طرح خانه های 25 متری به زودی رونمایی می‌شود

لست سکند

طرح احداث واحدهای مسکونی کوچک – 25 متری – در حال نهایی شدن در کمیسیون زیربنایی دولت بوده و به مراحل اجرایی نزدیک‌ شده است.

به گزارش کاماپرس، طرح ساخت خانه های کوچک مقیاس که حداقل متراژ آنها 25 متر مربع است از مدتی پیش توسط دولت و شهرداری مطرح شد و به نظر می رسید به دلیل انتقاداتی که به آن وارد شد کنار گذاشته شده است. اکنون خبر می رسد که دولت پیگیر اجرایی کردن این طرح است و به زودی شاهد رونمایی از آن خواهیم بود.

روزنامه همشهری در گزارش اقتصادی امروز خود به این موضوع پرداخته و نوشته است؛ساخت خانه‌های کوچک‌اندازه بین 25تا 40مترمربع، از سال گذشته در هیأت دولت مطرح شد و مدیریت شهری به‌عنوان تسهیلگر از طرح حمایت کرد، به مراحل اجرایی خود نزدیک‌تر شده است. اخبار رسیده به همشهری نشان می‌دهد که اکنون طرح در کمیسیون زیربنایی دولت در حال پیگیری بوده و چکش‌کاری نهایی آن در حال انجام است. با این حساب چندی دیگر از طرح خانه‌هایی با مقیاس پایین رونمایی خواهد شد.

خانه 25 متری جایی برای آرامش نیست

عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران درباره این طرح گفته است: قیمت مسکن آنقدر بالا رفته که به تملک دهک‌های پایین در شهر تهران نمی‌شود فکر کرد. ولی اگر مسکن ارزان یا کوچک‌اندازه تولید بشود، این اتفاق می‌افتد یا اقشار پایین‌تر می‌توانند آن را اجاره کنند.

راز آسمان پایتخت

این مقام مسئول بیان کرده است که برخی می‌گویند شهرداری می‌خواهد قوطی کبریت برای مردم بسازد و این با فرهنگ ایرانی هماهنگ نیست. درحالی‌که اگر به محلاتی که از شهرهای تاریخی ایران باقی مانده‌اند، برویم می‌بینیم مثلاً در بافت قدیمی سمنان یا در همین تهران قدیم خانه‌های بسیار کوچکی وجود داشته است. تصور ما از فرهنگ سکونت ایرانی درست نیست، در سنت سکونت ایرانی همه خانه‌ها اعیانی نبوده است.

مخالفان این طرح معتقدند خانه، جایی برای آرامش است، ولی یک خانه 25متری جایی برای آسایش نیست. مسئولان باید توجه کنند خانه خوابگاه نیست. خانه محل استراحت است. جایی که همه نیازهای انسانی در آن بر طرف می‌شود.

در خانه انسان‌ها کارهای شخصی‌شان را انجام می‌دهند، معاشرت می‌کنند و… در بسیاری از کشورهایی که از این الگو استفاده کردند مانند ژاپن یا طرح با شکست مواجه شده و آمار اختلافات و… در آن بالا رفته است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  بازار مسکن، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “طرح خانه های 25 متری به زودی رونمایی می‌شود

  1. امیدوار گفته:

    سوال :اگر در خانه کوچک آمار اختلافات و مشاجرات و غیره بیشتر شده …وقتی خانه و سقفی برای ماندن نداشته باشند چطور خواهد شد؟!
    با این روند گران شدن پول پیش و رهن خانه ها و وام یکساله برای رهن تا سال آینده که مهلت وامهای اجاره تا سال آینده تمام بشه چندین میلیون خانواده به بی خانمانها و کارتون خوابها اضافه خواهد شد
    سال 1400 سال شروع بی خانمانی برای میلیونها خانواده ایرانی خواهد بود

    امکان داره خانه های 25 متری را در طرح قسط و اجاره به مستاجرها واگذار کنند ؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز