روند نزولی ایران در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر

تورهای مسافرتی لحظه آخر

«بیست و نهمین همایش بین المللی سالانه انجمن مهندسان مکانیک ایران و هشتمین همایش صنعت نیروگاه‌های حرارتی» برگزار شد. این رویداد در خصوص سبد مصرفی انرژی در جهان و پیش بینی سهم منابع تجدیدپذیر در تامین انواع انرژی مورد نیاز بشر بود.

به گزارش کاماپرس، با توجه به رشد فزاینده تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان، این مورد در ایران در سال 2020 روند کاهشی داشته است. طبق گفته عباس علی آبادی، مدیرعامل گروه مپنا، افزایش سهم مصرف برق در سبد انرژی کشور طی سال‌های گذشته همواره زیاده بوده، با این حال پیش بینی‌ها بر کمتر شدن این رشد در سال 2021 به دلیل اثرات بیماری کرونا است، البته مجدداً این مورد به شرایط عادی برمی‌گردد.

همچنین تولید دی اکسید کربن هم در حال کاهش بوده که علت اصلی آن کاهش شدید قیمت برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر است. طوری که قیمت انرژی خورشیدی طی 10 سال گذشته حدود 82 درصد کاهش داشته است. پیش بینی‌ها حاکی از استفاده انرژی الکترونیکی به عنوان نوع غالب انرژی بشر است. در آینده عمده روند برقی سازی در بخش حمل و نقل اتفاق خواهد افتاد.

هیدروژن جایگزین مناسب برق

بنا بر گفته علی آبادی، هیدروژن رقیب برقی سازی بوده و این کار نیازمند شبکه هوشمند است. به دلیل محدودیت‌های حوزه برقی سازی در آینده بشر با استفاده از هیدروژن امکان نزدیک شدن به اهداف خود در حوزه انرژی برق را دارد.

راز آسمان پایتخت

با توجه به رشد فناوری بسیاری از مشکلات فنی و اقتصادی حل شده یا در آینده قابل حل خواهد بود. همچنین پیش بینی شده استفاده از هیدروژن از سوی بیشتر دولت‌های جهان حمایت شود. بنابراین این حوزه آینده خوبی داشته و بهتر است ایران نیز امکان این نوع ذخیره سازی را فراهم کند.

تولید هیدروژن به سه شکل هیدروژن خاکستری، آبی و سبز در آینده با توسعه فناوری به سمت ارزان شدن محصول حرکت می‌کند. با توجه به هزینه بالای انتقال هیدروژن، درمقادیر زیاد، با توسعه فناوری‌های الکترولایزرها، استفاده از الکترولایزرهای پراکنده برای تولید پراکنده هیدروژن از برق تجدید پذیر توسعه پیدا خواهد کرد.

بیست و نهمین همایش سالیانه بین المللی انجمن مهندسان مکانیک ایران و هشتمین همایش صنعتی نیروگاه‌های حرارتی با همکاری گروه مپنا و دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی از چهارم تا ششم خردادماه سال جاری برگزار شد.

برنامه این همایش شامل نشست‌های علمی موازی و میزگردهای تخصصی، نشست‌های ارائه مقالات پژوهشی و صنعتی، سخنرانی کلیدی توسط اساتید داخلی و خارجی بود. برگزاری نمایشگاه محصولات فنی و صنعتی، کارگاه‌‌های آموزشی تخصصی و مسابقات علمی دانشجویی هدفمند برای دانشجویان و صنعتگران به عنوان دیگر برنامه‌های برگزار شده در این رویداد اعلام شدند.

مرتبط با : مپنا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز