سقف وافل چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه ساخت بناهای بتنی برای سازه‌هایی با کاربری متفاوت، بسیار رواج یافته است. از دلایل تمایل سازندگان به ساختمان های بتنی، می توان به استقامت و ساخت آسان و مقرون به صرفه اشاره نمود. در این سازه ها برای ساخت دیوار و سقف، از روش‌های خاصی استفاده می شود که مهندسان مجرب، با آن‌ها آشنایی کامل دارند. به عنوان مثال می‌دانند وال پست در اسکلت بتنی یا سقف وافل چیست و چه کاربردی دارد؟

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، مهندسی عمران به دلیل تنوع بالا و به روز بودن روش‌های ساخت و ساز، بسیار مورد استقبال دانشجویان قرار می گیرد. راحت ترین گرایش ارشد عمران نیز برای فارغ التحصیلان این رشته، بازار کار خوبی فراهم می کند. البته مطالعه و استفاده از روش های نوین برای طراحی و ساخت بناهای گوناگون، از ویژگی های متمایز مهندس عمران خبره محسوب می شود.

آشنایی با سقف وافل

سقف وافل یکی از انواع سقف‌ های بتنی است که قدمت استفاده از آن به هزاران سال پیش باز می ‌گردد. برای اولین بار از این سقف، 2 هزار سال پیش در بنای آکروپولیس و تخت جمشید استفاده شده است.

بعد از هزاران سال، هنوز این مدل سقف‌ کاربردی بوده و در بناهایی با ارتفاع سقف بالا؛ مانند پارکینگ، مراکز خرید و فرودگاه ‌ها از آن استفاده می ‌شود. سقف وافل از بتن مسلح ساخته شده و شکل ظاهری آن پنجره ‌ای است، درست مانند وافل!

راز آسمان پایتخت

با وجود مزایای زیاد سقف وافل، از آن نمی ‌توان در همه شرایط آب و هوایی و بناهای مختلف استفاده کرد. بلکه بسته به شرایط اقلیمی، بافت منطقه و نقشه ساختمان، می ‌توان سقف عرشه فولادی، کامپوزیت و بتن آرمه را نیز به کار برد.

علاوه بر کاربردهای فنی سقف وافل، ظاهر زیبا و ساده آن قابل توجه است. اگر به بناهایی مانند آکروپولیس و تخت جمشید نگاه کنید، به جذابیت آن بیشتر پی خواهید برد.

معرفی کامل انواع سقف وافل

این مدل سقف با توجه به نوع طراحی، دهانه سازه و قالبی که برای ساخت آن استفاده می ‌شود، دارای دو فرم یک طرفه و دو طرفه است. اگر نسبت طول دهانه سازه به عرض آن از 2 کمتر باشد، اغلب از سقف وافل دو طرفه استفاده می ‌شود. این در حالی است که اگر این نسبت بیشتر از 2 باشد، وافل یک طرفه به کار می­­ رود.

در این زمینه طول دهانه هم اهمیت بسیاری دارد. برای سازه‌ هایی با طول دهانه بیشتر از 9 متر، انواع دو طرفه و برای مواردی که کمتر از 9 متر باشد، از یک طرفه استفاده می‌ کنند.

سقف وافل یک طرفه

سقف وافل یک طرفه همانطور که گفتیم در سازه ‌هایی استفاده می ‌شود که دهانه ‌های کوتاه ‌تری دارند. برای ساخت این مدل سقف از قالب‌ مستطیلی استفاده می‌ کنند.

این مدل قالب ‌ها به شکل دال یک طرفه عمل کرده و همچون سقف یک طرفه بوده که میزان مصرف میلگرد در آن نسبتا کم است. بنابراین از لحاظ اقتصادی گزینه بسیار مطلوبی به حساب می ‌آید.

سقف وافل دو طرفه

این مدل سقف را در سازه ‌هایی استفاده می‌ کنند که طول دهانه آن بیشتر از 9 متر بوده و نسبت طول به عرض کمتر از 2 باشد. قالب مورد استفاده در وافل دو طرفه مربعی بوده و میلگرد‌های بیشتری در آن بکار رفته است.

البته با وجود میلگردهای زیاد، استحکام و مقاومت بالایی دارد که آن را به یکی از بهترین انتخاب ها تبدیل کرده است. بنابراین توصیه می گردد کیفیت را فدای کمیت و کاهش بودجه نکنید.

کاربرد سقف وافل چیست؟

این مدل سقف، از آن جایی که استحکام بسیار بالایی دارد، در سازه ‌هایی با دهانه بزرگ، استفاده می ‌شود. بر اساس محاسبات انجام شده تا دهانه سازه بیش از 12 متر را هم پشتیبانی می ‌کند.

ایستایی این سقف و همچنین سریع بودن روند اجرای آن، باعث می ‌شود نه تنها بتوان از فضا بیشترین بهره را برد؛ بلکه در هزینه ‌ها هم صرفه جویی کرد. دلیل آن هم کاهش مصرف بتن آرمه و میلگرد است.

از این مدل سقف در بناهای بزرگ با سقف بلند مانند فرودگاه، پارکینگ‌، مراکز خرید و مجتمع‌ های تجاری استفاده می ‌شود. عملکرد سقف وافل طوری است که تعداد ستون ‌ها را کاهش می ‌دهد. همین مسئله فضای داخلی را بیشتر می‌ کند.

مزایا و معایب سقف وافل

هر زمان که ساختمانی احداث می شود، پیش روی طراح آن گزینه های مختلفی وجود دارد تا به عنوان سقف انتخاب کند. هر سازنده ای باید با توجه به نوع پروژه، هزینه ها، قیمت تمام شده سازه، مدت زمان کاری، استحکام مورد نظر و ارتفاع ساختمان، یک روش بهینه را برای احداث سقف انتخاب کند. در زیر با مزایا و معایب سقف وافل آشنا شده و با آگاهی از اینکه مزایای سقف وافل چیست و چه معایبی می تواند برای کار ما داشته باشد، می توان آن را انتخاب کرد.

7 مزیت سقف وافل را بشناسید!

در زیر به مزایای سقف وافل می پردازیم:

  • وزن سقف بسیار کم است؛ بنابراین فشار کمتری به بدنه ساختمان خواهد آمد.
  • حجم بتن مصرفی کمتر از دیگر حالت ها بوده و در نتیجه هزینه کمتری خواهد داشت.
  • اجرای این مدل سقف بسیار سریع بوده و پیاده سازی آن برای کارگران ایمن است.
  • از قالب ها می توان در پروژه های متعدد استفاده کرد.
  • نمای سقف از زیر بسیار جذاب تر بوده و می توان شاهکارهایی در معماری ساخت.
  • ستون های میانی حذف شده و فضا دلبازتر خواهد بود.
  • هم در اسکلت های بتنی و هم در اسکلت های فلزی کاربرد دارد.

سقف وافل چه معایبی دارد؟

این نوع سقف معایبی دارد که به آن اشاره می کنیم:

  • قالب ها به دلیل استفاده از ابزارهای تخصصی هزینه بیشتری دارد.
  • از آن نمی توان به سادگی در سطوح شیب دار استفاده کرد.
  • ساخت و اجرای آن نیازمند کارگرانی با تجربه بیشتر و مهندسانی حرفه ای تر است.
  • ضخامت این سقف ها بسیار کم است و عایق خوبی برای حرارت نیست.
  • از این سقف ها بیشتر در ساختمان هایی عمومی، مانند پارکینگ، استفاده می شود.

آشنایی با نحوه اجرای سقف وافل

اصول کلی اجرای سقف وافل همانند دیگر سقف های بتنی است. در ابتدا شمع بندی انجام شده تا شاسی کشی سقف اجرا شود. نکته جالب این است که دیگر نیازی به تخته کشی در زیر سقف نیست. به دلیل وجود قالب ها، بتن در همان نقطه باقی می ماند. همین امر باعث صرفه جویی در زمان می شود. در این روش، ساخت سقف بسیار سریع تر به پایان می رسد، قالب ها روی قوطی ها قرار گرفته و آرماتور گذاری شروع می شود.

بر اساس لیستوفر، میلگردها به شکل مخصوصی برش خورده و تنظیم می شوند. در نهایت به مرحله بتن ریزی می رسیم. در صورتی که بخواهید در ارتفاع زیادی بتن ریزی کنید، به پمپ بتن نیاز پیدا خواهید کرد. هر زمان که بتن به اندازه کافی خشک شد و استحکام پیدا کرد، قالب ها باز می شوند.

هر مهندسی که می داند سقف وافل چیست، از اصول و آیین نامه باز کردن قالب ها پس از بتن ریزی نیز آگاه است. به همان ترتیب گفته شده قالب ها را باز کرده و مرحله اجرای سقف به پایان می رسد. از این قالب ها می توان دوباره در پروژه دیگری استفاده کرد.

حرف آخر، ضرورت استفاده از سقف وافل در ساختمان

سقف وافل چیست و چه کاربردی دارد؟ استفاده از سقف وافل نه تنها از جنبه زیبایی ضرورت دارد، بلکه عامل مهم ‌تر؛ حفاظت از ساختمان و کاهش بار است. از مزایای استفاده از سقف وافل در سازه بتنی می توان به وزن بسیار کم و سرعت و امنیت بالا هنگام اجرای آن اشاره نمود، هر چند پیاده سازی آن برای سطوح شیب دار کمی سخت است. از انواع یک طرفه و دوطرفه سقف وافل در ساختمان های عمومی مانند پارکینگ و فرودگاه استفاده می شود.

انتهای پیام

مرتبط با : رایان بوک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز