هرآنچه باید درباره تهران شیمی بدانید

داروهای ژنریک یا عمومی، داروهایی شیمیایی هستند که از لحاظ دوز، قدرت، مسیر کیفیت و عملکرد معادل یک محصول با نام تجاری هستند؛ یعنی هر گونه دارو که به بازار تحت نام شیمیایی، بدون تبلیغ عرضه می‌شود، یک داروی ژنریک است. این داروها می‌توانند توسط هر تولیدکننده‌ای تولید شوند. نظام دارویی ایران پس از انقلاب اسلامی به «طرح ژنریک» تبدیل شد تا عدالت در زمینه سلامت برقرار شود. از آن پس شرکت‌های زیادی در زمینه تولید محصولات ژنریک گام برمی‌دارند که از میان آن‌ها می‌توان «تهران شیمی» را نام برد.

کاماپرس، قصد دارد در ادامه این شرکت داروسازی که در جایگاه برترین شرکت‌های تولید داروی ژنریک در ایران قرار دارد را به علاقه‌مندان و فعالان عرصه تولید دارو و درمان معرفی کند؛

1. تهران شیمی، در خرداد سال 1335 توسط عبدالله رضائی و برادران پایه‌گذاری شد و در همان ابتدا به واردات دارو پرداخت، این در حالی بود که از همان زمان به فکر تاسیس یک واحد داروسازی در ایران بودند.

2. سپس تهران شیمی با همراهی دو مرکز داروسازی در آلمان به نام‌های بوهرینگر مانهایم و کم گروننتال به عنوان شریک و پشتیبان علمی، شروع به عرضه تولیدات دارویی کرد. در  این مدت، این شرکت، با تجهیز کردن کارخانه به دستگاه‌های مدرن اتوماتیک و نیمه اتوماتیک و همچنین آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت در جنب کارخانه، فعالیت‌های خود را در حوزه سلامت کشور گسترش داد.

3. در ماه آذر سال 1344 تهران شیمی، به صورت فزاینده‌ای سرمایه‌اش را جهت گسترش کار چندین برابر کرد و تعداد نیروی انسانی‌اش به بیش از 110 نفر از متخصصین ایرانی و خارجی رسید. این روند رو به رشد ادامه داشت تا آنجا که اکنون تهران شیمی با به کارگیری به‌روزترین تکنولوژی‌ها و ابزار با حضور بیش از 400 نفر نیرو به فعالیتش ادامه می‌دهد.

راز آسمان پایتخت

4. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تغییر در ساختار نظام دارویی کشور و کوتاه کردن دست شرکت‌های چندملیتی به شدت احساس می‌شد. پس بنابر مصوبه هیات پنج نفری قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران، سهام این شرکت به تملک نظام جمهوری اسلامی درآمد و در آبان 1377 کلیه سهام آن به سهامداران منتقل شد.

5. تهران شیمی در بورس اوراق بهادار تهران نیر با نماد شتهران حضور دارد و کلیه سهامداران آن اشخاص حقیقی اند.

6. تهران شیمی، اکنون 202 عدد محصول تولید می‌کند که 12 گروه دارویی آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضدقارچ، داروهای اورولوژی، بی‌هوش‌کننده‌های عمومی، داروهای پوستی، داروهای تنفسی و آنتی‌هیستامین، داروهای دیابت، داروهای مربوط به سیستم اندوکرین، داروهای ضددرد و التهاب، داروهای قلب و عروق، گوارش، مغز و اعصاب و مکمل‌های دارویی را شامل می‌شود.

7. شرکت داروسازی تهران شیمی، با شرکت‌های تهران دارو، پخس فردوس، پخش هجرت، ایران هورمون و داروگستر نخبگان همکاری می‌کند.

8. تهران شیمی در کیلومتر پنج اتوبان فتح در خیابان نورد، واقع شده است و با شعار تجربه دیرین، دستاورد نوین فعالیت می‌کند.

9. مدیریت عامل شرکت تهران شیمی را علی مهرآمیزی بر عهده دارد و محمود و سعید سعیدی‌نژاد، محسن پرنیان‌پور و همچنین عبدالمجید سعیدی‌نژاد از دیگر اعضای هیات مدیره این شرکت هستند.

10. شرکت تهران شیمی در سال 1396 موفق به دریافت گواهی‌نامه رتبه زرین یک ستاره از مرکز ملی رتبه‌ بندی ایران با امتیاز 81.03 از 100 شد که رتبه سیمین را هم پیش‌تر در سال 1391دریافت کرده بود. همچنین این شرکت تاکنون موفق به دریافت تقدیرنامه‌های اشتهار به کیفیت محصولات از سوی سازمان غذا و دارو به جهت مدیریت تولید داروی ضد دیابت و داروی ضدچربی خون شده است. تهران شیمی همچنین جایزه تولیدکنندگان پیشتاز سازمان غذا و دارو را نیز دریافت کرده است.

11. شرکت تهران شیمی، نظام مدیریت یکپارچه آی. ام. اس را مبتنی بر الزامات استاندارهای مدیریت کیفیت ایزو 9001، ایمنی و بهداشت شغلی ایزو 45001 و ایزو140001 را مستقر کرده است. همچنین این شرکت پایبند به اصول و روش‌های مناسب تولید جی. ام. پی نیز هست.

12. واحد کنترل کیفیت شرکت داروسازی تهران شیمی در فضایی به وسعت 700 مترمربع با پرسنلی مجرب و کارآزموده فعالیت دارد. این گروه با استفاده از دستگاه‌های مدرن، طبق آخرین دستورالعمل‌های کنترل کیفی اف.دی.ای -سازمان غذا و داروی آمریکا- و استانداردهای بین‌المللی، نسبت به ارزیابی کیفی محصولات تولیدی اهتمام می‌ورزد. از همین رو این واحد، متشکل از سه آزمایشگاه کنترل میکروبی، کنترل فیزیک و شیمیایی و کنترل حین تولید است که در مجموع دارای 42 کارشناس در بخش‌های مختلف آنالیز دستگاهی، میکروبیولوژی، کنترل اقلام بسته‌بندی و کنترل فیزیکوشیمیایی مواد اولیه و محصول فعالیت می‌کنند.

مرتبط با : تهران شیمی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز