قیمت روز آهن 29 مهر 1402/ مختصری درباره آهن اسفنجی و نحوه تولید آن بدانید

تور لحظه آخری-کاماپرس

صنعت آهن و فولاد کشور یکی از بخش‌های اصلی استفاده کننده آهن اسفنجی است که از آن به عنوان جایگزینی برای ضایعات کوره‌های القایی و قوس الکتریکی استفاده می‌کند. آهن اسفنجی از طریق احیای سنگ آهن شکل می‌گیرد و معمولا در بازار آن را به عنوان آهن احیا شده یا بریکت شده داغ نیز می‌شناسند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ روز، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید

به گزارش کاماپرس، آهن اسفنجی یکی از اقلام پرکاربرد صنعت فولاد کشور است که علاوه بر جایگزینی برای ضایعات آهن، برای خنک کنندگی کوره‌های اکسیژنی، ساخت انواع شمش فولادی در کوره‌های قوس الکتریکی، جایگزینی ضایعات در صنایع فولادی و همچنین صنعت تولید اسلحه و ابزارهای آهنی کاربرد دارد. عیار آهن اسفنجی بین 84 تا 95 درصد تخمین زده شده است که مقدار بالایی محسوب می‌شود.

طی پنج سال گذشته بالغ بر 5 درصد از فولاد مصرفی جهان از این نوع آهن به دست آمده است. با توجه به اینکه آلایندگی هوا در حال افزایش بوده و مشکلات زیست محیطی زیادی در اثر دیگر روش‌های تولید آهن شکل گرفته و همچنین با در نظر گرفتن قیمت آهن اسفنجی، به نظر میزان استفاده از این محصول فولادی در سال‌های آینده رشد بیش از پیش پیدا کند.

آیا کارخانه‌های فولادی ایرانی به تولید آهن اسفنجی می‌پردازند؟

ایران تا پیش از سال 1389، از آهن اسفنجی استفاده نمی‌کرد. اما برای نخستین بار در سال 1389، کارخانه‌ای در استان یزد از این ماده در کوره القایی خود استفاده کرد. پس از آن کارخانه‌های زیاد دیگری شروع به تولید این محصول کردند که البته همه آن‌‌ها در این جریان موفق نبودند. دلیل عدم موفقیت برخی کارخانه‌ها در استفاده از آهن اسفنجی به عدم آشنایی آن‌ها با روش شارژ، بالا بودن کربن موجود و … بازمی‌گشت که زمان ذوب آن‌ها را در کوره‌های القایی بالا می‌برد. به تدریج و با گذشت زمان برخی کارخانه‌های فولادی توانستند راندمان کوره‌های خود را افزایش داده و از فرآیند تولید آهن اسفنجی و کاربرد آن را ادامه بدهند.

راز آسمان پایتخت

بهترین مرکز برای کسب اطلاعات درباره آهن اسفنجی

هم اکنون افرادی که مایل به اطلاع از کارخانه‌های موفق تولیدکننده آهن اسفنجی هستند می‌توانند به وبسایت آهن ملل مراجعه کرده و اطلاعات لازم را کسب کنند.

در جدول زیر کارخانه‌های موفق این حوزه به همراه قیمت آهن اسفنجی تولیدشده در آن‌ها آورده شده است؛

https://ahanmelal.com/steel-basic-materials/sponge-iron-price

انتهای پیام

مرتبط با : آهن ملل اصفهان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز