مجاورت هیچ آبی شامل آب استخر، دریا، آب لوله‌کشی و یا حتی آب حمام باشند، چراکه این محیط‌ها بهترین بستر برای رشد انواع ویروس‌ها و میکروب‌های خطرناک هستند.

هشدار کوری در صورت شنا با لنز

نیتی با تاکید بر ارتباط مستقیم بیماری کراتیت آکانتامبا یا عفونت قرنیه آکانتامبا با استفاده از لنز در هنگام شنا، اظهار کرد: این زخم عفونی می‌تواند به کوری کامل فرد و یا تخریب بافت قرنیه منجر شود.

راز آسمان پایتخت

بشتر بخوانید:

استاد گروه انگل‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به برخی از علایم ورود میکروارگانیسم‌های تک سلولی به چشم اشاره کرد و گفت: درد شدید چشمی، نورترسی، ریزش اشک، قرمزی و یا سوزش چشم برخی از این علایم است.

وی توصیه کرد: اگر در زمان شنا لنز تماسی داشتید، برای کاهش احتمال بروز عفونت و التهاب، لنز را بلافاصله خارج و با محلول لنز شست‌وشو دهید.

علایم بروز عفونت چشمی

این متخصص با اشاره به تفاوت آلودگی با میکروارگانیسم‌های تک سلولی نسبت به آلودگی با باکتری و قارچ‌، تصریح کرد: با مشاهده هر علامتی مثل درد شدید چشمی، از هرگونه خوددرمانی پرهیز و سریعا به متخصص چشم مراجعه کنید. این درد گاهی درد خودکشی نامیده می‌شود، چراکه آنقدر شدید است که با داروهای مسکن هم برطرف نمی‌شود.

وی با اشاره به نورترسی یا فتوفوبیا از دیگر نشانه‌های عفونت آکانتامبا، گفت: مبتلایان به این آلودگی تحمل نور را نداشته و حتی در شب‌ از عینک‌ آفتابی استفاده می‌کنند.

این استاد انگل‌شناسی با بیان اینکه عفونت قرنیه آکانتامبا بیشتر در استفاده‌کنندگان لنزهای تماسی نرم مشاهده شده، ادامه داد: لنزهای سخت هم هرگز نباید در طول شنا استفاده شوند، چراکه احتمال خروج این لنزها در آب بسیار زیاد است.

درمان عفونت آکانتامبا

وی استفاده از لنزهای تماسی یک‌بار مصرف را برای استفاده در هنگام شنا گزینه قابل اعتمادتری دانست و گفت: این لنزها را بعد از شنا دور انداخته و همچنین پس از شنا حتما چشم‌های خود را با اشک مصنوعی یا قطره استریل چشمی بشویید.

دکتر نیتی با هشدار نسبت به عدم استفاده از لنزهای چشمی به صورت مشترک، گفت: عفونت و میکروب آکانتامبا حتی از طریق دست آلوده نیز وارد چشم می‌شود، بنابراین رعایت بهداشت دست بسیار اهمیت دارد.

استاد گروه انگل‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان با بیان اینکه عفونت آکانتامبا باید به سرعت تشخیص و درمان شود، گفت: این عفونت جزو بیماری‌های خود محدود شونده نبوده و حتما باید توسط متخصص درمان شود.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “هشدار؛ احتمال کوری با لنز را جدی بگیرید

  1. نهال رستمی گفته:

    کلا با لنز طبی ن باید شنا کرد ن خوابید چون هر دوش خطرناک و کلا آدم هایی که از لنز خصوصا طبی استفاده میکنن باید خیلی مراقب باشن و اطلاعات کافی استفاده از اون رو بدونن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز