سازه های آبی شوشتر جاذبه ای تاریخی برای گردشگران نوروزی

سازه‌های آبی شوشتر یکی از معروف‌ترین آثار تاریخی و باستانی جنوب کشور و به نوعی اثر شاخص این منطقه از نظر جهانی محسوب می‌شود. این سازه‌های کاربردی برای انتقال آب و بهبود روند آبادانی منطقه مورد استفاده قرار می‌گرفت و یکی از نشانه‌های نبوغ مهندسی مردمانی است که در گذشته دور در این منطقه می‌زیسته‌اند.

کاماپرس در این گزارش به معرفی اثر تاریخی سازه‌های آبی شوشتر پرداخته است.

سازه‌های آبی شوشتر و کاربرد آن در گذشته ایران

سازه‌های آبی شوشتر یک اثر تاریخی و باستانی نیست و این مجموعه متشکل از 13 اثر تاریخی مرتبط به هم در یک منطقه جغرافیایی است. این 13 اثر شامل پل‌ها، آسیاب‌ها، آبشارها، بندها، کانال‌های دست‌کند و تونل‌های بسیار بزرگ و عظیم برای انتقال آب می‌شود. در واقع این 13 ساخته دست ایرانیان باستان در خدمت یک هدف و در کنار هم کار می‌کرده و تکمیل کننده هم بوده‌اند.

وظیفه اصلی این سازه‌ها انتقال آب از یک مبدا پرآب به سمت مکان‌هایی بود که آب کافی نداشتند. دلیل این موضوع گسترش شهرها و روستاها و کمک به توسعه کشاورزی و دامداری در این منطقه بود. هم اکنون نیز بخش‌های عمده‌ای همانند آبشارها، آسیاب‌ها، کانال‌ها و پل‌ها همچنان قابل استفاده بوده و در بازدید نیز عظمت و کارایی این سازه‌ها کاملا مشخص می‌شود.

سازه های آبی شوشتر

راز آسمان پایتخت

اهمیت تاریخی سازه‌های آبی شوشتر

این بناهای مهم تاریخ بشری، از دوره هخامنشیان تا ساسانیان به صورت کامل و به مرور ساخته و استفاده می‌شد. اگرچه بناها مربوط به این دوره‌های تاریخی شده و قدمت بالایی دارند اما در دوره‌های بعدی نیز مورد استفاده قرار گرفته، بارها مرمت شده و یا چیزهایی به آن اضافه شده است.

یکی از دلایل اهمیت تاریخی این سازه‌ها، شناخته شدن آن در سطح جهانی است. به طوریکه بسیاری از گردشگران و سیاحان دنیا که به این منطقه سفر کرده‌اند از این بناها به عنوان شاهکار مهندسی ایرانیان نام برده‌اند.

همچنین سازه‌های آبی شوشتر توسط یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. ثبت جهانی علاوه بر افزودن بر شهرت این سازه‌ها، روند نگهداری و مرمت آن را نیز بهبود بخشیده است.

کدام قسمت‌ها برای بازدید بهتر است؟

برخی از قسمت‌های این مجموعه عظیم تا حدودی تخریب شده است اما از قسمت‌های جالب و قابل بازدید سازه‌های آبی شوشتر که تا حد زیادی سالم مانده‌اند، می‌توان به بخش مربوط به آبشارها و آسیاب‌های آبی این مجموعه اشاره کرد که هنوز هم به صورت دقیق در حال کار هستند.

همچنین تونل‌ها و کانال‌های دست‌کند این مجموعه که دارای عظمت و ارتفاع بسیار زیادی هستند نیز برای بازدید مناسب و جالب خواهد بود.

سازه های آبی شوشتر

مسیر دسترسی

سازه‌های آبی شوشتر در نزدیکی شهر شوشتر در استان خوزستان واقع شده است.  13 اثر مرتبط که این سازه‌ها را تشکیل می‌دهند به فاصله کمی از هم در نزدیکی شهر شوشتر قرار گرفته‌اند. به همین دلیل برای بازدید بسیاری از آن‌ها می‌توانید به شهر شوشتر رفته و حتی با تاکسی و اتوبوس به محل سازه‌ها بروید.

این سازه‌ها در بیشتر ساعات روز قابل بازدید هستند و این بازدید تا شب می‌تواند ادامه داشته باشد. معمولا بازدید از همه سازه‌ها تمام روز شما را به خود اختصاص خواهد داد.

انتها پیام

مرتبط با : اسنپ تریپدالاهو
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز