فروش سهام عدالت ؛ نقش صندوق توسعه بازار چیست؟

لست سکند

سهام عدالت شرکت سرمایه‌گذاری استان خراسان جنوبی در بورس تهران از امروز قابل معامله شد.

به گزارش کاماپرس؛پس از آزادسازی سهام عدالت در 9 اردیبهشت 1399 فرصت یک ماهه برای سهامداران در نظر گرفته شده بود که دو روش مدیریت مستقیم و غیر مستقیم برای اداره سهام خود برگزینند، در نهایت از حدود 49 میلیون سهامدار عدالت، حدود 20 میلیون نفر روش مدیریت مستقیم و 29 میلیون نفر روش غیر مستقیم یعنی مدیریت از طریق شرکتهای استانی سرمایه‌گذاری سهام عدالت را برگزیدند. حالا بنابر اعلام ستاد آزادسازی سهام عدالت، شرکت سرمایه گذاری استان خراسان جنوبی به عنوان شرکت پایه برای اجرای مرحله دوم طرح بزرگ آزاد سازی سهام عدالت انتخاب شده و از امروز حدود 400 هزار سهامدار این شرکت می توانند سهام خود را معامله کنند.

روش اطلاع از میزان سهام

حسین فهیمی سخنگوی ستاد آزاد سازی سهام عدالت در اینباره گفته است: شرکت سرمایه گذاری استان خراسان جنوبی به تنهایی با سرمایه 6 هزار و 400 میلیارد تومان ثبت شده است که حدود 400 هزار نفر در آن سهامدار هستند و به طور متوسط به هر فردی که حدود 500 هزار تومان سهام عدالت داشت ، حدود 124 هزار سهم 100 تومانی تعلق گرفته است که از طریق مراجعه به سایت سهام عدالت از شرکت سرمایه گذاری استانی و میزان سهام خود مطلع می‌شوند.

نقش بازارگردانی در افزایش ارزش دارایی

راز آسمان پایتخت

فهیمی در خصوص ارزش دارایی سهامداران در روش سهامداری غیرمستقیم گفته است: ارزش این دارایی با آنچه که در روش مستقیم داریم برابر است با این تفاوت که در شرکت سرمایه گذاری استانی، یک بازارگردان قوی به نام صندوق توسعه بازار وجود دارد که کار بازارگردانی را برای این شرکت انجام خواهد داد و این یک امتیاز محسوب می شود.

حفظ دارایی با وثیقه‌گذاری سهام در بانک

به گفته علاوه بر بازارگردانی، این امکان وجود دارد که فرد همه سهام خود یا بخشی از آن ها را در نزد یکی از بانک ها وثیقه بگذارد و به ازای آن کارت اعتباری دریافت کند.
فهیمی افزود: بانک ملی شروع کننده این اعتباردهی خواهد بود و از فردا همه شعب این بانک، آمادگی دریافت تقاضاها را دارند و در همه مراحل، شهروندان به مراجعه حضوری نیاز نخواهند داشت.

صندوق توسعه بازار چه می‌کند؟

گفتنی است که صندوق توسعه بازار، سازوکار بازارگردانی را برای کل بازار را اجرا می‌کند. به این صورت که در زمانی که تقاضا برای خرید سهام زیاد باشد، این صندوق اقدام به عرضه کرده و در زمانی که عرضه در بازار زیاد باشد، صندوق طرف تقاضا را تأمین می‌کند. در عین حال صندوق توسعه وظیفه دارد در شرایط افزایش بی رویه قیمت‌ها نیز با عرضه سهام، در جهت بازارگردانی و مدیریت عرضه و تقاضا در بازار اقدام کند، به همین علت مأموریت اصلی این صندوق، ایجاد ثبات و جلوگیری از نوسانات افراطی در بازار است.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز