صنعت روی زنگان؛ پیشرو در تولید مواد معدنی

تورهای مسافرتی لحظه آخر

یافته‌های جهانی نشان دهنده مصرف آهک از هزاران هزار سال پیش است. اهرام مصر که بیش از 4 هزار و 500 سال قدمت دارند به صورت کامل از سنگ آهک ساخته شده است. ساختمان‌های آهکی در زمان رومی‌ها نیز، که هنوز بقایای آن وجود دارد و هزاران سازه دیگر در بخش‌های مختلف جهان همگی با آهک و سنگ‌های آهکی بنا شده‌اند. امروزه بیشتر از 5 هزار میلیون تن آهک در سراسر جهان برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار صنایع معدنی اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

در ایران معادن آهکی زیادی وجود دارد. «صنعت روی زنگان» یکی از مجموعه‌هایی است که ظرفیت آهک معادن انگوران را مورد استفاده قرار می‌دهد. این شرکت علاوه بر آهک هیدراته، خدمات و محصولات دیگری هم به مشتریان خود ارائه می‌دهد. در ادامه کاماپرس به سایر تولیدات و ویژگی‌های این شرکت می‌پردازد تا علاقه‌مندان و فعالان این حوزه بیشتر با صنعت روی زنگان آشنا شوند؛

از طرح ریزی تا احداث

جرقه ایجاد صنعت روی زنگان به استفاده از ذخایر روی معدن انگوران و لزوم کلسیناسیون این ماده بر می‌گردد. نوع کالامین معدن انگوران فکر راه اندازی کارخانه‌‌ای با قابلیت انجام کلسیناسیون را ایجاد کرد. سال 1378 پیشنهاد راه اندازی، کلنگ زنی و عملیات اجرائی احداث کارخانه تولید کنسانتره روی آغاز شد.

قرارداد احداث این کارخانه با شرکت مهندسی کاهنربا، به شکل کلیدگردان، منعقد و حدود 11 ماه بعد مورد بهره برداری قرار گرفت. از سال 1379 تا به حال صنعت روی زنگان نقش زیادی در تامین کنسانتره روی مورد نیاز صنایع کشور دارد. این شرکت با مدیریت حسن احمدیان به دنبال ارائه خدمات باکیفیت و قیمت مناسب برای رفع نیاز مشتریان است.

راز آسمان پایتخت

خدمات و تولیدات متنوع روی زنگان

کنسانتره روی تولید اصلی این شرکت است. این ترکیب ماحصل عملیات کانه آرایی بر روی ماده معدنی بوده و فرآوری شده آن در صنایع اساسی مثل ساختمان سازی، لوازم الکتریکی و الکترونیکی و حمل و نقل کاربرد دارد. آهک هیدراته نیز در لیست محصولات تولیدی روی زنگان به چشم می‌خورد. این ماده پودری، سفید رنگ و بی‌بو همان محلول اشباع هیدروکسید کلسیم است که در تصفیه آب، فاضلاب و دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که ریشه دندان با این ماده پر می‌شود.

خردایش و کلسیناسیون-فرآیند تصفیه حرارتی- مواد معدنی در همین شرکت انجام می‌شود. هوی مدیا یکی دیگر از فرآیندهایی است که در این مجموعه بر روی مواد معدنی انجام می‌شود. روش جداسازی هوی مدیا برای پرعیار سازی کانه‌های باطله به کار می‌رود.

این مجتمع علاوه بر محصولات ذکر شده، سفارشات پیمانکاری در خصوص خردایش سایر مواد معدنی از قبیل سنگ آهن، خاک معدنی مس، دی اکسید منگنز، باریت، بتتونیت و … را نیز می‌پذیرد.

زنگان عملکرد سال 1398 را جبران کرد

صنعت روی زنگان سال 1391 در جمع شرکت‌های فرابورسی قرار گرفت و همان سال عمده سهام این مجموعه توسط کالسیمین خریداری شد. نماد «زنگان» در حال حاضر با بیش از 5 هزار و 851 میلیارد ریال ارزش بازاری در تابلوی اول بازار فرابورس قرار دارد. اکنون کالسیمین با 66.76 درصد سهم و صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی توازن کوروش با 1.66 درصد سهم، دارندگان عمده زنگان هستند.

این شرکت در سال مالی 1398 نتوانست عملکرد مناسبی داشته باشد. اما صورتمالی حسابرسی شده امسال این مجموعه حکایت از رشد 215 درصدی درآمد عملیاتی این شرکت در سال مالی گذشته نسبت به 1398 دارد. سود پایه هر سهم زنگان هم در پایان سال مالی 1399، هزار و 31 ریال بوده که نسبت به سال گذشته آن، 603 ریال افزایش داشت. ضمن اینکه شرکت مذکور در سال گذشته رکورد تولید جدیدی را ثبت کرد و طبق گزارش عملکرد آن، بعد از 20 سال میزان تولیداتش به 177 هزار و 108 تن رسید!

طرح‌های توسعه‌ای و رکورد شکنی‌های زنگان

این شرکت در سال‌های فعالیت خود مطالعات زیادی را صورت داده و پروژه‌های مختلفی راه اندازی کرده است. ساخت و راه اندازی خط هوی مدیا و خط تولید آهک هیدراته با توان تولیدی 40 هزار تن در روز دو پروژه اخیر این مجموعه است. نتیجه این فعالیت‌ها افزایش 100 درصدی تامین آهک هیدراته شرکت‌های گروه توسعه معادن روی ایران شد. به علاوه زنگان سال گذشته در تولید آهک هیدراته رکورد خوبی را به جای گذاشت.

این شرکت طی سال 1399 مشغول تکمیل پروژه‌های ذخیره سازی آهک، به میزان 360 تن، با استفاده از تجهیز ساختمان پروداکت هاوس و راه اندازی خطوط کلسیناسیون روی در خط 4 کارخانه خود بود.

با توجه به امکانات روی زنگان و مواد معدنی تولیدی‌اش، وابستگی یک شرکت ماشین سازی به آن چندان بعید نیست. صنعت ماشین سازی به دلیل ارزش افزوده بالایی که دارد، صنعت استراتژیک بوده و به عنوان پشتیبانی کننده سرمایه گذاری اهمیت زیادی دارد. در حال حاضر شرکت «ماشین سازی آلفا» به عنوان زیرمجموعه این شرکت به فعالیت می‌پردازد.

مرتبط با : صنعت روی زنگان
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز