خطر جدی اشعه فرابنفش در تهران/ مناسب ترین عینک محافظ

تورهای مسافرتی لحظه آخر

این روزها کارشناسان ضمن هشدار  نسبت به خطرات ناشی از افزایش سطح اشعه فرابنفش خورشید به بالاترین حد خود، در خصوص استفاده از عینک‌های آفتابی مناسب و عدم قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید تاکید دارند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، بهترین راه محافظت از چشم در برابر اشعه ماوراء بنفش مضر خورشید (UV) استفاده از عینک آفتابی مناسب است. اما نکته مهم در این رابطه مقدار و درجه استاندارد UV  است.

به نقل از سایت پزشکی All about vision، بالاترین رتبه حفاظتی ارایه شده برای UV، عدد 400 است. طبق گفته آکادمی چشم پزشکی آمریکا، بهترین نوع عینک آفتابی مدلی است که 99 تا 100 درصد اشعه‌های UVA و UVB را مسدود کند و تنها، عینک آفتابی محافظت شده با UV 400 این کار را انجام می‌دهد.

مناسب ترین عینک برای محافظت در برابر اشعه مضر خورشید

هرچقدر امتیاز و رتبه UV بالاتر باشد، محافظت بالاتری دارد. بنابراین اگر خواهان حفاظت از چشمان خود در برابر اشعه فرابنفش خورشید هستید، باید به دنبال عینک آفتابی با برچسب UV 400  باشید که تقریباً تا 100 درصد از اشعه‌های مضر نور فرابنفش محافظت می‌کند.

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

بر اساس این گزارش، لنزهای محافظ UV 400 طول موج تا 400 نانومتر را مسدود می‌کند. همچنین می‌تواند بین 75 تا 90 درصد، نور مرئی خورشید که در جو زمین نفوذ کرده و به صورت اشعه‌های UVA و UVB به پوست و چشم شما آسیب می‌زند را نابود کند.

عینک آفتابی پلاریزه چگونه کار می‌کند؟

به نقل از سایت پزشکی  All about vision، اگرچه عینک‌های آفتابی پلاریزه برای محافظت از چشمان  در برابر تابش خیره کننده خورشید مفید هستند، اما همیشه در برابر اشعه‌های مضر UV بیشترین محافظت را ارائه نمی‌‌کنند. بنابراین لنزهای پلاریزه و دارای UV در اکثر عینک‌های آفتابی همیشه باهم جفت می‌شوند.

لنزهای عینک آفتابی پلاریزه از فیلتر خاصی برای پیشگیری در برابر تابش خیره کننده استفاده می‌کنند، مانند نور شدیدی که از سطوح براق مانند آب و برف منعکس می‌شود. بنابراین از آنجاکه عینک آفتابی پلاریزه به بهبود دید و کاهش عوارض ناشی از تابش کمک می‌کند، اغلب برای ورزش‌های آبی و فعالیت‌های زمستانی هم توصیه می‌شود.

در عین حال باید دقت داشته باشیم که همه عینک‌های پلاریزه بهترین محافظت را در برابر اشعه‌های مضر UV ارائه نمی‌کنند. به عنوان مثال، بسیاری از عینک‌های آفتابی پلاریزه ارزان قیمت، محافظت کافی در برابر اشعه ماوراء بنفش ندارند، بنابراین در زمان خرید و انتخاب عینک آفتابی پلاریزه، به برچسب UV 400 یا 100 محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش دقت کنید.

بیماری‌های چشمی ناشی از اشعه مضر خورشید

باید بدانید که محافظت از چشم‌ها در برابر اشعه ماوراء بنفش برای پیشگیری از بروز بیماری‌های چشمی اهمیت بالایی دارد، چراکه خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

در این میان شایان ذکر است که کودکان بیش از بزرگسالان در معرض خطر آسیب چشم ناشی از اشعه خورشید هستند، چراکه گاهی بیشتر از بزرگسالان در بیرون از خانه فعالیت می‌کنند و همچنین لنزهای داخل چشم کودکان شفافتر از بزرگسالان است و در نتیجه اشعه ماوراء بنفش به عمق چشم آنها نفوذ می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است: از آنجاکه آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش در دوران کودکی اغلب تا 40 سالگی خود را نشان نمی‌دهد، بسیار مهم است که همواره و در طول زندگی  از عینک آفتابی دارای UV 400 استفاده کنید.

راه تشخیص عینک آفتابی مناسب

متأسفانه، تشخیص عینک آفتابی دارای لنزهای محافظ، آسان نیست. همچنین تشخیص میزان محافظت بر اساس رنگ لنز امکان پذیر نیست، چراکه رنگ لنز هیچ ارتباطی با محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش ندارد. بهترین گزینه علاوه بر داشتن برچسب UV 400 یا 100 محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش، کمک گرفتن از متخصصان بینایی سنج است. آنها می‌توانند با یک آزمایش ساده سطح محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش را تعیین کنند.

انتهای پیام

لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز