زمین رایگان و تسهیلات ارزان چه کسانی را صاحبخانه می کند؟

ابراهیم رئیسی نامزد تاکید کرده است که با زمین رایگان ، وام ارزان و آورده اولیه صفر میلیون ها نفر از اقشار فاقد مسکن را صاحبخانه می کند اما این خانه ها سهم چه کسانی خواهد بود و اصولا آیا این وعده تحقق پذیر است؟

به گزارش کاماپرس، در میان رای دهندگان انتخابات ریاست جمهوری مستاجران و افراد فاقد مسکن پرتعداد هستند و این افراد به برنامه های مسکنی نامزدها نظر ویژه ای دارند. هزینه های مستاجر بودن در این روزها که اجاره به اوج قله گرانی رسیده به تنهایی برای مشقت بار کردن زندگی کافی است و اگر نامزدی بتواند اقشار فاقد مسکن را متقاعد کند که آنها را صاحبخانه می کند، رای این افراد به احتمال فراوان به سبد وی سرازیر می شود.

ابراهیم رئیسی از جمله نامزدهایی است که ادعا می کند برای خانه دار کردن مستاجران برنامه دارد و در برنامه وی برای بخش مسکن نیز ساخت ۴ میلیون مسکن با آورده اولیه صفر، زمین رایگان و وام ارزان پیش‌بینی شده است.

بنا به اعلام ایرنا، ایده زمین رایگان در حالی مطرح می‌شود که کارشناسان آن را شکست خورده می‌دانند. تصور زمین رایگان از سال‌ها پیش در اقتصاد کشور وجود داشت. در اوایل انقلاب بخشی از زمین‌های مصادره‌ای به صورت رایگان در اختیار مردم قرار داده شد، اما نتوانست مسأله مسکن را حل کند. پس از آن به دلیل کمبود عرضه زمین، تعاونی‌های مسکن شکل گرفت که آنها نیز بعد از مدتی کنار گذاشته شدند و اکنون دولت زمینی در اختیار ندارد تا آن را به صورت رایگان به سازندگان مسکن عرضه کند.

از سوی دیگر حتی اگر بپذیریم امکان توزیع زمین رایگان برای ساخت مسکن وجود دارد،  چگونه می‌توان عدالت را برقرار کرد و چه تضمینی وجود دارد که مانند سایر سهمیه‌بندی‌هایی که با تبعیض قیمتی همراه بوده‌اند، زمین رایگان نیز به رانتی برای افراد و گروه‌های خاص تبدیل نشود؟

راز آسمان پایتخت

وعده‌ ساخت مسکن از سوی برخی دیگر از نامزدها مثل محسن رضایی نیز مطرح شده به‌گونه‌ای که وی از اجرای طرح «نهضت مسکن ایرانیان» آن هم طبق مصوبه مجلس برای ساخت سالیانه یک میلیون واحد گفته، «همه بانک‌ها را موظف به ارائه وام مسکن می‎کنیم. هرکس ۱۰ درصد پول بیاورد، ۹۰ درصد دیگر را بانک خواهد داد… سالانه یک میلیون واحد مسکن هم با احیای بافت فرسوده خواهیم ساخت.»

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز